Growing Home: het thuisgevoel van exposanten en bezoekers
Zondag is het zover! Glenn de Maesseneer, directeur van Meubelbeurs Brussel, kijkt uit naar de komende editie van 2 tot en met 5 november in de Brussels Expo: “Ik proef het enthousiasme van exposanten en bezoekers die zich hebben opgegeven. Grote namen die een paar jaar hebben overgeslagen komen terug of vragen alvast naar een plek voor 2026.” De editie van 2025 blijft het succes van vorig jaar in grote lijnen doortrekken: een breed aanbod (dit jaar met extra aandacht voor outdoor meubilair), een steeds internationaler deelnemersveld en het gevoel dat men graag in Brussel over de beursvloer komt. “Dit is een handelsbeurs, maar men zoekt elkaar hier ook sociaal op.”

Glenn de Maesseneer
Het goede gevoel op de beurs was vorig jaar des te opvallend omdat de economische situatie toen minder rooskleurig was dan nu. “Toch is er in het afgelopen jaar veel gebeurd: leveranciers van naam en omvang zijn helaas failliet gegaan. Faillissementen, hoe spijtig dan ook, leiden tot nieuwe kansen, nieuwe klanten, nieuwe segmenten voor de concurrentie. Die nieuwe mogelijkheden openbaren zich hier in Brussel. Niet alleen voor grote partijen, ook kleinere deelnemers aan de beurs kunnen meedelen in deze nieuwe verdeling wanneer zij goed voorbereid zijn.” Glenn wijst op de nieuwkomers bij deze editie, zoals Bree’s New World, Bert Plantagie, Diva Divani, Feel Design, Gregoir, Benix, Puszman, Comforteo, Kristensen & Kristensen, Jakobsen Home, Sympa, RB Collection, Gautier en Gami. “Hieruit spreekt vertrouwen in onze positie als belangrijkste meubelbeurs voor Centraal-Europa. We hebben opnieuw meer deelnemers uit landen als Frankrijk, Duitsland en Denemarken, maar ook uit Polen: allemaal bedrijven die wat betreft kwaliteit, uitstraling en innovatie goed bij Meubelbeurs Brussel passen.”
Verbreding in aanbod en bezoekers
De uitbreiding van de afdeling Outdoor, vorig jaar als proef opgesteld en dit jaar uitgegroeid tot een volwaardige presentatie, ziet hij als een welkome verbreding van het aanbod: “We geven deze productgroep de gelegenheid om te groeien op de beurs. De reacties vorig jaar waren zo positief dat we deze bedrijven een prominente plek geven. We verwelkomen dit jaar Roolf Living, Wünder, Umbrosa, Soho, Tooon by Toon De Somer, Chill Line, Richmond Interiors, Mazu en Gescova. Tegen de tijd dat we op 2 november opengaan hoop ik nog een paar bedrijven als deelnemer te hebben gecontracteerd.” Outdoor Living komt ook met een outdoor drankje; “Onze mocktail bar van Belgische bodem zorgt voor de nodige verfrissing op dit eiland.”
Ook interessant voor de contractmarkt
Ook een netwerkborrel voor de contractmarkt staat gepland tijdens deze editie: “Naast retailers willen we ook andere partijen verwelkomen in Brussel. We merken dat steeds meer meubelfabrikanten zich naast de meubel Retail ook toeleggen op de hospitality- en officebranche. Deze bieden onder andere een houvast wanneer privé minder besteed wordt aan de thuisinrichting.” Hij wijst daarbij ook op de continue bouw- en openingsdrift van hospitality bedrijven. “Tijdens een hospitality beurs in Leuven gaan wij als Meubelbeurs Brussel de bezoekers daar ook wijzen op de aanwezigheid van specialisten in de meubelen die zij zoeken op onze beurs.”
“Zakendoen kan ook op een prettige, ontspannen en huiselijke manier. Dat is Meubelbeurs Brussel.”
Meer benadrukken
Het Belgian Design Island, waar net afgestudeerden en startups uit België hun opwachting maken, zorgde vorig jaar al voor prettige verrassingen en innovatieve oplossingen. Glenn: “Toch heeft een groot deel van de bezoekers dit onderdeel overgeslagen en daar gaan we iets aan doen: dit jaar staat dit onderdeel prominent vooraan in hal 5 bij de ingang. Niemand kan hen ongezien voorbijlopen. Hetzelfde geldt voor de uitreiking van de Balthazars: ook in hal 5. Deze innovatieve makers en de winnaars verdienen de aandacht van een zo breed mogelijk publiek van deze beurs.”
Slapen scoort in Brussel
Brussels by Night, de hal met de aanbieders van bed systemen en bed textiel, vertoont opnieuw een stijgende lijn in aanmeldingen van zowel exposanten als bezoekers. Het project dat in 2022 van start ging werpt nu al enkele jaren zijn vruchten af. “Wat we nu merken is kruisbestuiving. Na Adova en Oschmann Betten vorig jaar en vele Nederlandse spelers sinds 2023 merken we een nog bredere internationale interesse voor deze productgroep.”

