Als koploper op het gebied van meubelontwerpen ziet de Zuiver Group het als hun verantwoordelijkheid om de ecologische footprint zo klein mogelijk te houden, dit door alternatieve materialen en productiemethoden te onderzoeken en gebruiken. De leverancier omschrijft dit streven als volgt:

‘Spot on Responsibility’ is onze interne strategie die in 2019 werd ingevoerd om de manier te veranderen waarop  wij onze producten produceren. Het schetst de acties die we ondernemen om ons bedrijf, en de interieurbranche als geheel, naar een meer innovatieve en verantwoorde toekomst te leiden. Elk product dat we ontwerpen en verkopen is op de een of andere wijze verbonden aan natuurlijke grondstoffen. We zijn bereid nieuwe keuzes te maken om onze planeet met het grootste respect te behandelen en zo de ecologische footprint van ons bedrijf tot een minimum te beperken.

Duurzaamheid betekent voor ons ook kwaliteit en producten die ontworpen zijn om lang mee te gaan. Hoe langer iets meegaat, hoe minder de noodzaak om het te vervangen. Om ervoor te zorgen dat onze producten de tand des tijds kunnen doorstaan, vragen we onze fabrikanten pro-actief om de kwaliteit van onze ontwerpen en de materialen die we tijdens het productieproces gebruiken te testen. Verder bestuderen en verwerken we de feedback van onze winkelpartners en consumenten om zo toekomstige defecten te verminderen en te voorkomen. Zij staan het dichtst bij eventuele problemen met onze ontwerpen, hun mening, ervaring en eerlijke feedback stellen we erg op prijs.

Onze fabrikanten zijn over de hele wereld gevestigd, van Europa helemaal tot Zuid-Oost Azië en alles daartussenin. We zijn heel kritisch en werken alleen met partners die de mensenrechten respecteren. Voor ons zijn deze niet onderhandelbaar. We hebben bindende overeenkomsten in onze Code of Conduct met al onze fabrikanten om een veilige werkomgeving te creëren die de mensen- en arbeidsrechten van hun werknemers respecteert. Ze verplichten goede werkgevers te zijn wat betreft de rechten van hun werknemers, de juiste betaling en arbeidsomstandigheden, en het naleven van de plaatselijke arbeidsnormen door middel van audits in fabrieken. Het is een partnerschap van wederzijds respect en vertrouwen. We werken heel nauw samen en bezoeken de fabrieken vaak zelf en via gespecialiseerde bureaus.

Tot nu toe heeft de Zuiver Group belangrijke stappen gezet op weg naar duurzaamheid. Ons hoofdkantoor wekt 30% van zijn eigen energie op door middel van zonnepanelen, en binnen 5 jaar willen we dat dit 100% is. Zowel bij Zuiver als bij Banne introduceerden we al de eerste duurzame en circulaire ontwerpen, door bijvoorbeeld het gebruik van hernieuwbare of gerecyclede materialen.

Dit is echter nog maar het begin. In ons ‘Spot on Responsibility’-plan worden onze duurzame doelen voor 2030 bepaald op basis van de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen SDG’s (sustainable development goals) van de Verenigde Naties (UNESCO, 2015). Deze SDG’s zijn een wereldwijd kompas voor de uitdagingen op het gebied van armoede, onderwijs en de klimaatcrisis. De bovenstaande doelstellingen zullen worden geïnitieerd binnen en bereikt door onze hele merkenportfolio.


Ons bedrijf zijn naam te danken aan het Nederlandse woord voor puur; en het is met deze pure en transparante mindset dat we ons traject naar duurzaamheid voortzetten. Wij geloven dat elke stap naar het doel evenveel telt als het doel zelf. We zullen hard werken om onze doelen te bereiken met hetzelfde optimisme dat heeft bijgedragen aan ons succes. Zowel Zuiver als Banne hebben hun eigen duurzame doelstellingen en focuspunten. Lees alles over hun gedrevenheid en ambities op hun websites.