Veel bedrijven claimen dat ze duurzaam zijn, maar is dat echt zo? Wat betekent duurzaam zijn eigenlijk? Dat je produceert met gerecyclede materialen? Of dat je ervoor zorgt dat de juiste productattributen online staan, en niet alleen mooie plaatjes?

Anne de Jongh, oprichter van Decodata, is van mening dat Home & Living webwinkels een stuk duurzamer kunnen zijn door goed te kijken naar de productattributen (ook wel producteigenschappen genoemd) van producten die zij online aanbieden. Tijdens het Innovation Retail event georganiseerd door Emerce claimt Anne: ‘Content is King, maar de kracht ligt bij productattributen’.

Gedurende een interactieve presentatie werd het publiek meegenomen op een klantreis. Anne liet zien wat de impact op klanten en milieu is wanneer productattributen onvolledig of onbetrouwbaar zijn. Denk aan stoelen die ontvangen worden met te hoge armleuningen waardoor ze niet onder een tafel passen, en de alom bekende irritatie van te grote dozen naar een postkantoor moeten brengen.

‘Home & Living producten zijn veel groter dan boeken, kleding of een laptop. Het gevolg? Er zijn meer en grotere vrachtwagens nodig om deze woonproducten te vervoeren. ‘In de woonbranche is een bewuste en vooral duurzame keuze om tot een aankoop over te gaan daarom véél relevanter dan in andere productgroepen’, aldus Anne de Jongh.

 

Naast de klantreis werd het publiek zowel digitaal als fysiek meegenomen in harde en zachte productattributen. De presentatie werd namelijk op originele wijze, passend bij Home & Living, afgetrapt met een compleet gestylde setting.

In het kort: harde productattributen zijn onder andere afmetingen, kleuren en materialen. Zachte productattributen zijn gebruiksgemak en ervaringen over bepaalde producten. Is een bank bijvoorbeeld wel geschikt voor mensen met een kat of kinderen? Dit is subjectief, maar vaak wel prettig om vooraf te weten wanneer je als consument een aankoop doet.

De oprichter van Decodata eindigde haar presentatie met twee tips waar bezoekers direct mee aan de slag konden. Controleer of alle productattributen die te zien zijn op foto’s echt kloppen. Én automatiseer handmatige processen.

Over Decodata
Decodata is opgericht door Anne de Jongh. Haar vorige bedrijf, een webwinkel in designmeubels, is overgenomen door fonQ waar ze tevens een aantal jaar aan boord is geweest. Door middel van slimme technologie en algoritmes maakt Decodata handmatig data verwerken in de Home & Living branche overbodig. Hierdoor kunnen medewerkers waarde toevoegen aan de verkoop en diensten die niet geautomatiseerd kunnen worden. Decodata heeft een duidelijke missie voor de toekomst: Disrupt by Creating Structure.

Op 11 mei om 11:11 uur organiseert Decodata de webinar “Content is King, maar de kracht ligt bij productattributen”. Een webinar waarbij Decodata founder Anne uitlegt waarom we ons echt moeten richten op productattributen. Dit doet ze op een interactieve, originele manier. Ook geeft ze praktische tips waarmee iedereen meteen mee aan de slag kan. Geïnteresseerden kunnen zich gratis aanmelden via deze link.