”Zo verwelkomen we dit jaar Schramm Betten, Harisson Spinks, Le Sommeil Français, Aya of Sweden en anderen En ook van eigen bodem vinden steeds meer fabrikanten hun weg terug naar Brussel, met onder andere LS Bedding, Belgian Bedding en Meubelfabriek Jooken.” Hij is ook blij met het kunnen aanbieden van continuïteit, met gekende exposanten zoals Revor Bedding, Equilli, Kreamat, Polypreen, Van Landschoot, Adova, Hilding Anders, Nill spring, Recor Bedding, Mahoton, Carlina, Brinkhaus en nog vele meer.
“Het thuisgevoel dat wij als beurs bieden aan exposanten en bezoekers maakt ons bijzonder.”

Trendgangen blijven aantrekkelijk
De gangen tussen de hallen worden al jaren aangekleed met trendy voorbeelden van wat de exposanten te bieden hebben. “Wij hebben voor dit jaar een nieuwe werkwijze toegepast. De deelnemers dienen voorbeelden in aan de hand van drie trends die wij hebben gesignaleerd: Hidden Wonders, Fluid Fusion en Eclectic Vision. Elk thema is uitgewerkt in een inspirerend moodboard met kleuren, materialen, vormen en toelichting dat de leveranciers hebben ontvangen. Een selectie van deze inzendingen krijgt een plek in de passages tussen de hallen met vermelding van de naam van het model, de fabrikant en diens stand nummer. Wij maken als Meubelbeurs Brussel deze selectie.”
Bijna geheel gevuld
Hij is blij dat inmiddels bijna 95 procent van de beschikbare ruimte is gevuld. “Dat maakt ons heel blij. Dit is werk van de lange adem, waarbij er tijd nodig is om nog verder te groeien als beurs. Maar het zijn uitdagende tijden, dat behoeft geen betoog. Daarom sprak ik al eerder over het optimisme dat ik proef rondom deze editie; je zou het bijna niet verwachten in deze onzekere tijd. Vergeet ook niet dat er veel winkels zijn weggevallen in het afgelopen jaar, maar ook dit biedt weer nieuwe kansen om na te denken over een breder aanbod als winkelier, om je zo te onderscheiden. Outdoor is een suggestie, maar we willen meer gaan doen met verlichting, karpetten en decoratie voor de komende edities.”
“We geven de productgroep Outdoor de gelegenheid om te groeien op de beurs.”
Growing Homes
Het thema Growing Homes werd 2 jaar geleden geïntroduceerd en blijft de slogan van Meubelbeurs Brussel. “Het dekt nog steeds de lading: de beurs groeit, het aanbod groeit, er is steeds meer kruisbestuiving en synergie. Het thuisgevoel dat wij als beurs bieden aan exposanten en bezoekers maakt ons bijzonder.” Hij verwacht deze keer meer bezoekers: “Deze melden zich steeds eerder en met steeds meer aan. We hebben de nieuwe grote namen gecommuniceerd en dit heeft een aanzuigende werking. Ik ben zeer benieuwd naar wat iedereen gaat laten zien. Het beursbezoek moet ook leuk zijn, niet alleen praktisch als inkoopmoment. Ik hoop dat mensen zich laten inspireren.”
Wat zeker bijdraagt aan de ongedwongen sfeer zijn de riksja’s, de fietsen die bezoekers in 15 minuten tijd over de hele beurs kunnen rondleiden. “Het werd vorig jaar zeer gewaardeerd en het zorgt voor levendigheid en animatie op de beurs. Beleving is heel belangrijk. We organiseren hier een evenement, het is meer dan alleen maar handel. De stad Brussel blijft een extra reden voor veel mensen om naar deze beurs te komen, het nodigt uit tot langer blijven op de beurs en daarna te verblijven in de stad. Dat maakt ons anders. Je ontbijt lekker in je hotel, komt met de shuttledienst naar de beurs, loopt hier op je gemak rond en aan het einde van de dag ga je fijn uit eten in de stad. Zakendoen kan ook op een prettige, ontspannen en huiselijke manier. Dat is Meubelbeurs Brussel.”
Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business Magazine.
 
						







 
			 
			 
			 
			 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					