Duurzame productie en vluchtige trends
Tijdens een presentatie in het Schoenenkwartier in Waalwijk presenteerde de Oostenrijkse fabrikant Kaindl de nieuwste collectie plaatmaterialen aan interieurbouwers, projectinrichters, architecten en designers. In aanvulling hierop presenteerde trendwatcher Jan Agelink de nieuwe interieurtrends voor 2026, waarbij een rol is weggelegd voor compact wonen, voor meer kleur in het interieur en voor duurzaamheid (toegespitst op hergebruik, vintage producten en storytelling). De aanwezigen luisterden aandachtig toe. Agelink: “Artisanale invloeden, imperfectie en expressief persoonlijk is waar mensen naar uitkijken voor hun interieur in 2026.”
Gebasseerd op het hier en nu is de nieuwe collectie van Kaindl, een familiebedrijf uit Salzburg dat sinds 1897 plaatmaterialen en vloeren produceert op basis van hout. Sinds 2010 werken Maiburg en Kaindl samen en de fabrikant laat zich voorstaan op duurzame productie in eigen beheer met een aantrekkelijke prijs/kwaliteit verhouding. Ook Maiburg (anno 1886) is een familiebedrijf waar inmiddels de vijfde generatie aan het roer staat. De fraaie locatie voor de presentaties was overigens treffend gekozen: Maiburg leverde ooit lijmen voor de plaatselijke schoenenindustrie van destijds, waarvan vele herinneringen in het mooie museum te zien zijn.
ENORME KEUZE
De fabrikant biedt zowel in plaatmateriaal als in vloeren een enorme keuze aan uitvoeringen, afwerkingen en kleuren. Voor plaatmateriaal gaat het om 6 productlijnen (melanine, houtfineer, multi bonded werkbladen, laminaat, antivingerafdruk en het ROCKO wandsysteem) in 198 decoren, 5 substraten en 27 oppervlakken. Als decoratief plaatmateriaal is er de COLOURline Classic, waar kleuren als lila, terracotta, taupe en grijsblauw passen bij de trends van nu. COLOURline anti vingerafdruk is ook een populaire serie op MDF en een laminaat laag waarop de toplaag waarbij geen zichtbare vingerafdrukken worden achtergelaten is aangebracht. Deze plaat is in totaal 19 mm dik en heeft een mat oppervlak. Krasbestendig en kleurecht. ARTline is de serie met decoren die de optiek van metaal, beton, textiel (linnen) of natuursteen benaderen. De populaire matte goud tinten doen het goed in plaatmateriaal voor kasten, keukens en wanden.
WOODline Natural heeft houtdecoren waarbij de trend van gelijkmatige optiek zonder al te veel noesten en scheuren wordt gevolgd. Prima voor het afwerken van meubelen, keukenbladen en dergelijke. Aviva Oak is de naam van de nieuwe eikenserie met trendy donkere tinten. Donkere houttinten zijn in opkomst en de WOODline Natural collectie weerspiegelt dit. Noce Novel is het antwoord van Kaindl op de trend in notenhout met zijn opvallende lijnenpatroon. Dit geldt ook voor decoren in essen en walnoot. REALwood is de fineercollectie. Hierbij is er in echt hout wel een keuze uit meer of minder noesten, van neutraal tot rustiek.
SNEL GELEVERD
Gerald Stüger, verantwoordelijk voor de verkoop in de Benelux: “We zijn een bedrijf dat volop in deze tijd staat. We produceren een eigen energiestroom waarmee we niet alleen onze eigen productie kunnen aansturen maar ook voor de energie van 30.000 huishoudens in de regio Salzburg zorgen. We exporteren naar meer dan 90 landen, er werken 800 medewerkers bij ons en we hebben 45.000 vierkante meter aan opslag waardoor we zeer snel kunnen leveren.” Tijdens zijn presentatie wijst hij op de vele unikleuren uit het gamma van de fabrikant: mintgroen, oranje, koraal, zandgeel en pasteltinten. “Ook de kleur van het jaar Moccha Mousse, zit in het palet. Kleuren zijn zeer belangrijk voor ons: ook het anti vingerafdruk programma is er in 80 kleuren.” Hoewel niet direct voor dit publiek wijst hij ook op de vloeren van Kaindl, waaronder modellen die dankzij een pressed bevel techniek op de naden 100 uur lang gegarandeerd watervast blijven. Handig voor ruimten met kans op water op de vloer, zoals badkamers en keukens.
