Haco Wonen en Slapen trekt Arno van Aken aan als Commercieel Directeur

Haco is klaar voor de volgende fase, Arno is klaar voor een nieuwe uitdaging

Haco wonen en slapen bestaat alweer ruim 50 jaar en is uitgegroeid tot één van de grootste woonwinkels van Nederland. Haco verkoopt meubelen in haar filialen maar ook in steeds toenemende mate online. Met 30 fysieke winkels in Nederland, en 5 winkels in Spanje, een online webshop en meer dan 200 collega’s zet het bedrijf zich iedere dag in om ‘de meest servicegerichte en klantvriendelijke winkel van Nederland’ te zijn. En nu zet het bedrijf een volgende stap met het aantrekken van Commercieel Directeur Arno van Aken. We spreken ceo Jan Lancée, ceo Jelle Lancée en de nieuwe aanwinst Arno van Aken op het hoofdkantoor in De Lier.

Jan Lancée: ‘’Haco is een echt (Haags) familiebedrijf. In 2010 heb ik, samen met mijn 3 neven, het bedrijf overgenomen van onze ouders. We zaten nog in het staartje van de crisis en daarom hebben we destijds besloten geen nieuwe directeur aan te nemen. We besloten het voorlopig even zelf te doen.’’ De taken behorend bij het runnen van de winkels en de Coöperatieve Inkoopvereniging met zelfstandige winkels, want dat is Haco, werden verdeeld onder de nieuwe eigenaren.

Jan: ‘’Dat is eigenlijk heel erg goed gegaan. We zijn een zeer gezond bedrijf en hebben de afgelopen jaren prachtige resultaten geboekt. Maar het is een hele klus om altijd de neuzen van alle 17 aangesloten ondernemers dezelfde kant op te krijgen. Je hebt te maken met én 17 meningen én we hebben te maken met onze eigen winkels. Dan kom je soms in tijdsnood en juist nu wil ik niet te veel ‘aan de fiets hebben hangen’. Ik ben van plan om als ik een jaar of 55 ben, het een stukje rustiger aan te gaan doen en wat meer te gaan genieten.’’

Nieuwe fase
Jelle: ‘’Haco staat voor een volgende fase waarin het bedrijf het hele onlineverhaal verder gaat uitwerken en onze bedrijfsprocessen en verschillende disciplines binnen het bedrijf, van marketing tot inkoop, willen optimaliseren in lijn met een nieuwe fase van het bedrijf en de daarbij behorende ontwikkelingen. Ook de contacten met onze ondernemers, waar heel veel tijd in zit, willen wij optimaliseren. De ondernemers verdienen een meer dedicated persoon. We hebben voorheen misschien wel te veel zelf willen doen. Een familiebedrijf kan chaotisch zijn. Maar er moeten op zijn tijd knopen doorgehakt worden. Ook we willen vanaf 1 locatie, centraal alles op kunnen vangen. Daarom hebben de afgelopen twee, drie jaar uitgekeken naar een nieuwe (commercieel, red.) directeur.’’ Jan: ‘’We hebben het niet heel hard geroepen want we hebben altijd het gevoel gehad dat we tegen iemand aan moesten lopen.’’

En zo geschiedde want Haco gaat in zee met Commercieel Directeur Arno van Aken. Jan: ‘’Wij kenden Arno als de commerciële man van Eleonora, een van de weinige leveranciers waar wij inkopen. Voor de meeste collecties hebben wij namelijk onze eigen productiefaciliteiten in het buitenland, dus dat is een compliment aan Arno. Toen ik op Linkedin zag dat Arno zocht naar een nieuwe uitdaging, heb ik contact opgenomen en zijn we koffie gaan drinken. Na een aantal kopjes koffie waren we er al uit.’’
Arno: ‘’Het voelde meteen goed. Ik doe alles op gevoel en dus heb ik alle andere aanbiedingen en kopjes koffie opzijgeschoven. Net als ik hebben ze bij Haco de ‘niet lullen, maar poetsen’ mentaliteit en de gesprekken waren zeer open en eerlijk. Daar hou ik van.’’ Jan: ‘’Haco is een bedrijf dat niet alleen roept dat het alle producten op voorraad heeft. We hébben ook echt alle producten op voorraad. Jelle: ‘’Ik denk dat Arno dat bedoelt met de ‘niet lullen, maar poetsen mentaliteit’. Jan: ‘’Ik denk ook dat het erg goed is dat we nu iemand met een frisse blik van buitenaf hebben.’’

