Advertentie

Hofstede Raanhuis biedt oplossingen als totaalplaatje

Hofstede Raanhuis biedt oplossingen als totaalplaatje

Ambacht, kwaliteit en oog voor detail als onderscheid

In 2010 stapte Jaap van der Starre in bij meubelfabrikant Hofstede Raanhuis in Renkum. Een bedrijf met een lange geschiedenis: Raanhuis startte in 1913, Hofstede begon in 1955 waarna de bedrijven fuseerden in 1999 en vanuit Oosterbeek verhuisden naar Renkum. Nu staat er een bedrijf van ongeveer 100 medewerkers in totaal (in binnen- en buitenland) dat meubelcollecties op niveau produceert waarbij alle onderdelen op elkaar afgestemd zijn. Sinds begin oktober staat de verkoop onder leiding van Jan van der Starre, de oudere broer van Jaap

“Soms botsen en schuren we met elkaar maar dat is alleen maar goed, het houdt ons scherp en betrokken.”

Jaap nam dus in 2010 Hofstede Raanhuis over na een tip van de toenmalige eigenaar van het bedrijf. Hij werkte al vanaf 2004 als ondernemer in Staphorst, waar hij houtcollecties ontwikkelde en aldaar ook produceerde. Wat was zijn gedachte toen hij het bedrijf overnam? “Een complete beleving neerzetten die als geheel op elkaar is afgestemd, dus geen losse items voor de winkelier. Alles moet op elkaar worden afgestemd.” Het bedrijf produceert voor een deel zelf in Renkum, Staphorst en beschikt daarnaast over productiefaciliteiten in Polen. Alle disciplines oefenen de medewerkers van Hofstede Raanhuis zelf uit: ontwerp, productie, sales en after-sales. Jaap: “De kern van ons bedrijf is ambacht en kwaliteit bieden voor een reële prijs. Dat was al het uitgangspunt voordat ik hier in beeld kwam. En dat is het nog steeds. Vanuit de markt werden wij altijd gezien als een Audi, in autotermen. Een merk van naam en faam. Dat beeld willen we vasthouden en verder uitbouwen.”

CONCEPTEN
Hij nam het bedrijf over midden in de kredietcrisis: “Tegenslag leert ons wat onze kracht is. Vanaf 2014 kwam er een omslagpunt en vonden we de weg omhoog. Wij zijn altijd gericht op vooruit kijken: in onze collectie, de presentatie, in de manier waarop we meubelen produceren. De afgelopen 20 jaar is er een enorme kaalslag geweest in het Nederlandse meubellandschap wat betreft producenten, er zijn er heel veel verdwenen. Ook voor ons is het een uitdaging om aan verse krachten te komen, we hebben gelukkig weinig verloop maar de jaren gaan tellen bij sommigen. Een bedrijf als dit, met een sterke nadruk op ambacht en vakkennis, is lastig te handhaven in Nederland, maar vooralsnog lukt het.” Vanaf 2014 groeit het bedrijf, in omzet en afzetgebied. Maar Jaap is er de man niet naar om achterover te leunen: “Succes uit het verleden biedt geen garantie voor de toekomst. We zijn de weg ingeslagen van concepten met gepersonaliseerde items. Seriematig personaliseren noem ik het. Alle meubelen, of het nu zitmeubelen, tafels of kasten zijn, moeten op een hoogwaardige manier en op tijd worden geproduceerd. Daarom zetten we de materialen die we inkopen zo breed mogelijk in: niet per zitbank een ander schuim of een ander scharnier voor een kastdeur. Slim inkopen en de productie zo efficiënt mogelijk plannen om zo snel te kunnen leveren.” De fabrikant biedt per model veel opties die binnen deze productieflow passen. Waarbij de kwaliteit in afwerking, met oog voor detail voorop staat. Zoals Jaap benadrukt: “Over smaak kan je twisten, over kwaliteit niet. We bieden heel veel oplossingen voor een woonwens die niet standaard is maar wel betaalbaar blijft en tegelijkertijd altijd een hoge kwaliteit biedt.”

