11 vragen aan Nederlandse ontwerpers/designers van naam en faam

Hans Daalder (1963) studeert in 1989 af aan de Design Academy en start een jaar later zijn ontwerpstudio. Met veel passie ontwerpt hij met zijn team voor toonaangevende fabrikanten van meubelen, projectmeubelen en andere woonartikelen. Zijn pure ontwerpstijl slaat aan bij een breed publiek. Zelf zegt hij daarover: “Ons team denkt in logica; er is een reden voor alle details in onze ontwerpen. Dat resulteert in design met heldere lijnen. Begrijpelijke schoonheid, daar gaan we voor!”

1: Wat heeft u ooit doen besluiten om ontwerper te worden?

Hans Daalder: “Als kind was ik al altijd aan het tekenen, het vak “designer” kende ik toen natuurlijk nog niet. Ik wilde eigenlijk Disney tekenaar worden. Maar jongensdromen vervagen met de tijd.” “Ik las ooit een interview met auto ontwerper Giorgetto Giugiaro van ItalDesign. Het leek me geweldig om een auto te tekenen die je dan daadwerkelijk rond zou zien rijden. Mijn “jongensdroom” is dus deels uitgekomen; Ik zie nu meubelen die ik getekend heb bij mensen thuis staan! “

2: Wat zijn volgens u de kenmerken van een geslaagd ontwerp, een goed design?

“Dat is de vraag die me dagelijks bezighoudt. In ons team hebben we ons aangeleerd om altijd de vraag te stellen: “Kan het beter”? Want als het beter kan, moet het ook beter.” “Allereerst gaan we uit van de eindklant; wat zou die ervaren als ideaal meubel, hoe voorkomen we problemen die kunnen ontstaan bij het gebruik? Hoe zorgen we ervoor dat het meubel de aandacht trekt en de klant “hebberig” kan maken?”

3: Wat was uw eerste ontwerp waarvan u dacht: dit is een goed ontwerp.
En waarom?

“Ik ben inmiddels 31 jaar bezig als zelfstandig ontwerper, in die tijd heb ik veel goede en ook veel minder goede ontwerpen gemaakt. Als ik er 1 uit de eerste categorie mag noemen: Ik ben ontzettend trots op de collectie “Cloak” van Havee Meubelen uit Culemborg. Samen met de vakmensen van deze fabriek hebben we een unieke collectie zitmeubelen mogen maken die behoren tot mijn beste werk.” “Wat ik anders had moeten doen; Ik heb wel eens de vraag gehad om klassieke meubellijnen te tekenen. Dat gaat niet, want dat is een stijl die ik niet begrijp vanuit mijn eigen smaak.”

4: Welke voorwerpen hebben uw voorkeur om te ontwerpen? En welk voorwerp heeft u nog niet ontworpen en zou u graag ontwerpen?

“Voorwerpen waar mensen veel plezier aan beleven zijn mijn favoriet. Dat zie je terug in verkoopcijfers en reacties van klanten. Ik vind het daarom ook erg leuk om regelmatig in meubelwinkels mee te draaien met het verkoopteam, zo houdt je korte lijnen met de consument.” “Wat ik nog niet ontworpen heb is teveel om op te noemen, maar ik begin aan ieder project nog steeds met hetzelfde enthousiasme als 30 jaar geleden met het idee: dit wordt mijn beste werk tot nu toe.”​

5: Wat is het grootste verschil tussen in opdracht ontwerpen en vrij werk/ voor eigen merk?

“Als je eigen werk maakt worden er geen restricties van buitenaf aan je opgelegd. Ik heb ooit tijdens een telefoongesprek een kapstokje getekend, de “Bug”. Dat idee kwam letterlijk uit het niets. Er zijn er honderdduizenden van verkocht, een vruchtbaar telefoongesprek dus! Maar ik doe niet veel meer in eigen beheer, ik floreer bij duidelijke opdrachten en vind het leuk om met de mensen uit de fabriek en de verkoop samen te werken. Het is altijd weer een voorrecht om te mogen werken met prachtige bedrijven zoals Mecam, Moome, Avek, Bree’s New World of Bert Plantagie. Vergis je niet; zo’n bedrijf legt heel veel vertrouwen bij me neer, ik mag voor een belangrijk deel het gezicht van het bedrijf bepalen.”

6: Welke materialen om mee te werken hebben uw voorkeur en waarom

“Eerlijke, hoogwaardige materialen. Omdat ze lang meegaan. Ik las een paar jaar geleden iets over de kijk op duurzaamheid van Piet Hein Eek, hij gaf aan dat producten die een leven lang meegaan, soms zelfs van ouder op kind overgaan, de meest duurzame producten zijn. Daar ben ik het hardgrondig mee eens. Ik heb een hekel aan de “wegwerp cultuur”. De fabrieken waar wij mee werken hebben daarom allemaal hetzelfde DNA; ze maken kwalitatief hoogwaardige en duurzaam geproduceerde meubelen voor een eerlijke prijs.”

7: Hoe heeft u de rol van een ontwerper zien veranderen in de afgelopen jaren?

“In de 20e eeuw kwamen de meest spraakmakende ontwerpen op als resultaat van vernieuwende productiemethodes, denk bijvoorbeeld aan de Gispen stoelen met meervoudig gebogen stalen frames of de vlinderstoel van Arne Jacobsen uit buighout. Er was toen een heel beperkt aantal ontwerpers, veel meubels werden ontworpen door architecten. Er zijn nu erg veel ontwerpers, dus het is veel lastiger om echt nog vernieuwend te zijn en als ontwerper identiteit mee te geven aan je ontwerpen.”

8: Wie zijn van invloed geweest op uw werk tot nu toe? Wie zijn uw inspiratiebronnen?

“Er zijn er veel, maar Antonio Citterio staat hoog op dat lijstje. Werkelijk alles wat die man maakt vind ik mooi.”

9: Met welke andere ontwerper zou u wel eens willen samenwerken en waarom?

“Het antwoord zit al in de vorige vraag, haha!”

10: Wat ziet u als een heersende trend in design op dit moment?

“Het is al vaak gezegd, maar alles kan en mag in het interieur. Een trend waarmee ik erg blij ben is dat kwaliteit en lokaal, in Europa, gemaakte producten zich in een grote belangstelling mogen verheugen. We moeten zuinig zijn op onze planeet en in dat licht is dit een prima ontwikkeling.” “Herbruikbaarheid van grondstoffen is belangrijk en wordt nog belangrijker.”

11: Wat zijn uwambities als ontwerper voor de komende periode?

“Morgen nog beter werk leveren dan vandaag. Met alle kennis, kunde, creativiteit en passie die we hebben.”

Dit artikel heeft u kunnen lezen in Interior Business Magazine 8-2021. Gemist? Kijk hier voor een abonnement!