Een nieuwe beurs voor premium interior design in de herfst van dit jaar, zo ziet Koelnmesse de eerste editie van idd cologne. Naast de beurs zelf in het beurscomplex van de Rijnmetropool is er het idd cologne downtown programma, waarbij bezoekers worden uitgenodigd om de stad zelf te bezoeken tussen 26 en 29 oktober aanstaande.
Meer dan 25 partners van de beurs- van bekende meubelzaken en showrooms tot creatieve pop-up stores en design boetieks- hebben zich al opgegeven als deelnemer voor het initiatief dat van Keulen een bruisend middelpunt van design moet gaan maken. Three Days of Cologne, anybody? De beurs zelf, idd cologne, richt zich op high-end brands voor zowel thuis als in projecten en in horeca met als centraal thema Shaping Homes & Hospitality. Met een holistische aanpak, dus meubelen zijn ook te zien buiten de muren van het beurscomplex, zo is de gedachte. Een beetje analoog aan Kopenhagen, maar nog meer aan Milaan met een combinatie van beurs en stad.
“De lancering van idd cologne zal meubel hotspot Keulen een nieuw platform voor de industrie bieden dat diversiteit en kwaliteit van de premium internationale designmarkt bij elkaar brengt. Met idd cologne downtown is er een perfecte uitbreiding van dit concept. De inspiratie van de vakbeurs dient als injectie voor de stad”, aldus Maik Fischer, de beursdirecteur van idd cologne. De namen van deelnemers in de stad zijn, bijvoorbeeld: Becker Interior, Biomöbel Johannes Genske, Bretz Store, Denisoberender Design, Designpost, Eiting Räume, Goldkant, Machwerkhaus, Markanto, Pfannes & Virnich, Qvest Shop en Stoll Wohnen + Objekt.
Uiteraard zijn er op deze locaties weer bijzondere presentaties, discussies en voordrachten want geen beurs kan zonder, gericht op zowel professionals als particuliere designliefhebbers. Sommige retailers starten al in het weekend voordat de beurs begint met hun speciale programma, om aan te geven dat design en Keulen echt bij elkaar horen. “Dit evenement brengt interior design naar het kloppend hart van de stad: de straten, etalages en interieurs. Dit nieuwe formaat is een uitnodiging om een open dialoog aan te gaan tussen retailers, fabrikanten, creatieve professionals en consumenten”, aldus Dick Spierenburg, creatief directeur van idd cologne.
Naast het bezoeken van winkels is er uiteraard volop gelegenheid voor netwerk borrels, feestjes en cocktail recepties in een stijlvolle en inspirerende ambiance. Dit alles om design professionals en liefhebbers van over de hele wereld te bewegen om eind oktober Keulen aan te doen. De vakbeurs zelf is bedoeld voor professionals maar op de laatste dag, 29 oktober, zijn ook consumenten welkom in de hallen. Maar wanneer men via de deelnemers aan idd cologne downtown een ticket bemachtigt om op een eerder moment de beurs te bezoeken dan is dit ook mogelijk. Dan ziet men alles net even eerder dan de rest op de laatste dag. Het programma in de stad is voor iedereen toegankelijk.
Kijk voor alle informatie over dit evenement van 26 tot en met 29 oktober aanstaande op www.idd-cologne.com/en/.