Nu men in Frankfurt er uit is hoe de indeling van Heimtextil 2019 (8-11 januari 2019) er uit gaat zien is het tijd om de centrale trendpresentatie in een nieuw jasje te steken. Onlangs kwamen internationale trendresearchers bij elkaar in Frankfurt om de eerste opzet te bespreken.

“Al tientallen jaren hebben de trends van Heimtextil een wereldwijde reputatie. De inspirerende en vooruitstrevende manier van presenteren maakt een belangrijk deel uit van de beurs”, aldus Olaf Schmidt, Vice President Textiles & Textile Technologies van Messe Frankfurt. “Daarom is het van groot belang voor ons om deze rol te blijven vervullen met een nieuw trendconcept en dat we de exposanten en de bezoekers een blik blijven geven op de nabije toekomst van textiel. We willen deze presentatie met name digitaal sterker naar voren laten komen.”

Drie bureaus zijn nu aan het werk voor de trends van volgend jaar. De Britten van design studio FranklinTill, die de sterke presentatie dit jaar hebben opgezet, zullen verantwoordelijk zijn voor het Trendbook. Stijlinstituut Amsterdam en SPOTT Trends & Business (Denemarken) vormen samen met FrankinTill het Heimtextil Trend Council. Gedurende twee dagen eind februari hebben de drie bureaus hun inzichten gebundeld wat betreft interior design, mode en beeldende kunst. Ze hebben ontwikkelingen in materialen, texturen, kleuren en patronen bekeken. En ze hebben de eerste trends voor 2019/2020 in kaart gebracht die ze de komende maanden zullen uitwerken.

De trends zullen volgend jaar in beeld worden gebracht in samenwerking met Atelier Markgraph uit Frankfurt. Dit bureau wil een interactieve, toekomstgerichte presentatie neerzetten met analoge/digitale beleving. De presentatie krijgt een nieuwe naam: Trend Space. De nieuwe locatie is hal 3.0, naast internationale textiel ontwerpers, CAD/CAM leveranciers en fabrikanten van digitale printers. Dat was de voorgaande jaren in hal 6 ook al zo, maar Messe Frankfurt wil deze symbiose nogmaals benadrukken. De presentatie zal eerst exclusief voor de exposanten te zien zijn op de avond van 7 januari, dus voor de opening van de beurs.

De resultaten van het trend onderzoek komen in het nieuwe Heimtextil Trendbook. Exposanten krijgen dit boek voorafgaand aan de beurs toegezonden zodat het behulpzaam kan zijn in het samenstellen van de nieuwe collecties. Op 4 september vindt er een preview plaats waarbij de vakpers wordt uitgenodigd om alvast de bezoekers op te warmen met de nieuwste trends.