De detailhandel heeft in september 5,3 procent meer omgezet dan in september 2021, meldt het CBS. Het verkoopvolume was echter 3,5 procent lager. De omzet van de foodsector groeide met 7,3 procent, die van de non-foodsector met 4,7 procent. Daarnaast is online 5,7 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in september. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 5,9 procent hoger dan in september 2021. De omzet van de non-foodwinkels groeide in september 2022 met 4,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 2,9 procent lager dan een jaar eerder. De winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in kleding, de drogisterijen, de winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) en die in meubels en woninginrichting hebben in september meer omgezet dan in september 2021. Daarentegen hebben de winkels in recreatieartikelen in september minder omgezet.

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in september 7,3 procent meer omzet behaald dan in september 2021. Het verkoopvolume was echter 3,4 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 8,7 procent hoger terwijl die van de speciaalzaken 2 procent lager was. De online omzet was in september 5,7 procent hoger dan in september 2021. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 0,7 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), groeide met 12,2 procent. Van alle deelbranches lag de online omzet in september 2022 hoger dan in september 2021.