Schok
Het was wel even een schok om te horen dat Arno van Aken vertrok bij Eleonora. Vanwaar die move? Arno: ‘’Ik zit al heel lang bij Eleonora, heb veel aan Michael Schakel (eigenaar) te danken en heb er heel veel bereikt. Het voelde allemaal heel vertrouwd en zelfs als familie. Maar in mijn persoonlijke leven zijn een aantal zaken gebeurd waardoor ik ben gaan nadenken over mijn toekomst. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik nog een keer een grote uitdaging aan wil gaan en iets heel anders wilde doen en dat bij een nieuw bedrijf. Het was geen makkelijke stap, maar ik ben er toch voor gegaan. Afgelopen vrijdag heb ik een prachtig afscheid gehad in Barneveld. Eleonora zit voor altijd in mijn hart. En nu heb ik ontzettend veel zin om hier hard aan de slag te gaan. Ik word bij alles betrokken en mag me met alles gaan bemoeien wat commercieel is: marketing, campagnes en inkoop. Heerlijk!’’

Het lijkt niet het makkelijkste moment om in te stappen. De consument wil weer lekker op vakantie en straks wachten de hogere stroom- en gasrekeningen? Arno: ‘’Ja en nee. Er speelt natuurlijk nogal wat met alle transportkosten, container- en grondstofprijzen en de huidige energiecrisis maar aan de andere kant is juist Haco een bedrijf dat tegen een stootje kan.’’ Jan: ‘’We hebben op een of andere manier altijd de vruchten kunnen plukken van een crisis. We zijn een erg gezond bedrijf, zo hebben we natuurlijk nu weer twee bizar goede jaren achter de rug. Maar we hebben tijdens de kredietcrisis bijvoorbeeld voor een heel scherpe prijs onze panden kunnen kopen. En we kunnen altijd terugvallen op onze onderscheidende formule. We zijn de eersten die een recessie voelen, maar ook de eersten die het merken als de boel weer aantrekt! Dan zitten we gewoon in het goede segment.’’

Onderscheidend vermogen
Wat onderscheidt Haco dan van die andere woonwinkels in Nederland en wat zijn de ambities? Jan: ‘’We hebben eigen meubellijnen, bieden een excellente service en hebben 30.000 m2 meubelen op voorraad.’’ Want…voorraad is ‘key’. Jelle: ‘’Verder denk ik dat onze prijs-kwaliteit positionering erg sterk is.’’ Jan: ‘’Sinds 2010 hebben we erg veel geïnvesteerd in ons onlineverhaal en de optimalisering van de combi clicks and bricks. Ook dat werpt vruchten af.

‘ONZE PRIJS-KWALITEIT POSITIONERING IS ERG STERK’

Ambities
Haco heeft nu uit 30 winkels. Wat is de groeistrategie? Jelle: ‘’Ik denk dat we met 10 echt goede winkels erbij Nederland hebben afgedekt. We zitten dan op 40 toplocaties. Eventueel kunnen we onze formule uitbreiden naar het buitenland want Antwerpen is dichterbij dan Groningen.’’ Jan: ‘’Maar op 60 locaties zitten we bijvoorbeeld echt niet te wachten. We zijn dan ook niet op overnamepad. Groei moet natuurlijk zijn.’’

