De nadruk in de vier hoofdtrends voor 2022/2023 van Heimtextil ligt op natuur en identiteit. Tijdens een persconferentie van Heimtextil kwam dit naar voren in de presentatie van Anja Bisgaad Gaede van SPOTT, het Deense trendbureau dat al jaren deel uitmaakt van het trendteam in Frankfurt. De gemeenschappelijke noemer is het algemeen klinkende Next Horizons, de vier trends zijn lastiger van elkaar te onderscheiden dan in voorgaande jaren. Hoe dan ook, de trendpresentatie blijft het hart van Heimtextil.

De pandemie heeft het bewustzijn over hoe we wonen, werken en consumeren verder aangescherpt richting een bewustzijn dat de grondstoffen die we gebruiken niet onuitputtelijk zijn en dat we nog steeds onze planeet onnodig belasten en vervuilen, zo begint Anja haar betoog: “Het IPCC rapport geeft aan dat hergebruiken en circulair produceren geen opties maar een must zijn voor nu en de toekomst hierna. Dit geldt ook voor de textielindustrie: er moet nog intensiever worden nagedacht over hergebruik van materialen, natuurlijk verfen van stoffen en deze zo produceren dat ze langer meegaan dan nu of zonder schade aan het milieu kunnen worden afgebroken.”

De vier hoofdtrends heten Deep Nature, Hyper Nature, Beyond Identity en Empowered Identity en aan de namen kan je al zien dat het lastig was voor het trendteam om vier totaal onderscheidende trends te voorspellen in vergelijking met voorgaande jaren. Anja: “Er moet een algehele verschuiving van de maatschappelijke mindset plaatsvinden: hergebruik is vanzelfsprekend, nieuwe producten moeten zo lang mogelijk mee kunnen gaan dus het verdienmodel voor bedrijven moet ook veranderen. De nadruk moet komen te liggen op vervanging omdat het artikel natuurlijk vergaat of op reparatie die de levensduur verlengt. Niet meer de cyclus van snel consumeren en daardoor extra vervuilen. Alle vier de trends die wij hebben omschreven hebben het lange termijn gebruik van textiele producten als uitgangsbasis, de kleine verschillen zitten in beleving, materiaalgebruik, voorkeur voor kleuren en telkens een iets andere invalshoek en doelgroep.”

Deep Nature staat voor leren van de natuur. Rebalance by relearning, zoals Anja het omschrijft: “Hoe houdt de natuur zichzelf in balans zonder dat wij ingrijpen? Daar moeten we van leren. Denk aan materialen als hennep, mycelium, vlas, houtcellulose of vezels van de bladeren van bananenplanten voor het vervaardigen van textiel. Natuurlijke verkleuring door de zon of natuurlijke verfstoffen. Low tech en slow craft.” De kleuren bij deze trend zijn kalme aardetinten: zand, beige en bruin, zacht blauw en zacht paars. De doelgroep is iets ouder dan bij de andere trends. Een voorbeeld is de stof hierboven, waarbij kamille als kleurstof is gebruikt.

Hyper Nature (hierboven) is de combinatie van natuur en technologie en spreekt veel jongeren aan. Virtual Reality en Augmented Reality helpen bij het beleven van en leren over de natuur.  Kleurverlopen (gradients) zijn populair bij deze groep, ze vallen voor biomimicry in kleding, voor felle tinten in groen, paars en blauw. Textiel in deze trend verandert van vorm en kleur door (UV)licht of door zuurstof of aanraking. De materialen zijn natuurlijk maar worden geholpen door er technische componenten aan toe te voegen. Ook de mogelijkheid van een digitale garderobe die een digitale weergave van de jongere consument online draagt behoort tot deze trend.

Beyond Identity gaat nog een stap verder in transformatie van de consument. Gedeelde waarden gaan boven verschillen in fysieke eigenschappen, we verschillen allemaal van elkaar maar we zijn eigenlijk hetzelfde in onze voorkeuren. Krachtige pasteltinten, het klinkt tegenstrijdig maar het kan: whitewashed in plaats van poederig, een zachte mengeling van kleuren met opnieuw veel blauw, groen en paars plus een beetje rood en geel. In deze trend is er ruimte voor gerecyclde kunststoffen: polyester voor vloerkleden of de kleding van PUMA waarbij het kledingstuk na verloop van tijd vanzelf een andere kleur krijgt. Avocadopitten en uienschillen als basis voor natuurlijke kleuren. De stoffen zijn puffy: gewatteerd en zacht maar niet week. Ook dit is een trend voor jongeren maar iets minder extravert dan bij Hyper Nature.

Empowered Identity is een ietwat ongelukkige naam voor de nadruk op ambacht bij productie. Culturen worden met elkaar verbonden door ambachtelijke productie van goederen. Gesatureerde kleuren zoals blauw, lila, rood en groen horen bij deze trend. De uitstraling is positief, energiek, multicultureel en er zijn veel ruitjes en strepen in de patronen (zoals op de foto hierboven). Handgeweven textiel uit gerecyclde stoffen en het in stand houden van historische evergreens die het milieu nauwelijks tot niet schaden. Veel handgeweven producten uit Peru, Japan en van American Natives. Een mix van nieuwe en gerecyclde stoffen met een link naar het verleden. Bedoeld voor alle leeftijden die nog een beetje huiverig zijn voor hennep, uienschillen en kleuren door middel van kwallen en inktvissen. Veel borduursels op textiel (zoals op de foto helemaal bovenaan), bedoeld voor nieuwsgierige en extraverte mensen.

Een uitgebreid verslag (ook met verhelderende bijdragen van andere leden van het trendteam) leest u in een komende uitgave van Interior Business Magazine en Mobilia. Heimtextil 2022 is van 11 tot en met 14 januari in Frankfurt.

www.heimtextil-trends.com