‘Wij zijn als fabrikant ook veel meer bezig met hoed de consument leeft, denkt en voelt’

DE WENS IS LEIDEND
Jaap wijst op de situatie in woonwinkels in de tijd dat hij begon in het vak: “Mensen kwamen naar de winkel, de winkelier liet een bank zien en zei: deze is er als twee- of driezitter, in deze handvol stoffen, kies maar uit. Dat is nu volledig omgekeerd: de wens van de consument is leidend geworden in wat er wordt verkocht. We willen als Hofstede Raanhuis altijd zorgen voor een verrassingseffect bij onze meubelen: dat mensen meer krijgen dan dat ze verwachten en op het eerste gezicht zien. Dat de armleuningen kunnen worden aangepast, de lengte van de zitting of de rug, de mate van vering. Vergeet ook niet dat de functie van het interieur is veranderd: we werken meer thuis en de eettafel van nu is het trefpunt van het hele gezin geworden. Hierdoor is de beleving van een eettafel, en eigenlijk van het hele interieur veranderd. De pandemie heeft dit proces alleen maar versneld. Wij hebben ons aan te passen aan deze veranderde beleving van het interieur, we plooien mee. Wij zijn als fabrikant dan ook veel meer bezig met hoe de consument leeft, denkt en voelt. Het klinkt misschien abstract maar dit heeft ook gevolgen voor de manier waarop we produceren: we maken niet zomaar een serie meubelen, we verkopen beleving. Dit wordt door de winkeliers herkend en gewaardeerd. Ook zij zeggen nu tegen ons: we verkopen geen meubelen maar oplossingen.”

STIP AAN DE HORIZON
Jaap is dankbaar voor de groei die het bedrijf sinds 2014 beleeft. “Het biedt volop kansen voor de toekomst. We hebben vanaf 2010 een stip aan de horizon gezet: we willen groeien en uitbouwen. Daarvoor zoeken we mensen die een toegevoegde waarde leveren aan ons bedrijf, want we willen snel groeien. We hebben nu voor de inkoop/productie een nieuwe collega en ook voor de verkoop: mijn broer Jan.” Voor zichzelf ziet Jaap een rol tussen de achterkant van de inkoop en voorkant van de verkoop in: “Iets meer op de achtergrond maar wel meekijken en denken op alle fronten.” Hij zegt de afgelopen tijd vooral geleerd te hebben hoe noodzakelijk de diversiteit in de afzet is voor zijn bedrijf: “Daarom exporteren we momenteel ook naar landen als België en Duitsland. Sinds 2017 produceren we ook voor Grey7, een ander bedrijf dat naast ons pand staat. Dit zijn meubelen voor een ander segment dan dat van Hofstede Raanhuis, met collecties van designers als Bertram Beerbaum en Marcel Wolterinck. Ook mogen we voor andere bekende designers hun collecties maken onder private label. Ons ambacht ontmoet dan de creativiteit van de architect en dat geeft een mooie, verassende, nieuwe dimensie.”