‘GROEI MOET NATUURLIJK ZIJN’

Jelle: ‘’En je hebt te maken met de huidige arbeidsmarkt. Een nieuwe vestiging openen betekent dat je een goede bedrijfsleider en een assistent-bedrijfsleider nodig hebt en vier goede medewerkers.’’ Jan: ‘’Het is niet altijd evident dat dat lukt. Ik denk dat het vacature verhaal zelfs de natuurlijke groei beperkt. De volgorde is tegenwoordig omgekeerd: eerst de goede mensen vinden, dan de winkel. En een winkel heeft anderhalf jaar tot twee jaar nodig voor je een stabiele omzet hebt.’’ Jelle: ‘’En je hebt niet alles in de hand, he. In Nijmegen hebben we een winkel geopend in de Corona periode. Dat was een proces met ups-and-downs. We hebben toen veel pech gehad. Ik weet nog dat we drie maanden keihard hebben gewerkt om de zaak te openen en op het moment suprême werd er een nieuwe lockdown aangekondigd…’’ Jan: ‘’Er zijn uitdagingen genoeg. Het belangrijkste is dat we blijven doen wat we roepen en beloven, in lijn met onze heldere marktpositionering, die zeer recht door zee is. Als we een prijs communiceren, dan is dat ook de daadwerkelijke prijs en als we roepen dat we alles op voorraad hebben, dan zijn de spullen er ook. Hier zou ik nog wel even Coolblue willen aanhalen. Zij kunnen die wasmachine binnen 24 uur leveren. Waarom wij onze meubelen nog niet? Hier ligt dus een mooie logistieke uitdaging!’’

Tekst: Richard van der Hak

Arno van Aken aan de slag voor Haco Wonen en Slapen

Arno van Aken is al jaren een bekend gezicht in de meubelbranche en geniet bewondering voor zijn ongekende drive. De trotse vader van drie dochters bedreef ooit topsport bij FC Wageningen en gebruikt die sportmentaliteit in zijn huidige werk als commercieel directeur.

“Ik wil met alles winnen en zal er altijd volledig voor gaan. Zonder concessies. Op inzet kun je alles bereiken. Als je iets echt wil, dan lukt het.”

“Als keeper was de zestienmeter mijn gebied. Vandaar uit had ik overzicht en stuurde ik het hele team aan. Vanuit de goal gaf ik aanwijzingen. Zo was het ook toen ik bedrijfsleider was in een grote winkel. Je streeft ernaar overzicht en controle te houden over de zaak. Die winkel, dat was jouw domein. Je regelt dat alles op rolletjes verloopt en iedere klant tevreden de deur uitgaat.”

‘HACO Principes’
Distributiecentrum Haco

‘’Het distributiecentrum van de Haco is gelegen in De Lier en vormt het kloppend hart van alle vestigingen. Doordat er in het magazijn een hoop opslagcapaciteit is, kan er groot worden ingekocht waardoor er goede prijsafspraken gemaakt kunnen worden. Iedere dag worden er weer nieuwe goederen bezorgd maar ook afgehaald.’’

Door groot in te kopen zijn de Haco prijzen scherp

‘’Door grote opslagcapaciteit kunnen wij direct zakendoen met grote fabrikanten waardoor wij onze meubelen zeer scherp kunnen prijzen, soms zelfs voor de helft van grote concurrenten. Door het uitsluiten van een tussenleverancier, groothandel of importeur weten wij de prijs zo laag mogelijk te houden en profiteert de klant van onze voordelige prijzen en snelle leveringen.’’

Haco levert haar klanten:

……..woonseries, bankstellen, fauteuils, eetkamerstoelen, eetkamertafels, salon- en bijzettafels, bergkasten, buffetkasten, dressoirs, spiegels, TV meubelen, vitrines, slaapkamersets, boxsprings, ledikanten, seniorbedden, comfortbedden, kussens, dekbedden, lattenbodems, matrassen, ladekasten, nachtkastjes, zweefdeurkasten, schuifdeurkasten, draaideurkasten, boekenkasten, vloerlampen, meubelverlichting, loungesets, schilderijen, en vele andere meubelen……..

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.