Van 1 tot en met 4 maart vond in Kuala Lumpur MIFF 2024 plaats en volgens de organisatie was het opnieuw een succesvolle editie. Op 2 locaties in de Maleisische hoofdstad (WTCKL en MITEC) met in totaal 17 hallen, goed voor 715 exposanten en een verwachte omzet van 1.28 miljard dollar.

Want dat is zo leuk aan deze beurs: men geeft een verwachting van het bedrag aan handel wat de beurs gaat opleveren. Dat kan alleen in een strak geleide beurs (diverse ministeries zitten in de organisatie) in een strak geleide economie. Dat neemt niet weg dat meer dan de helft van de deelnemers van buiten het gastland kwam en ook zij hebben een schatting doorgegeven. Maar toch: we zien dit niet snel gebeuren in Parijs, Keulen of Milaan. Die buitenlandse deelnemers kwamen niet alleen uit min of meer buurlanden maar ook uit Japan, de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten. Veel inkopers komen af op de houten meubelen, een specialiteit van de beurs.

Er zijn in totaal 19.120 bezoekers geteld op de beurs waarvan het merendeel uit het gastland kwam en er 5.419 (precies) van over de grenzen kwamen. Met name vanuit China, India en buurland Singapore, gevolgd door Amerikanen en Australiërs. 8 procent van de bezoekers kwam uit Europa, het merendeel uit het Verenigd Koninkrijk. Meer dan 80 procent komt om in te kopen, gedag zeggen komt op de tweede plaats, het zoeken naar nieuwe handelspartners daarna. Het is naar de bekende leverancier lopen en nieuwe producten inkopen. Een kwart van de bezoeker is fabrikant, 17 procent is importeur/exporteur, 15 procent heeft een groothandel en 15 procent is retailer. De rest is architect, designer, student, toeleverancier of werkt voor de overheid.

Slaapkamers, eetkamers en woonkamers, daar komt men voor. Wat projectmeubilair betreft: kantoren, scholen, hotels en matrassen. Er werden awards uitgedeeld (vooral aan Maleisische bedrijven) en er werden prijzen toegekend voor stands (de winnaar had een auto op de stand staan). De beurs gaat een stap verder dan andere meubelbeurzen en plant actief bomen uit naam van bezoekers en deelnemers: je scant een QR-code en een boom wordt geplant in het gastland (die later weer gerooid wordt voor meubelproductie, ongetwijfeld). Het overgrote deel (93 procent) van zowel de bezoekers als de deelnemers is tevreden over de beurs, het aanbod, de service, de organisatie (2 gala avonden met entertainment) en komt volgend jaar zeker weer. Dat is logisch want je weet al jaren wie er staat en waar je moet kopen op deze internationale meubelmarkt.

De volgende editie is van 1 tot en met 4 maart 2025 in Kuala Lumpur: www.miff.com.my