De beurs idd cologne 2025 zal zich voor een deel afspelen in het centrum van de stad. Op geselecteerde locaties zal inspiratie, netwerken en branding van designmerken plaatsvinden tijdens de eerste editie van 26 tot en met 29 oktober. Tegelijkertijd staan er tal van designmerken in de beurshallen aan de boorden van de Rijn. Design Post Keulen, de nieuwe samenwerkingspartner van Koelnmesse en handig gelegen naast de beurs, blaast ook een partij mee. Op de foto het silhouet van de stad, gezien vanaf het vliegveld Köln/ Bonn.

Het idee is ontwikkeld samen met de VDM, de vereniging van Duitse meubelindustrie. Daar waar mensen wonen, winkelen en werken, daar moet je design kunnen laten zien, zo luidt de gedachte. Door de beurs naar winkels te vertalen hoopt iedereen op meer impulsaankopen in het designsegment van de meubelmarkt. Ook concepten voor horeca en andere projecten kan men zo dichter bij de mensen brengen dan vanaf een beursstand, zo hoopt men in Keulen.

“Interior Design leeft van nabijheid, inspiratie en culturele context. Met idd cologne als eerste urban only formaat voor een beurs pakken we de bedoelingen van de standhouders op en brengen deze naar de stad. We voelen ons als Koelnmesse verantwoordelijk om samen met de branche te benutten en verder te ontwikkelen. Relevante concepten voor exposanten en bezoekers”, aldus Oliver Frese, directeur van Koelnmesse.

Leo Lübke, President van de VDM en directeur van COR: “De behoefte van de branche aan een sterk platform met internationale uitstraling voor exclusief interieurdesign blijft bestaan. Dat wij samen met Koelnmesse dit concept hebben ontwikkeld is een belangrijk signaal richting de markt. Deze opstelling zorgt voor nabijheid bij de stad, opent nieuwe perspectieven voor de toekomst en biedt de passende omlijsting voor ontmoeten, uitwisselen en inspiratie in een snel veranderende markt.”

Design Post Keulen, voorheen de buurman die altijd meedeed aan beurzen zonder er echt mee te hoeven doen, is inmiddels een vaste samenwerkingspartner van Koelnmesse en speelt dus een rol bij het presenteren van design onder de paraplu van idd cologne. Aan de overkant van Deutz, dus in het stadscentrum van Keulen, doen meerdere locaties mee aan idd cologne met een oppervlak van in totaal meer dan 3.500 vierkante meter. Voor een nieuwe synergie tussen beurs en stad, zo klinkt het. Bijvoorbeeld ook het uit 1952 stammende en door architect Wilhelm Riphahn ontworpen Stoffpavillon Moeller. Dit gebouw valt onder monumentenzorg en zal ook ingericht worden met design meubilair.

Ook de exclusieve winkeliers zijn van de partij, van traditionele winkel tot pop up store, zoals Biomöbel Johannes Genske, Bretz Store, Denisoberender Design, Eiting Räume, Goldkant, Gottfried Becker, Jan Kath, Machwerkhaus, Markanto Depot, Qvest Shop, Smow, Stoll Wohnbedarf + Objekt en Vianden. Het maakt van Keulen een design hub in de ogen van de beursorganisatie met een eigen merkenbelevenis voor de designmerken op de beurs en in de stad. Welke merken er precies meedoen wordt later bekendgemaakt, net als het randprogramma.

Design Post is in de Deutz-Mülheimer Str. 22A, 50679 Köln; het Stoffpavillion Moeller:  Hahnenstr. 8, 50667 Köln.

www.idd-cologne.com