COLLEGA’S EN BROERS
Jaap is een gedreven en enthousiaste ambassadeur van Hofstede Raanhuis: “Ik zie altijd kansen, mogelijkheden en oplossingen en die mentaliteit zit ook in ons bedrijf. Wat er ook gebeurt, we gaan door. Zegt iemand dat iets niet kan dan zorgen we ervoor dat het alsnog kan en gebeurt. Het instrument ben je voor een groot deel zelf: door enthousiast te zijn maak je anderen ook enthousiast. Kennis is macht: we weten heel veel over dit vak, de producten, de branche. Die combinatie van geestdrift en kennis zorgt ervoor dat mensen van overal vandaan naar Renkum komen.” En met Jan als nieuwe leider van de verkoop voegt hij diens elan toe aan de uitstraling van het bedrijf: “Jan heeft vanuit zijn vorige functie goede contacten met generalisten, met grote woonwinkels. Wij hadden die al met kleinere speciaalzaken. We vullen elkaar aan.” Gaat de communicatie extra soepel als broers? Jaap: “Ik hoop dat het gaat schuren tussen ons. Koper gaat glimmen als je het met schuurmiddel opwrijft. Ik heb geen jaknikker nodig die slaafs doet wat ik vraag. We zijn in eerste instantie gewoon collega’s en daarnaast toevallig ook broers.” Jan knikt: “We hebben een zakelijke relatie en een bloedband maar die houden we gescheiden. Wat we delen is daadkracht. Kort en bondig overleggen en meteen beslissen. ”Jaap: “En voor ons geldt wat voor iedereen hier geldt: als iets niet goed is, zeg het ons, maar als het goed is, zeg het aan de ander.”

‘Ik hoop dat het gaat schuren tussen ons. Koper gaat glimmen als je het met schuurmiddel opwrijft.’

GROEIEN
Bij de productie in Renkum en Polen (waar onder andere de beuken rompen van de zitmeubelen worden gemaakt en waar ook een staalfabriek en zitmeubelfabriek bij horen) maken de medewerkers de eigen collectie, die voor de architecten namens Grey 7 en meubelen voor derden onder licentie. Jaap: “De fase waarin we zitten leent zich om het te laten groeien. We zoeken de breedte, de diepte en de hoogte op. De breedte, zoals gezegd, in het aantal doelgroepen. De diepte in duurzaam produceren met Cradle 2 Cradle verpakkingen en steeds meer stoffen en schuimen en rompen die herbruikbare materialen bevatten. En de hoogte spreekt voor zich: nog meer verkopen.” 

Jan ziet ook voor zichzelf veel mogelijkheden om te groeien: “De collectie, de klantenkring, de twee bedrijven en hun synergie. Dit is een mooie uitdaging met heel veel kansen op heel veel vlakken.” Voor de komende editie van Meubelbeurs Brussel is er een compleet nieuw  stand ontworpen van 160 vierkante meter die één op één bij de retailer kan worden geplaatst. Jaap: “Een compleet concept met kasten, tafels en zitmeubelen. Door dit integraal aan te bieden ontzorgen we de winkelier: hij of zij hoeft niet meer na te denken over de presentatie.” De smaak van nu is terug te zien in deze presentatie: organische vormen, een look die te omschrijven is als retro Italiaans en veel oog voor details in de afwerking.

‘Een complete beleving neerzetten die als geheel op elkaar is afgestemd, dus geen losse items voor de winkelier’

en veel oog voor details in de afwerking. “Italiaans temperament met Hollands meesterschap. Gebruiksvriendelijk, comfortabel en geraffineerd ontwerp uit eigen huis”, zo omschrijft Jaap de stijl. De broers zien de beurs als een manier om de aanwas van de klantenkring te vergroten en deze te bewegen om de  showroom in Renkum te bezoeken voor een nog uitgebreider overzicht van de vele modellen en uitvoeringen. Het meedoen aan Meubelbeurs Brussel past ook bij de wens om meer naar buiten te treden: “We waren altijd vrij naar binnen gericht, nu willen we onze vindbaarheid en herkenning vergroten. We merken nu al dat deze weg nieuwe klanten oplevert, ook in België. Maar ook hiervoor geldt dat het detaillisten moeten zijn die iets toevoegen voor ons, we zoeken geen dozenschuivers. Detaillisten die begrijpen dat het de consumenten zijn die hun woonwensen creëren, wij bieden als leverancier en winkelier samen de oplossingen.”

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.

Dit artikel stond in Interior Business Magazine editie 13-2022

Over de auteur

Archieven

Blijf op de hoogte!

Gratis e-mail nieuwsbrief!

Laat je e-mailadres achter en ontvang dagelijks ontbijtnieuws in je mailbox!

You have Successfully Subscribed!