DFS Banken, dat eerder de activiteiten in Nederland staakte, zegt aanzienlijke uitdagingen te hebben overwonnen om een omzet te realiseren van £1149,8 miljoen in de 52 weken eindigend op 26 juni 2022.

DFS zegt ”aanzienlijke uitdagingen te hebben overwonnen om een omzet te realiseren van £1149,8 miljoen in de 52 weken eindigend op 26 juni 2022.” De omzet uit voortgezette activiteiten (nu exclusief Sofa Workshop) steeg met £192,4 miljoen, “ondersteund door een sterke orderportefeuille bij aanvang van het jaar en een groei van de orders voor beide merken met dubbele cijfers, gedreven door een groter marktaandeel van DFS en nieuwe showroomopeningen van Sofology”, aldus de voorlopige resultaten van de retailer.

Het aandeel van de onlineverkoop (c.22%) bleef aanzienlijk hoger dan in de vergelijkende periode FY19, maar is nu genormaliseerd ten opzichte van de hogere niveaus van FY21, die werden beïnvloed door Covid-gerelateerde overheidsblokkades.

DFS rapporteerde een winst vóór belastingen van £58,5 (tegen £102,6 miljoen in FY21).

Kosteninflatie

Group CEO Tim Stacey zegt: “Dit is het meest uitdagende jaar geweest dat we ons kunnen herinneren, met in de hele sector Covid-gerelateerde problemen met de toeleveringsketen, dubbelcijferige kosteninflatie voor grondstoffen en aanhoudende afwezigheid van collega’s en tekorten aan vakkundig personeel. Dit is allemaal geen nieuw nieuws en wij zijn niet de enigen die met deze problemen te kampen hebben. Wat uiteindelijk telt, is de kracht van ons bedrijf waarmee we op de gebeurtenissen konden reageren. Daarvoor ben ik zo trots op al onze collega’s die het hele jaar door zoveel veerkracht, vindingrijkheid en inzet hebben getoond. Ik ben erg dankbaar.’’

“Vooruitkijkend blijft de Britse meubelmarkt een uitdaging en blijven de vooruitzichten voor de sector onzeker gezien het macro-economische klimaat. Vanaf het vierde kwartaal van het jaar zagen we een daling van het ordervolume, wat volgens ons in lijn is met de algemene detailhandelsmarkt voor meubelen, hoewel onze hoge orderportefeuille enige veerkracht zal bieden als we het boekjaar 2023 ingaan.

“In eerdere moeilijke omstandigheden heeft DFS veerkrachtig gepresteerd en haar marktpositie versterkt door gebruik te maken van haar fundamentele sterke punten op het gebied van merkwaarde, toegang tot fabrikanten, winkelverkoopdichtheid, schaalgrootte en flexibele kostenbasis. Gezien de huidige vertraging van de markt heb ik er alle vertrouwen in dat we er sterker uit zullen komen.’’

“We blijven doorgaan met onze strategie die we op 15 maart tijdens onze Capital Markets dag hebben uiteengezet en staan achter onze ambitie om de omzet te laten groeien tot £1,4b en onze winstmarge te verhogen tot meer dan +8%.”

In deze periode werden de activiteiten van DFS in Nederland en Spanje gesloten, waardoor dit jaar een verlies van £12,8 miljoen werd geleden. De netto bankschuld steeg tot £90 miljoen (van £19 miljoen).

DFS won verder marktaandeel en opende zeven nieuwe Sofology-showrooms, met nog twee geplande openingen in boekjaar 2013. Het DFS ‘store transformation program’ is uitgerold over 47 winkels, waarbij de vernieuwde winkels een verbeterde omzetgroei lieten zien en een gemiddelde terugverdientijd van minder dan 24 maanden.

Ondanks een zekere mate van ontevredenheid bij de klanten heeft de retailer naar eigen zeggen aanzienlijke uitdagingen in verband met de Covid-leveringsketen overwonnen, evenals inflatoire kostendruk die in de productprijzen is verwerkt.