‘Homemate is een nieuw initiatief voor het leasen van duurzame interieurs’

Snelle en flexibele oplossing voor tijdelijk wonen

Wat doen ervaren hockey internationals wanneer zij een punt hebben gezet achter hun loopbaan als topsporter en afgestudeerd zijn? In het geval van Florian Fuchs en Roel Bovendeert: ze starten een bedrijf voor het bieden van leaseconcepten voor het interieur. Met hun bedrijf Homemate hopen beiden een bijdrage te kunnen leveren aan het inrichten van interieurs die tijdelijk worden bewoond. Roel: “Een gat in de markt. Met name expats hebben behoefte aan ontzorgen bij het inrichten van hun tijdelijk onderkomen.” Florian: “ Homemate biedt hen een aantrekkelijk alternatief, gebruik makend van zoveel mogelijk lokaal geproduceerde, duurzame en modulaire meubelen.”

Na het beëindigen van hun carrière op het hoogste hockeyniveau en het afronden van hun studie keken Florian en Roel naar manieren om hun gedrevenheid voor de circulaire economie vorm te geven. Florian: “We wilden aanvankelijk consulenten worden voor bedrijven die circulair willen produceren of opereren en hebben dat uiteindelijk toegespitst op het verhuren van interieurs aan particulieren in plaats van aan bedrijven, wat al langer plaatsvindt.” De doelgroep van Homemate bestaat uit mensen die flexibel willen blijven, in de eerste fase met name toegespitst op expats. Roel: “Deze groep mensen heeft op stel en sprong een woning nodig en hebben vaak minder tijd om te gaan winkelen voor een interieur”

Impact

Beide ondernemers zijn er van overtuigd dat het huren van meubelen en accessoires voor het interieur toekomst heeft: “De meubelindustrie ondervindt nog steeds hoe het is wanneer je als leverancier te afhankelijk bent van productie ver overzee: lange levertijden en stijgende prijzen voor het transport en de logistiek. Bovendien is de impact op het milieu onevenredig groot. Met Homemate willen we meubelen aanbieden van merken die in Europa worden geproduceerd en waarvan de ontwerpen en de uitvoering gericht zijn op langdurig gebruik”, aldus Roel. Florian voegt daar aan toe: “Met onderdelen die eenvoudig vervangen kunnen worden bij een reparatie. Meubelen moeten zo lang mogelijk mee kunnen gaan, zowel voor het milieu als voor ons zakelijke model.” Dus zoveel mogelijk circulair geproduceerd meubilair bestemd voor de woonkamer, de slaapkamer, de eetkamer en de thuiswerkplek, die nu nog prominenter in het interieur aanwezig is.

Florian Fuchs en Roel Bovendeert

 

Neutraal

Roel: “We willen af van het idee dat er telkens iets nieuws gekocht moet worden. Met ons concept kan er vanuit voorraad snel omgeruild en geleverd worden, ook al zijn de meubelen waarschijnlijk eerder gebruikt. Wij zorgen er voor dat ze er weer als nieuw uitzien en volledig naar verwachting functioneren.” Met de keuze voor de leveranciers waarmee Homemate samenwerkt is dus rekening gehouden met de factoren modulair, lokaal geproduceerd, uit duurzame materialen, snel leverbaar vanuit voorraad en eenvoudig te repareren. Door aan deze voorwaarden te voldoen zijn de geselecteerde meubelen duurder dan gemiddeld, maar, zo vinden beiden, anders werkt het concept niet goed: “Goede kwaliteit, in Europa geproduceerd en lang meegaan, dat maakt de meubelen en dus het leasen iets duurder. Logisch.” Florian en Roel hebben bewust gekozen voor een huisstijl van Homemate met sterke Scandinavische invloeden: “We vinden het zelf mooi, maar dat is geen voorwaarde. We zien het veel om ons heen in winkels en bij mensen thuis. Het is een neutrale, rustige stijl die bij de smaak van veel mensen past en die zicht thuis voelt in verschillende interieurs.”

