U leest een begin van dit jaar verschenen artikel uit ons zustermagazine Home Deco Business Magazine, vakblad over woonaccessoires. Over het prachtige bedrijf Diga Colmore uit Venlo.

Tekst: Patricia Akkermans

Grote voorraden aanhouden is het devies

Als groothandel, met Cash & Carry, in meubelen, accessoires en andere producten voor het interieur is Diga Colmore uit Venlo een bedrijf met een geheel eigen dynamiek. Eigenaar Dimitri Galanidis: “We krijgen bijna iedere dag containers met nieuwe producten binnen en de omloopsnelheid is zeer hoog. We kennen geen interval tussen de nieuwe collecties, zoals de meeste meubelleveranciers.” Dat is ook niet nodig bij de opzet van Diga Colmore, zo licht hij toe: “De klant zoekt uit, rekent af en neemt het meteen mee. Ik zie ons bedrijf als een enorm grote marktkraam.”

“Onze handel loopt continu door, er is geen pauze. Wat ik gemerkt heb is dat de laatste tijd met name de meubelen uit ons programma het goed doen. Ik denk dat het door de goede prijs/ kwaliteit verhouding komt en door het feit dat we een enorme voorraad hebben in Venlo waardoor we heel snel kunnen leveren. Er zijn op dit moment 12.800 artikelen op voorraad. Dat is 95 procent van ons assortiment.”

Snelheid
De coronapandemie heeft ook bij Diga Colmore niet gezorgd voor een inzinking in de omzet, integendeel: “We zijn alleen maar gegroeid. Juist door snel te kunnen schakelen, weten we klanten aan ons te binden. Nieuwe artikelen komen binnen, klanten zien het, komen het bekijken, rekenen af en gaan weer door. Ze zijn ook gewend om snel door ons bediend te worden.” Dimitri noemt als voorbeeld een zitbank die populair is bij de klanten van Diga Colmore: “Deze bank is er in drie actuele kleuren, op voorraad, zonder levertijd. Wil de klant een andere kleur? Dat kan, maar dan is er een levertijd die kan oplopen tot zestien of twintig weken. Dat weten klanten en dus nemen ze de bank in de actuele kleuren mee. Een andere kleur is voor hen dan minder interessant. We krijgen er geen boze telefoontjes over, iedereen begrijpt de huidige situatie wat betreft hoog opgelopen levertijden.”

 

‘Er zijn op dit moment 12.800 artikelen op voorraad. Dat is 95 procent van ons assortiment’

Vaste leveranciers
Volgens Dimitri heeft zijn bedrijf het voordeel dat het al lang samenwerkt met vaste leveranciers en zo een grote voorraad kan aanhouden zonder dat deze een logistieke of financiële belemmering vormt. “Voor jonge, startende bedrijven in de Cash & Carry sector is het een stuk lastiger. Zo is het tegenwoordig zo, dat 60 procent van de kosten de inkoopprijs van de producten is en 40 procent bijkomende kosten als containers en transport. Vroeger lag die grens heel anders en was de inkoopprijs verreweg de grootste kostenpost, nu komt daar veel meer bij. Ik denk niet dat er veel startende bedrijven zijn die zich een dergelijke investering kunnen veroorloven.”

 


De dining chair Lily is voorzien van een zwart velvet bies in combinatie met bouclé stof. Het is een heel comfortabele stoel met een moderne uitstraling.

Concepten
Wat hem op dit moment opvalt, is dat veel winkeliers echte concepten ontwikkelen, waarbij verschillende producten en diensten bij elkaar worden gevoegd tot een eigen identiteit van de winkel. “We hebben klanten die kleding, schoenen, wijn, koffie en decoratie artikelen combineren, waarbij de winkeleigenaar bijna een soort stijlgoeroe is. Ik verkoop mijn smaak aan jullie, de consumenten. Het collectioneren van een lifestyle. Ik roep al jaren dat dit de manier is om je als retailer te onderscheiden en ik ben dan ook blij dat ik het steeds vaker zie ontstaan. Ik zag het eerst in het buitenland, maar nu ook steeds meer in Nederland. Daar ligt de toekomst: de consument spiegelt zich aan de retailer die zich nadrukkelijk presenteert in de keuze van producten.”

 

‘Het collectioneren van een lifestyle. Ik roep al jaren dat dit de manier is om je als retailer te onderscheiden’

 

Eigen identiteit
Dimitri denkt ook dat een dergelijk concept de retailer minder kwetsbaar maakt voor passerende trends en een te grote afhankelijkheid van leveranciers. “Het mooie is ook: het kan op grote of juist kleine schaal gebeuren. Zolang het maar bij jou past als retailer: het is een uitdrukking van wie jij bent. Dus bied echte gastronomie, schenk en verkoop de producten waar je zelf achter staat, verkoop de deco artikelen die passen binnen jouw concept. Dat maakt jouw winkel uniek en niet de zoveelste van een keten. Verkoop en promoot lokale producten die je niet snel ergens anders vindt.” Als het aan Dimitri ligt, wordt het bezoeken van een winkel weer een feestje, dat is duidelijk.

 


Een kleurrijke touch die nooit zal verwelken. Deze prachtige bloemen zijn gemaakt van zijde.

 


Het houten dressoir heeft een grafische print in wit en zwarte kleuren.

 

Dit artikel is gepubliceerd in Home Deco Business Magazine, zustermagazine van Interior Business Magazine.

Coverfoto: Diga Colmore

 

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.