Afgelopen dinsdag is, zoals wij berichtten, één van de magazijnen van Kees Smit Tuinmeubelen getroffen door een brand. Bij Kees Smit zijn ze uiteraard opgelucht dat hierbij niemand gewond is geraakt. De impact van de brand is helaas groter dan in eerste instantie voorzien. Meer hierover lees je in de blog van eigenaar Henk Smit hieronder.

Henk Smit: ”De inhoud van deze blog komt recht uit mijn hart”.

”Het doel van deze blog is om jullie te laten weten dat ik heel erg dankbaar ben voor de vele steunbetuigingen die ik heb ontvangen, maar waar ik nog niet op heb kunnen reageren. Dank voor de hartverwarmende reacties via allerlei kanalen en de aangeboden hulp. Weet dat dit ons erg goed doet. Daarnaast is mijn doel om je ervan bewust te maken dat dit iets is wat iedere ondernemer kan overkomen. Daarnaast is mijn doel om je ervan bewust te maken dat dit iets is wat iedere ondernemer kan overkomen. Al zou het resultaat hiervan alleen al zijn dat je nadenkt of je alles op orde hebt. Dit zou bijvoorbeeld een reden kunnen zijn om toch meer medewerkers een BHV cursus aan te bieden. Ik ben blij dat wij ooit de keuze hebben gemaakt om hier niet op te besparen en hier ruim op in te zetten. Sommige ondernemers denken misschien ‘dat kost geld’. En dat klopt, maar als je vervolgens aan de lijve de waarde hiervan ondervindt dan is dat onbetaalbaar. Meer hierover lees je in mijn blog.”

Blog

”De week begon maandag feestelijk met het in eigendom krijgen van de kavel op XL Businesspark, waar dit najaar gestart wordt met de bouw van ons nieuwe distributiecentrum. Dinsdag was er opnieuw reden voor een feestje in verband met mijn verjaardag. Ik heb die ochtend dan ook even een rondje langs de locaties gemaakt om mijn collega’s op ijsjes te trakteren. Ik was net weer thuis toen ik het telefoontje over de brand ontving. Gelukkig was mijn collega Mitchel op dat moment bij mij. Daar waar ik onderweg geneigd was om de brandweer in te halen, toen ik de rookwolken zag, bleef hij heel rustig. Ik heb mijn pa ondertussen volgens mij wel 40 x gebeld, omdat ik hem niet aan de lijn kreeg. Kortom, de paniek en emoties vlogen alle kanten op.

In Vroomshoop aangekomen reden we al toeterend langs de file heen die zich inmiddels gevormd had. Op de één of andere manier zien verkeerswachters aan de blik in je ogen dat je daar bij hoort, als je vraagt of je er langs mag. Mijn grootste zorg was onze medewerkers. Al rennend kwamen we vervolgens dichter bij het pand waar je zelf ook voor een lint komt te staan omdat er niemand langs mag. Gelukkig herkende één van de politieagenten (een broer van één van onze medewerkers) mij direct en mochten wij er langs. Het moment waarop ik onze medewerkers zag staan en ik hoorde dat ze allemaal veilig waren zal ik dan ook nooit meer vergeten. Wat een opluchting! Er viel een enorme last van mijn schouders af. De zorgen om materiële zaken is op zo’n moment echt bijzaak.

Wij zijn vol lof over onze medewerkers en die van onze transporteur Brinks, die er met hun optreden voor hebben gezorgd dat iedereen veilig het gebouw kon verlaten en er branddeuren gesloten werden. Evenals de hulpdiensten die fantastisch werk hebben geleverd. Wij zijn hen allemaal ontzettend dankbaar. Terugkijkend hierop ben ik dus blij dat wij ooit de keuze hebben gemaakt meer BHV’ers op te leiden dan wettelijk verplicht is.

Grappig detail om te vertellen is dat ik, toen de brand wat minder heftig was, werd gefeliciteerd door verschillende brandweermensen in verband met mijn verjaardag. Ik dacht.. hoe weten zij dat nou? Bleek dat ze door een medewerker van onze transporteur getrakteerd waren op de ijsjes, die ik ook voor hen die ochtend in de vriezer had gelegd.”

Impact brand groter dan verwacht

Vervolgens komt er van alles op je af. Er moet veel geregeld worden en ondertussen komt langzaam steeds meer het besef. Het voelt als een emotionele achtbaan waar je inzit. Op het ene moment komt het keihard binnen en zit je in de emotie, het andere moment voel je enorm veel kracht om door te gaan en borrelen er allerlei ideeën op.