Kluskens

 

Budget

Roel voegt nog een factor toe aan waarom Homemate voldoet aan een behoefte van met name Millenials: “Goede, nieuwe meubelen zijn vaak prijzig en vallen als eenmalige, grote uitgave buiten het budget van veel van onze leeftijdsgenoten. We willen met Homemate goede, mooie en duurzame meubelen bereikbaar maken voor een grotere groep. Iedereen wil een goede eettafel met mooie stoelen er omheen maar niet iedereen heeft daar een passend budget voor. Zeker niet met jonge kinderen in huis.” Florian: “Het bij elkaar zoeken van een betaalbaar interieur kost veel tijd. Ook voor mensen die geen expat zijn. Wij helpen door een keuze voor hen te maken van merken en modellen waarvan wij denken dat deze bij hun behoeften en smaak passen. Dit geldt ook voor interior designers en stylisten die op zoek zijn naar meubelen voor de inrichting van een woning. ”Leasen van producten is voor Millenials veel vanzelfsprekender dan voor oudere generaties: “Kijk naar het succes van Swapfiets of het leasen van wasmachines en stofzuigers. Wij betalen vaak liever voor het gebruik van een product dan voor het bezit er van.” Homemmate streeft naar one stop shopping voor de huurders, maar gaat vooralsnog niet uitbreiden naar keukens en badkamers. Roel: “Dat zijn echt andere takken van sport waar we nu nog te weinig kennis van hebben. Maar we staan altijd open voor alle vormen van samenwerking.”

Partners

Homemate werkt op dit moment samen met TAKT, Occony (bekend van het circulaire tafelblad uit geperst papier), Table du Sud, FÉST, Kluskens, Loof (tafels en bedden) en Home Office. Op termijn is het de bedoeling dat het duo ook zelf modellen bij sommige van deze leveranciers gaat ontwerpen, speciaal voor Homemate. “Wat deze merken gemeen hebben is dat ze geloven in het concept en met ons meedenken. Wij leren daar heel veel van. Tegelijkertijd staan we dus inderdaad open voor alle merken die zich herkennen in het profiel voor onze partners”, aldus Florian. Het leaseconcept is helder: huurders melden zich aan (voorlopig alleen nog in Amsterdam) via de site en kiezen uit 4 abonnementen die uiteenlopen van 1 maand huren tot minstens 24 maanden (toepasselijk Homie genaamd). Hoe langer men huurt, hoe hoger de korting op de maandelijkse lasten. Langer huren betekent ook gratis bezorgen. Voor alle 4 abonnementen geldt: gratis omruilen van meubelen en een toegewijde klantenservice. Roel: “De merken met wie we samenwerken zijn zeer positief over ons concept. Van de scepsis over het slagen van ‘gebruik in plaats van bezit’ is bij hen niets te merken.”

Occony

Duurzaamheid

Het minimaliseren van de impact op het milieu van productie en consumptie is bij beide oud-internationals voor een deel terug te voeren op hun actieve hockeyloopbaan. Florian: “Dan vlogen we voor een wedstrijd de halve wereld over naar India of Australië. Natuurlijk is het een eer om het land te vertegenwoordigen en is het gaaf om met je vrienden op het veld te staan en een interland te spelen ver weg van huis, maar het gaf ons allebei te denken: wat een belasting van het milieu. Later kwamen we er achter dat 60 procent van de meubelen in Nederland uit China komt.” Roel: “Daarnaast wordt 90 procent van het oude meubilair verbrand of gebruikt als landwinning. Daar schrokken we wel van. Wat een vervuiling en wat een verspilling. Met Homemate willen we de meubelindustrie wijzen op echte verduurzaming: langdurig gebruik dankzij reparaties en de uiteindelijke winst via lokale productie.”

Maten

Tot slot de naam Homemate; hoe zijn de heren hier op gekomen? Roel: “Het is een woordspeling op home made, dus thuisgemaakt, als verwijzing naar geproduceerd in Europa. Het liefst zouden we alleen maar in Nederland geproduceerde meubelen inzetten, maar dat is nog niet zo eenvoudig en we zijn hoe dan ook zeer blij met onze buitenlandse partners.” Daarnaast is er het woord mate, vriend: “We zien onszelf als maten die je helpen met een geschikte interieur voor elke woning. We denken mee en geven advies: dit is wat we denken dat bij jouw situatie nu en straks past. Zo zijn we op de achtergrond bezig met het ontwikkelen van kinderkamers en kindermeubilair voor Homemate. Ook kijken we nu naar huishoudelijke apparaten met take back systemen om mee te nemen in het aanbod, die behoefte is er zo hebben we gemerkt”, aldus Florian. Naast meubelen en accessoires staat Homemate ook open voor samenwerking met leveranciers van gordijnen en vloerbedekkingen die de filosofie van het bedrijf begrijpen en onderschrijven. Roel: “We zijn net gestart en merken nu al dat we passen bij de wensen van veel bewoners. Vanuit die basis gaan we zeker groeien!”

Website: https://homemate.nl

Dit artikel is gepubliceerd in Interior Business Magazine, editie 7 januari.

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.

 

Of Florian Fuchs een beetje kan hockeyen? Check hieronder!