Flinders heeft in 2019 een omzet gerealiseerd van ruim € 22 miljoen, een groei van 13% ten opzichte van vorig jaar. Grootste groeier was de B2B-afdeling van het bedrijf dat totaalinrichtingen van bedrijven verzorgt in Nederland en België. Dit jaar ligt de nadruk op het verbeteren van de marge en het benutten van schaalvoordelen. Voor het versnellen van de groei kijkt het bedrijf in 2020 actief naar samenwerkingsverbanden en overnames.

De groei bleef het afgelopen jaar iets achter op de verwachtingen. Dit is grotendeels te verklaren door het sluiten van de webshop in Duitsland. “Een moeilijke beslissing, maar noodzakelijk”, aldus Geert-Jan Smits, CEO van Flinders. De hoge logistieke kosten van meubeltransport, het relatief hoge aantal retouren en de marketinguitgaven maakten een positieve businesscase binnen een paar jaar niet te realiseren. Nu komt de focus te liggen op Nederland en België waar Flinders het marktleiderschap ambieert. Met een groei van maar liefst 25% was de grootste groeier het bedrijfsonderdeel gericht op de projectenmarkt. Zij wisten het afgelopen jaar veel organisaties en interieurprofessionals te ondersteunen bij de totaalinrichting.

In het jaar 2020 staat een aantal belangrijke projecten op het programma. Flinders gaat migreren naar een nieuw e-commerceplatform: Magento 2. Daarnaast betrekt het bedrijf een nieuw magazijn van 14.000 m2 in juni 2020 in Amsterdam. Tevens zal Flinders haar portfolio met private labels verder uitbouwen om zo de brutomarge en de winstgevendheid verder te vergroten. “E-commerce is een marge business. Dit jaar starten we veel projecten die onze operationele winstgevendheid verder gaat verbeteren op het vlak van logistiek, klantenservice en marketing,” aldus Smits.

Flinders zal dus de verdere groei zoeken in Nederland en België. “Flinders heeft een schaalbaar businessmodel waarmee extra volume positief uitpakt. Denk aan synergievoordelen op het gebied van inkoop, marketing, ICT en logistiek,” aldus Smits. Om deze schaalvoordelen te benutten, zal Flinders in 2020 op zoek gaan naar samenwerkingsverbanden met of overnames van vergelijkbare partijen zoals leveranciers, retailers en projectinrichters. Momenteel voert de woonwinkel gesprekken met investeerders die deze groeiambitie helpen waar te maken.