Op 12 september werd de 56e editie van de China International Furniture Fair (Shanghai), afgekort CIFF, succesvol afgesloten. Dat is een goede maand geleden maar het slotbericht komt nu pas tot ons.
De beurs is tevreden over de opkomst en met name de groei van het aantal buitenlandse bezoekers. Er waren meer dan 1.500 exposanten uit China en het buitenland aanwezig waarop 92.709 bezoekers zijn afgekomen, waaronder 11.873 van buiten China. Dit is een groei van 13, 23 procent ten opzichte van 2024. De CIFF ziet hierin een bevestiging dat de beurs nog altijd een internationale rol vervult, zowel op het gebied van handel als in design. Dit laatste, tot een paar jaar geleden een verwaarloosd begrip, houdt de Chinese meubelindustrie op dit moment zeer bezig: (buitenlandse) consumenten willen design, China moet hierop inspelen. Zowel door het toelaten, opleiden en stimuleren van lokaal creatief talent als door het aanpassen van de industrie voor de steeds meer individuele wensen van (buitenlandse) consumenten.
Met het thema “Design Crossing Boundaries” was ook meteen duidelijk waar de focus lag bij deze editie. De beurs vond tegelijk plaats met andere shows: CIFF (Shanghai) WMF, CIFF (Shanghai) Upholstery Tech, CIFF Shanghai Design Eden · Contemporary Design Trade Fair, CIFF (Shanghai) Offices & Public Spaces Exhibition, CIFF (Shanghai) Urban Outdoor Furniture Exhibition en CIFF (Shanghai) Home Textiles & Accessories Lifestyle Exhibition. Bij al deze bijeenkomsten stond design centraal. Van sofa tot slaapsysteem tot kantoormeubilair en outdoor furniture en uiteraard ook het machinepark dat in staat moet zijn om designmeubilair te produceren.
Het New Retail Pavillion was er voor het eerst en toonde hoe de winkel deel uitmaakt van de totale supply chain. Er was veel nieuws te zien op de beurs: meer dan 1.000 nieuwe items, waarvan 90 procent voor het eerst. Van materialen tot experimentele toepassingen waarbij functionaliteit, schoonheid en duurzaamheid naadloos werden gecombineerd, aldus de beursorganisatie. Nogmaals over design: er waren 15 startup design studio’s aanwezig tijdens de beurs en hierdoor werd de beurs dynamisch en levendig, aldus de organisatie. Er werd veel genetwerkt.
CIFF Shanghai 2025 bevestigde op krachtige wijze de rol als globale aanjager door inkopers, designers, exposanten en de industrie bij elkaar te brengen en concrete samenwerking te bewerkstelligen. Grote merken als HC28 Maison, Camerich, Coomo, Carbine en Kuka Home versnelden hun internationale uitbreiding en presenteerden collecties bedoeld voor de gehele wereld, ontworpen door designers van wereldklasse. Er werden afspraken tussen exposanten en bezoekers gearrangeerd in alle productgroepen voor meer dan 100 deelnemers aan deze editie. Hiermee bevestigt de beurs de rol als matchmaker en lanceerplatform voor de Chinese meubelindustrie.
CIFF Shanghai 2025 had ongeveer 40 discussies die een toevoeging waren aan het productaanbod en sinds de verhuizing naar Shanghai Hongqiao in 2015 is de herfsteditie alleen maar gegroeid in kwaliteit van het Chinese aanbod en in internationale uitstraling en bereik, zo stelt de beursorganisatie vast. De beurs is vastbesloten om te blijven innoveren om zo de internationale handel te blijven voortstuwen en het potentieel van Chinees Meubilair, ook op designgebied, te blijven promoten en te delen met de rest van de wereld.