Opnieuw presenteert xChange een update over de uitdagingen van containertransport over de Rode Zee via het Suezkanaal. Deze keer niet gezien vanuit thuishaven Hamburg maar vanuit het Aziatische perspectief.

De Houthi aanvallen op Westerse schepen houden aan, ondanks de escortes door Britse en Amerikaanse marineschepen die de meeste drones vanuit Jemen uit de lucht weten te schieten. Inmiddels vaart tussen de 70 en de 80 procent van de containerschepen om via Kaap de Goede Hoop om in Europa te komen. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de prijzen voor containers en voor het transport want via Zuid-Afrika is een flinke omweg, dus hogere kosten en langere levertijden.

Nu komt Chinees Nieuwjaar er aan en dit betekent minder activiteiten in de Chinese fabrieken en havens, minder schepen beschikbaar, vraag stijgt, aanbod daalt, prijs stijgt. Maar ook na de viering van het nieuwe jaar ziet xChange de prijzen niet dalen: net als tijdens de pandemie halen de Chinezen schepen uit de vaart om zo het aanbod te verlagen en de prijzen nog meer te kunnen verhogen. Dit in afwachting van het verder inzakken van de vraag naar goederen vanuit China dit jaar. Beter om nu alvast een klapper te maken, zo lijkt het.

Maar de Duitsers zien deze containerprijsstijging niet als een effect op langere termijn: wanneer de vraag naar goederen vanuit China zakt komen er weer meer containers en schepen vrij en dalen de transporttarieven, zo klinkt het hoopvol vanuit Hamburg. Minder hoopvol klinken de berichten uit de Israelische havenstad Eilat waar de hanbdel met 85 procent is afgenomen sinds de beschietingen op de Rode Zee. Europa heeft vertragingen maar omdat consumenten minder besteden dan tijdens de pandemie is het geklaag over langere levertijden een stuk minder, zo stelt xChange. De vraag is gewoon een stuk lager dan twee jaar geleden. Dit neemt niet weg dat de containerprijzen voor de route China-Europa met 282 procent zijn gestegen naar een gemiddelde van 4,757 dollar vorige week.

India heeft ook last van de verminderde vraag naar goederen vanuit Europa in combinatie met de stijgende containerprijzen, maar minder dan China. Normaal was er altijd een prijsverschil tussen containers van de grote aanbieders en eigen containers van de Indiase scheepseigenaren maar dat prijsverschil is aan het verdwijnen. Indiase schepen varen nog wel door de Rode Zee en worden niet aangevallen want India is neutraal ten opzichte van het conflict in de Gazastrook; de reden voor de beschietingen vanuit Jemen.

Opvallend genoeg stijgen de prijzen vanuit China naar de USA niet of nauwelijks, dus de Rode Zee is echt de directe aanleiding voor de stijgingen voor Europa. Ook opvallend: sommige Chinese containeraanbieders beschuldigen (anoniem) hun collega’s van het inhalige korte termijn gedrag en zouden willen dat men collectief de prijzen niet exorbitant laat stijgen. Maar dat heb je in centraal geleide economieën: gaat de ene mee dan moet de andere mee anders wordt de overheid boos. xChange sluit af met het herhalen van de overcapaciteit aan Chinese containers op de langere termijn dankzij de dalende vraag post-pandemie. Dus nu zijn de prijzen drie keer zo hoog maar later dit jaar, zeker wanneer de Houthi’s stoppen met schieten wanneer het Gaza conflict eindigt, gaan de prijzen weer dalen.