Duurzaam? Zeker. Nostalgisch? Soms. Maar de belangrijkste reden waarom mensen zo gek zijn op vintage design is de vormgeving. Grootse iconen zijn ontworpen in de ‘mid-century modern’ tijd. De jaren 50, 60 en 70 is de periode van inspirerende pioniers: Bertoia, Jacobsen, het echtpaar Eames, Mies van der Rohe, Braakman, Panton en vele anderen. De unieke, karakteristieke uitstraling van de meubels en ook de kwaliteit trekt mensen aan. Daarbij speelt mee dat een tijdloos icoon een slimme investering kan zijn.

In 2019 breidde de beurs Design Icons succesvol uit. Met 11 stands erbij komt het deze keer op 4 en 5 april in totaal op 75 professionals. En elke editie groeit de rij bezoekers, zelfs vanuit Italië, Hongkong en Amerika reist men naar Amsterdam-Noord voor een van de grootste vintage designbeurzen van Europa. De standhouders komen uit binnen- en buitenland en hebben elk hun eigen specialisme; van stoer industrieel tot Italiaanse lampen, van teakhouten kasten tot Eames kuipstoelen en van beroemde klassiekers tot betaalbaar vintage.

In een tijd waarin veel winkels enkel online verder gaan, is Design Icons volgens de organisatoren een unieke kans om zoveel vintage design in het echt te zien. Met de mogelijkheid om rond te struinen, te proefzitten, in kastjes gluren en een praatje te maken met de verkoper die graag meer over zijn stukken vertelt. Maar Design Icons is gelukkig geen toonzaal alleen: alle gepresenteerde stukken zijn te koop en direct mee naar huis te nemen. De euforie van een gave vintage vondst, daar kan niets tegen op.

Design Icons Amsterdam vindt op 4 en 5 april plaats in de karakteristieke Kromhouthal, aan de noordzijde van het IJ. Het uitlopen van de volle 140 meter die de hal lang is, wordt beloond met een prachtig uitzicht op het stadscentrum en voorbijvarende schepen. Verse koffie en cappuccino’s worden bereid op de beursvloer.