11 vragen aan Nederlandse ontwerpers/designers van naam en faam

Binnen de wereld van designers en ontwerpers is Marcel Wolterinck een man met een bijzondere achtergrond. Vanuit het veld van de bloemsierkunst betrad hij het vak van interieurontwerp en zijn bedrijf is nu een high-end ontwerpstudio voor interieurs, exterieurs, tuinen en producten. Met een showroom in het centrum van Laren, de Wolterinck Store, waar naast exclusieve meubelen en accessoires ook mooi uitgegeven salontafelboeken en kunst te koop zijn. Wolterinck geeft leiding aan een team van meer dan 25 medewerkers: architecten, designers, stylisten en andere professionals. Hoewel geen twee projecten hetzelfde zijn, zijn er wel herkenbare elementen in het werk van de studio: een subtiel kleurenspel van aardse tinten en de toepassing van verfijnde, veelal natuurlijke materialen.

1: Wat heeft u ooit doen besluiten om ontwerper te worden?

Marcel Wolterinck: “Ik was 6 jaar oud toen ik besloot om iets creatiefs met bloemen te gaan doen. Ik werd uiteindelijk meesterbinder, de hoogste graad in de bloemsierkunst. Lange tijd had ik een eigen bloemenzaak en verzorgde de aankleding van grote evenementen in binnen- en buitenland. Toen ik steeds vaker werd ingehuurd om de interieurs van exclusieve huizen te ontwerpen was de overstap naar de interieurwereld een feit. Niet lang daarna kwamen architectuur, tuinen en producten erbij en zo is het bedrijf uitgegroeid tot wat het vandaag is.”

2: Wat zijn volgens u de kenmerken van een geslaagd ontwerp, een goed design?

Goed design voldoet mijns inziens aan de volgende criteria:
➜ functionaliteit
➜ eenvoud
➜ kwaliteit
➜ eigenheid/originaliteit”

3: Wat was uw eerste ontwerp waarvan u dacht: dit is een goed ontwerp. En waarom? Wat was een ontwerp waarvan u achteraf dacht: dat had ik anders moeten doen.

“Een goed ontwerp vind ik de Cervino-stoel die we voor Linteloo ontworpen hebben. Een stoel met twee poten aan de voorzijde en verder volledig zwevend. De belijning is zeer eenvoudig. Een minder goed ontwerp was het deurbeslag dat ik ooit voor een opdrachtgever ontwierp, want het was te zwaar en te hoekig en daardoor niet fijn in het gebruik.”

4: Welke voorwerpen hebben uw voorkeur om te ontwerpen? En welk voorwerp heeft u nog niet ontworpen en zou u graag ontwerpen?

“Ik heb geen voorkeur. Ik heb zelfs ooit een herenkledinglijn ontworpen voor het merk Koll3kt. Wat ik zeer interessant vind, is om als creatieve geest heel breed en divers bezig te zijn.”

5: Wat is het grootste verschil tussen in opdracht ontwerpen en vrij werk/ voor eigen merk?

“Interessant aan het ontwerpen in opdracht in plaats van voor je eigen merk, is dat je juist door de beperkingen die door de opdrachtgever worden opgelegd en de richtingen die worden aangedragen gedwongen wordt om extra creatief te zijn. Je komt daardoor tot meer studie.”

6: Welke materialen om mee te werken hebben uw voorkeur en waarom

“Natuurlijke materialen hebben mijn voorkeur. Echter, ik vind de ontwikkeling van meer synthetische materialen voor bijvoorbeeld buitenkleden en buitenstoffen ook heel interessant. Zo werken wij in onze tuinen veel met de outdoormeubelen van Paola Lenti.”

7: Hoe heeft u de rol van een ontwerper zien veranderen in de afgelopen jaren?

“Voor mij persoonlijk is dat het feit dat waar ik vroeger werd gevraagd voor een onderdeel, ik nu vaak word benaderd voor het geheel; voor totaalprojecten. Denk daarbij aan een combinatie van:
➜ architectuur
➜ interieurarchitectuur
➜ interieurstyling
➜ tuinarchitectuur
➜ advies over kunst.”

8: Wie zijn van invloed geweest op uw werk tot nu toe? Wie zijn uw inspiratiebronnen?

“Christian Liaigre, vanwege de eenvoud, het hoogwaardige materiaalgebruik en het ingetogen kleurgebruik van zijn ontwerpen. En verder Bruno Moinard, van Bruno Moinard Éditions, Massimo Castagna van Henge en Giuseppe Bavuso van Rimadesio”

9: Met welke andere ontwerper zou u wel eens willen samenwerken en waarom?

“Met Martin Wirtz. Hij en zijn vader, Jacques Wirtz die helaas is overleden, zijn de spectaculairste tuinarchitecten die ik ken.”

10: Wat ziet u als een heersende trend in design op dit moment?

“Organische vormen als tegenhanger van al het kubistische design, zowel in producten als in gebouwen.”

11: Wat zijn uw ambities als ontwerper voor de komende periode?

“Het ontwerpen van een compleet hotelconcept.”

Dit artikel heeft u kunnen lezen in Interior Business Magazine 7-2021. Gemist? Kijk hier voor een abonnement!