CIFF Shanghai bereidt zich voor op de komende editie van 5 tot en met 8 september in Shanghai met een duidelijke focus op high-end design en een winstgevende samenwerking tussen bezoekers en exposanten. Met andere woorden: we zijn dit jaar bij de Salone del Mobile in Milaan geweest en een dergelijke gedreven verkoopbeurs willen we exact zo hebben in Shanghai.

De 52e China International Furniture Fair (CIFF Shanghai) wordt van 5 tot en met 8 september gehouden in het Shanghai Hongqiao National Exhibition & Convention Center, waar alles onder hetzelfde dak te zien zal zijn: thuis, outdoor, accessoires en textiel, projectmeubilair en machines voor de meubelindustrie. Dit dankzij de samenwerking met de Shanghai International Furniture Machinery & Woodworking Machinery Fair.

Goed design en het najagen van een steeds hogere kwaliteit van leven zijn volgens de beurs de beslissende factoren bij de keuze voor een meubel. Met dit voor ogen zal de 52e editie van de CIFF Shanghai speciale exposities, activiteiten en diensten aanbieden in samenwerking met designers en andere professionals. Design is het toverwoord straks in Shanghai, een meubel MOET design zijn anders wordt het blijkbaar niet verkocht, zo vrezen de organisatoren van CIFF Shanghai. Lead New Consumption, Service New Pattern is dan ook het centrale thema van de beurs in september: Chinese merken MOETEN design gaan laten zien aan de internationale bezoekers of ze lopen door.

Merken als Camerich, HC28, Chic Casa, My Just en Treasure (die aangegeven hebben mee te zullen doen), geven gehoor aan deze oproep: commercële collecties die design uitstralen. Precies wat we twee weken geleden in Milaan hebben gezien en gezien het enorme aantal Chinezen op de beurs hebben zij dit dus ook ingezien.

Omdat bij CIFF Shanghai de banden tussen de exposanten en de beursorganisatie zeer nauw zijn (nog veel nauwer dan bij andere meubelbeurzen, maar dat is logisch in een land met een centraal geleide economie) zal van alle kanten geprobeerd worden om partners te zoeken en te vinden voor de Chinese markt of voor Chinese producten in het buitenland. Dit was bij de vorige 51 keer natuurlijk ook al zo, maar het lijkt alsof men in Shanghai extra doordrongen is van de noodzaak om relevant te blijven in het leveren van meubelen. Het imago van China als leverancier heeft een aantal deuken opgelopen tijdens de pandemiejaren en men doet er alles aan om dit te doen vergeten.

Uiteraard heeft de beurs ook een digitaal platform om aandacht te trekken en vast te houden van bezoekers die geen zin hebben om naar Shanghai te gaan. Chineze designers, fabrikanten en vervoerders staan 24/7 standby for action. Zowel grote partijen als kleinere aanbieders waar blijkbaar zoveel behoefte aan is omwille van maatwerk of andere individuele aanpassingen. Blijf met ons zakendoen zou eigenlijk het motto van de beurs moeten zijn. Met alle reisrestricties uit de weg zouden internationale bezoekers weer juichend naar Shanghai moeten komen en met een Global Buyers Return Plan met VIP arrangementen hoopt de beurs de grote inkopers weer naar de havenstad te kunnen krijgen: kortingen op vluchten en hotels en vervoer tijdens de beurs van en naar het beurscomplex en wat dies meer zij.

Gedreven door dit verlangen om internationale vrienden en partners weer bij elkaar te hebben was er tijdens de Salone al een breeduit aangekondigde persconferentie van CIFF Shanghai 2023. Het promoten van de 52e editie zal internationaal met volle kracht worden voortgezet tot aan september en feitelijk is dit artikel daar ook een onderdeel van. Kom naar Shanghai, zo luidt de boodschap, sla ons niet over is de klank van de wegstervende echo.

www.ciff.furniture