Na twee dagen konden we met ons directieteam niet anders dan concluderen dat de impact van de brand groter is dan verwacht. Naast dat ons bedrijf voornamelijk in de operatie is aangetast vanwege de uitval van bijvoorbeeld stroom en internet in het betreffende magazijn, nam het onderzoek op water- en rookschade ook meer tijd in beslag dan verwacht. Daarom hebben we maatregelen genomen. Voordat we deze definitief hebben gemaakt hebben we ze eerst besproken met onze managers. Dat was best een emotioneel moment om te vertellen dat je aan de ene kant wel door wilt, maar dat je aan de andere kant ook heel sterk merkt dat je het bedrijf niet koste wat het kost in de lucht moet willen houden. Al snel bleken ze unaniem achter ons besluit te staan, wat ons een goed gevoel gaf.

De genomen maatregelen houden in dat de Experience Stores XXL in zowel Almelo als Amersfoort hun deuren tot medio volgende week sluiten. Klanten kunnen wel inspiratie opdoen op de webwinkels maar bestellingen kunnen ook online pas op een later moment geplaatst worden.

Klanten en medewerkers dierbaarste bezit

Het feit dat we geen beloftes willen doen die we niet na kunnen komen richting onze klanten, is de aanleiding geweest voor dit besluit. Ik kan je vertellen dat je dit niet zomaar doet, zeker niet in het hoogseizoen. Toch voelt dit als de enige juiste beslissing op dit moment. We willen dit namelijk niet ten koste laten gaan van onze hoge klanttevredenheid die we, in de 75 jaar dat ons familiebedrijf bestaat, hebben opgebouwd. Daarvoor zijn klanten ons te dierbaar. Daarnaast willen we ook onze medewerkers en die van onze transporteur, die ons net zo dierbaar zijn, beschermen. Pas als we de kwaliteit die klanten van ons gewend zijn kunnen waarborgen, nemen wij weer orders aan.

Emoties tonen

”Wij hebben onze medewerkers met enige regelmaat op de hoogte gehouden met een update over de brand. De ene keer deden we dit via een geschreven bericht, de andere keer nam ik een vlog op waarin ze bijpraatte over de situatie. Ook de momenten dat je emotioneel volschiet, waren in die vlogs zichtbaar. Je wilt deze aan de ene kant wel opnieuw opnemen omdat dat professioneler is, maar denkt tegelijkertijd ook ‘schijt eraan’. Ik vind het belangrijk om emoties niet te verbergen en voel me er dan ook niet te groot voor om dit te tonen. Ik heb de medewerkers van ons magazijn in Vroomshoop gevraagd dit ook niet te zijn. Een gebeurtenis zoals deze kan op persoonlijk vlak namelijk een enorme impact hebben.

Twee dagen na de brand hebben we dan ook met de betrokken collega’s teruggeblikt op de brand en hebben we ervaringen met elkaar gedeeld. Tijdens deze bijeenkomst hebben we ze gevraagd om goed op zichzelf én elkaar te letten en zich niet te groot te voelen om hulp te vragen. Nu, maar ook later als dat nodig is.”

Familiegevoel

”Het familiegevoel was altijd al sterk binnen ons bedrijf maar is nu sterker dan ooit. Er komen veel krachten los. De betrokkenheid en de drang om er met elkaar de schouders onder te zetten is enorm. De flexibiliteit en inzet is dan ook erg groot. Dat doet ons persoonlijk heel erg goed en geeft ons veel kracht. Je wilt niet weten hoeveel appjes en persoonlijke berichtjes ik gehad heb van medewerkers. Eén van de medewerkers die nog maar drie weken in dienst was zei: “Wat ik hier meemaak en hoe groot de saamhorigheid en het familiegevoel hier is, is echt ongekend.” Of een andere medewerker die reageert met “Wij zijn #teamkees, ons krijgen ze niet klein. Samen zetten we de schouders eronder.”

Kortom… de drive en passie om zo snel mogelijk operationeel te zijn is sterk aanwezig. Wij doen er alles aan om er zo snel mogelijk weer te zijn voor onze klanten op een manier zoals ze van ons gewend zijn.”

Afsluitend

”Waar je dergelijke rigoureuze besluiten liever niet maakt, blijkt dit toch onvermijdelijk. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik hoop op begrip van onze klanten en dat ik erop vertrouw dat we hiermee uiteindelijk de beste keuze maken voor onze medewerkers, klanten en relaties. Dit is voor ons ook overmacht.

Wat ik je graag tot slot wil meegeven is dat je erop mag vertrouwen dat je er op dit soort momenten nooit alleen staat! En dan spreek ik inmiddels uit ervaring. Dit is een pijnlijke ervaring waarvan ik hoop dat we hier over een tijd heel mooi op terug kunnen kijken.”

Henk Smit, Kees Smit Tuinmeubelen