Foto: De Ploeg. Uit: het grote meubelstoffenoverzicht, gepubliceerd in Interior Business Magazine, editie 8 september.

 

DIT ZIJN DE TRENDS IN MEUBELSTOFFEN

Op basis van een analyse van het online zoekgedrag van de Nederlandse consument blijkt dat qua kleur zwarte meubelstof het meest wordt gezocht. Qua prints zoekt men het meest naar gebloemde meubelstof.

Kleuren
Marktdata.nl heeft het zoekvolume gerelateerd aan meubelstoffen in de Google zoekmachine voor Nederland over de afgelopen vier jaar geanalyseerd. De kleur met het meeste zoekvolume is zwart. De procentuele verdeling van de belangrijkste kleuren ziet er als volgt uit.

22,6 Procent van het zoekvolume met kleur-aanduiding heeft betrekking op zwart. Op de tweede plaats staat okergeel met een aandeel van 19,3 procent in het zoekvolume. De nummer drie is groen, welke 16,0 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.

Prognose 2023
Middels intelligente extrapolatie zijn ook de kleurentrends voor het jaar 2023 in beeld gebracht. Het volgende figuur geeft de posities weer van de meest gezochte kleuren meubelstof en toont de verwachte ontwikkeling van de kleurenpopulariteit in het jaar 2023. De grootte van het bolletje van een kleur geeft de relatieve omvang weer van de desbetreffende kleur in het online zoekverkeer naar meubelstof. Hoe meer een kleur bovenin het figuur staat afgebeeld, des de sterker de relatieve groei van het zoekvolume is (ten opzichte van de andere kleuren). Hoe meer een kleur rechts in het figuur staat, des te positiever de relatieve groeiontwikkeling is van de kleur. Rechts van de y-as duidt op een relatief versnellende groei, links van de y-as betekent een relatief afnemende groei. Kortom, hoe groter het bolletje en des te meer rechts bovenin in het figuur, des te populairder de kleur aan het worden is binnen de gehele productgroep meubelstof. Het figuur toont in feite de kleurentrends van meubelstof voor het komende jaar, gebaseerd op de ontwikkelingen van de afgelopen paar jaar.

22,6 Procent van het zoekvolume met kleur-aanduiding heeft betrekking op zwart. Op de tweede plaats staat okergeel met een aandeel van 19,3 procent in het zoekvolume. De nummer drie is groen, welke 16,0 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.

De kleuren grijs en geel hebben een sterke uitgangspositie; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze kleuren relatief sterk van de onderscheiden kleuren. Ook de vooruitzichten voor paars en rood zijn positief. De kleuren zwart en wit zitten juist in een ongunstig kwadrant als het gaat om kleuren van meubelstof.

Foto: Vyva Fabrics. Uit: het grote meubelstoffenoverzicht, gepubliceerd in Interior Business Magazine, editie 8 september.

 

Prints
Naast kleuren wordt er ook veel gezocht naar soorten prints van meubelstof. De print met veruit het meeste zoekvolume is gebloemd. De procentuele verdeling van de belangrijkste prints ziet er als volgt uit.

 

Ruim de helft van het zoekvolume met print-aanduiding heeft betrekking op gebloemde meubelstof. Op de tweede plaats staat gestreepte stof met een aandeel van 12,9 procent in het zoekvolume. De nummer drie is de dierenprint, welke 12,7 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.

Prognose 2023
Middels intelligente extrapolatie zijn ook de printtrends voor het jaar 2023 in beeld gebracht. Het volgende figuur geeft de posities weer van de meest gezochte prints meubelstof en toont de verwachte ontwikkeling van de print populariteit in het jaar 2023. De grootte van het bolletje van een print geeft de relatieve omvang weer van de desbetreffende print in het online zoekverkeer naar meubelstof. Hoe meer een print bovenin het figuur staat afgebeeld, des de sterker de relatieve groei van het zoekvolume is (ten opzichte van de andere prints). Hoe meer een print rechts in het figuur staat, des te positiever de relatieve groeiontwikkeling is van de print. Rechts van de y-as duidt op een relatief versnellende groei, links van de y-as betekent een relatief afnemende groei. Kortom, hoe groter het bolletje en des te meer rechts bovenin in het figuur, des te populairder de print aan het worden is binnen de gehele productgroep meubelstof. Het figuur toont in feite de print trends van meubelstof voor het komende jaar, gebaseerd op de ontwikkelingen van de afgelopen paar jaar.

De pied de poule print heeft een sterke uitgangspositie; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze print relatief sterk van de onderscheiden prints. Ook de vooruitzichten voor de zebra print zijn positief. De koeienprint juist in een ongunstig kwadrant als het gaat om prints van meubelstof.

Stijlen
Naast kleuren en prints wordt er ook veel gezocht naar een bepaalde stijl meubelstof. De top-3 qua stijlen bestaat uit design, klassiek en Engels.