Importeurs en exporteurs in de interieursector die via zeevracht hun goederen verschepen, betalen 10 tot 15 procent te veel. Dat vinden ze bij Shypple, een nieuwe speler in de sector die wat aan de kosten wil doen door middel van nieuwe techniek. Een traditionele expediteur zou onnodig duur zijn, omdat ze gebruikmaken van traditionele communicatiemiddelen. Shypple ontwikkelde een digitaal platform, waardoor het importeren en exporteren van interieur producten per container transparanter, makkelijker en goedkoper wordt.

“Het is tijdrovend om de benodigde informatie van rederijen te krijgen en vrij lastig om prijzen te vergelijken. Interieur importeren of exporteren is daardoor onnodig moeilijk en duur. Doordat we met Shypple alle informatie verzamelen in een centrale, online omgeving, voorkomen we alle traditionele vormen van communicatie tussen de expediteur en het importerende of exporterende bedrijf. Dat maakt het voor onze klanten een stuk makkelijker en stelt ons in staat om structureel tegen lagere kosten een betere service te bieden”, aldus Jarell Habets, oprichter van Shypple.

De Nederlandse startup maakt de efficiëntste routes inzichtelijk door middel van data en gebruiksvriendelijke software. Het is de eerste dienst die gebruikers all-in prijzen laat vergelijken over de gehele zee- en luchtvrachtketen. Shypple maakt het ook mogelijk direct vrachten te boeken, beheren en te volgen. Zo ontstaat er voor verschepers een real-time overzicht van alle lopende, geplande en historische vrachtzendingen met daarbij alle benodigde informatie en documentatie per zending. Ook het binnenlands vervoer vanaf de haven van Rotterdam wordt inzichtelijk. Shypple verbindt wereldwijd zo’n 500 havens op Rotterdam en Antwerpen.

Niet transparante kosten

Een van de vele niet heldere kosten waar importeurs mee te maken krijgen, is de Euromax- of Delta-terminaltoeslag, een toeslag die van toepassing is als de container op een bepaalde terminal aankomt. Deze toeslag wordt op de offerte vermeld als een

uitzondering, maar wordt in de praktijk echter altijd geheven. Ook de boot-koers, ofwel de wisselkoers van dollars naar euro’s, is een ander niet-transparant en veelgebruikt mechanisme om extra winst te maken. De verschillende dieseltoeslagen, soms exclusief genoteerd op transport, maken het eveneens lastiger om totaalprijzen te vergelijken.

Traditionele expeditiekantoren werken nog erg arbeidsintensief, stelt Habets. Dat komt onder meer door het gebruik van traditionele communicatiemiddelen. Het is volgens Shypple dan ook de vraag of deze traditionele partijen altijd inzicht hebben in de voortgang van de vrachtzending. Daarbij vraagt het van de gebruiker en de forwarder om veel communicatie, wat tijd kost en fouten in de hand werkt. “Wij maken gebruik van data en een gebruiksvriendelijke web-app, waardoor er minder handwerk nodig is. Hierdoor kan Shypple tegen lagere marges opereren dan traditionele tussenpersonen en liggen onze prijzen lager. Daarbij hebben beiden partijen live inzicht in de voortgang van vrachtzendingen, wat importeurs en exporteurs veel tijd bespaart. Hiermee willen we de Nederlandse interieursector helpen om concurrerend te blijven.”

Real time inzicht in vrachten

Flow Products, dat onder meer producten verscheept voor Fatboy en Heineken, is een van de eerste gebruikers van Shypple. “Shypple onderscheidt zich doordat het alle benodigde informatie en kosten direct weergeeft, wat vroeger dagen werk was. Handel over zee wordt daardoor makkelijker en dus toegankelijker”, aldus Nienke Wijnbelt, projectcoördinator bij Flow Products.

Over Shypple

Shypple is opgericht om de zeevrachtmarkt transparant te maken. Daarmee wil het de wereldhandel voor meer mensen toegankelijk te maken. Shypple is in 2016 opgericht door Jarell Habets en de Deen Søren Hedegaard, die eerder aan de wieg stond van een Deense variant van Funda.nl [1] en deze eerder dat jaar verkocht. Shypple ging live in mei 2017 en verscheept inmiddels voor meer dan 100 organisaties, variërend van het klein tot middenbedrijf tot multinationals.