COMPACT WONEN
In zijn presentatie gaat Jan Agelink in op wat er volgend jaar gevraagd zou kunnen worden door de eindklanten van het aanwezige publiek. Hij en zijn team signaleren een behoefte aan creativiteit en autonomie, interieurs die een verzameling van objecten zijn, een grotere rol voor de zintuigen bij de beleving, een behoefte aan onthaasting, weg willen dromen in zware tijden en een voorkeur voor producten die vanuit de natuur ontstaan. Deze signalen vertalen zich in de trends Collage of Craft, Wonderful Waste en Sensory Spaces. “Collage of Craft houdt in: een mix van gevonden, vintage voorwerpen met een uitbundige uitstraling, zelfs voor compact wonen. Het ambacht waarmee iets is gemaakt is belangrijk.
Romantisch, midcentury, natuursteen en marmer met vergrijsde groentinten, houttinten met een wax optiek, verstofte blauwtinten en dieprood als kleuren.” Wonderful Waste refereert aan de behoefte aan duurzame producten. “Imperfect, circulair, onafgewerkt, zichtbaar uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, speels modulair en weer gericht op compact wonen. Producten moeten multi functioneel zijn in een compacte woonruimte in de stad.” Of mensen noodgedwongen of vol overgave kiezen voor een kleine ruimte in de steden bleef helaas in het midden. De kleuren die bij deze trend passen zijn zilver, beton grijs, lichte pasteltinten zoals hemelsblauw en krachtig signaalgroen.

Gerald Stüger
MEER KLEUR
Hij voegt eraan toe dat de behoefte aan meer kleur in het interieur een reactie is op al het wit, lichtgrijs en taupe van de laatste jaren. Ook over duurzaamheid heeft hij een opmerking: “Ik weet dat het bij veel mensen prijs boven duurzaamheid is op dit moment, maar dat is niet vol te houden. We moeten naar regeneratief ontwerpen: materialen en producten ontwikkelen die zelf weer als grondstof dienen. Zo wordt de planeet meer bio divers, ook voor de generaties na ons.” Jan uitte ook kritiek op de online algoritmes die van alles een eenheidsworst maken in onze huidige cultuur: “Social media draaien alleen nog maar om likes en de mening van de massa die allesbepalend is. Mensen gaan hiertegen ageren, ze willen weer authenticiteit en persoonlijke interactie.
Kijk ook naar de universele gladheid en uniformiteit in hoe Air BnB bestemmingen zich presenteren. Dat roept uiteindelijk afkeer op.” Zijn betoog is dat mensen nog persoonlijker items gaan uitkiezen voor hun interieur. “”AI is een handig stuk gereedschap, maar de individuele touch blijft belangrijk, een persoonlijk interieur is ook een duurzamer interieur: thuis voelen betekent er langer mee doen, niet meer alles op stel en sprong willen veranderen.” Hij ziet ook meer vertraging in de jachtigheid van vandaag ontstaan, als reactie op alle online prikkels.
ZINTUIGEN TOT RUST BRENGEN
Als derde trend signaleert Jan Sensory Spaces: zacht, tastbaar, veel kleurverloop, dromerig, licht en transparant met veel invloeden vanuit klassieke science fiction en buitenaardse wezens. “Ook hier weer storytelling, sprookjes bij wijze van escapisme, ontsnapping aan het heden. Ik zie veel afbeeldingen van kwallen, wolken, amoeben: organische vormen die traag bewegen. Veel ruimte voor metallic en iriserende kleuren, voor licht en geluid als extra rustgevende factoren om de overbelaste zintuigen te kalmeren.” Als bijpassende kleuren toont hij zacht lavendelblauw, perzik, pastel in perengeel en knalpaars: “Een paars hebben we natuurlijk nodig!” Alle kleuren die hij vertoont zijn aanwezig in de 198 kleuren van Kaindl, waarmee wordt aangetoond dat de Oostenrijkse fabrikant volop voorbereid is op de interieurtrends van volgend jaar. Maiburg is met Kaindl en andere producten voor de interieurbouw op de beurs HotPro+ van 4 tot en met 7 november in de Brabanthallen, Den Bosch.

Jan Agelink
Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business Magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine, editie juli 2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding