Doorgedreven productvernieuwing was een terugkerend begrip op de Meubelbeurs 2017. Fabrikanten gingen deze keer tot in de kern van productontwikkeling, met échte vernieuwingen. Op de beursvloer was het resultaat hiervan te zien, met enthousiasme van de inkopers tot gevolg. Met de Balthazars brengt de beursorganisatie deze producten extra onder de aandacht. Exposanten kunnen zich gratis inschrijven voor deze awards van de Meubelbeurs. Een onafhankelijke jury maakt eerst een longlist, en distilleert daaruit dan per categorie één winnaar en twee genomineerden.

In de categorie BEST OF BELGIUM ging de fles met 12 liter champagne van Drappier en de grote oorkonde naar Mintjens Groep met Bloom. De Bloom-collectie blinkt uit door de enorme veelzijdigheid aan woonsferen op basis van een relatief beperkt aantal, want intelligent uitgekiende materiaal- en styling-opties. Naast de winnaar waren er ook twee laureaten. Zij ontvingen een kleine oorkonde en een magnum champagne. In deze categorie waren dat Joli met de stoel Wire en Boone met de Cubed+.

De nieuwe Balthazar BEST INTERNATIONAL werd uitgereikt aan Era Grupa uit Kroatië voor hun volledige collectie. Era Grupa verraste door het internationale draagvlak ervan. Ze onderscheidt zich door de veelzijdigheid, de originaliteit en het duurzame karakter. Discalsa met de Fioco Table en Jan Kurtz met het Sit’s concept mogen zich in deze categorie de laureaten noemen.

Voor de categorie ECOLOGY werd Theuns uitgeroepen als winnaar, met de collectie Göteborg. Eikenhout wordt schaarser. Daarom heeft Theuns met Göteborg de ecologische switch van het traditionele eiken naar FSC-essenhout gemaakt, in een evergreen retrostijl. Kluskens is met Désio de enige laureaat voor Ecology.

De Balthazar in de categorie INNOVATION werd uitgereikt aan Recor Group met de Recor Home Collectie. Met dit nieuwe woonmerk heeft Recor op korte tijd een indrukwekkende conceptuele innovatie ontwikkeld. Van het productdesign tot en met de marketing: alles is gefocust op de nieuwe consument die werd gedefinieerd in vijf verschillende doelgroepen. De laureaten voor Innovation zijn de firma Moome met Hugo en Passe Partout met het concept Low Dining.