Op 15 maart liepen de Partnertage Ostwestfalen ten einde. Met een mooi resultaat, aldus de organisatie, zoals verwacht wisten de inkopers voor het jonge wonen, cash & carry, online handel en de retail voor het midden van het midden van de meubelmarkt de weg naar Bad Salzuflen weer te vinden.

Aangename gesprekken, een positieve stemming, geplande bezoeken, intensieve gesprekken: de meer dan 120 deelnemers uit Duitsland en daarbuiten waren zeer tevreden over de drie dagen die, vooral dankzij de komst van internationale bezoekers, een hoop tijdwinst hebben opgeleverd. Er was veel nieuws te zien in de hallen 1, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 19, 22, 23.1 en 23.2, er werden daar een hoop orders geschreven en er werd veel inspiratie opgedaan.

Het instapsegment schuift in prijsstelling op naar boven en de kwaliteit van de meubelen dus ook. Maar tegelijkertijd zijn er nog altijd  aanbieders over die de de onderkant van het midden blijven bedienen en neemt het aantal pure online handelaren in Duitsland nog steeds toe (bij ons worden het er juist minder maar we lopen gemiddeld 5 jaar voor op de Oosterburen). Voorraadbeheer, logistiek, digitalisering en datamangement: het zijn onbegrijpelijke tijden voor hardlachende besnorde mannen in slechtzittende pakken met een biertje in de hand. Daar waren er een paar jaar geleden nog veel van te zien in Bad Salzuflen. De tijden veranderen, ook in het midden van het midden segment.

Tijdens de Partnertage gespot: kasten in het donkerblauw met goudaccenten, aqua en grijsgroen als accenten voor de neutrale tinten, voor grijs en voor zwart, akoestische panelen als frontjes voor kasten met horizontale en verticale sleuven, 3D fronten met textuur, kleine, sierlijke sofa’s met organische vormen in boucléstoffen. Of in extra breed ribfluweel. Kortom, alles wat vorig jaar en het jaar daarvoor al elders te zien was en nu ook doorgedrongen is tot het rijk van het midden van het midden.

“We zijn er zeker van dat we met deze editie een handreiking hebben kunnen bieden aan een branche die geconfronteerd wordt met steeds meer uitdagingen en we hebben positieve impulsen kunnen geven aan het bedrijfssucces voor 2023 van onze klanten waarbij het invullen van alle individuele wensen van klanten voorop staat”, aldus de deelnemers in een gezamenlijke verklaring. Zo nemen we afscheid van de Partnertage voor dit jaar, de datum voor volgend jaar wordt zo snel mogelijk doorgegeven.