In januari 2022 gaat de imm cologne weer van start. “It’s Time for Exchange”, zoals de Duitsers zeggen en de beursorganisatie Koelnmesse vraagt hiermee aandacht voor het digitale platform dat vanaf nu 365 dagen per jaar bericht over de laatste ontwikkelingen bij de deelnemers aan de meubelbeurs in Keulen. “Face to Face business, opwindende nieuwe modellen en het eindelijk prikkelen van de zinnen, dat is waar wij ons op verheugen”, aldus Claire Steinbrück, directeur van de imm cologne. De ditie van 2022 is van 17 tot en met 23 januari 2022.

De wens voor een internationaal trefpunt van de meubelbranche wordt weerspiegeld in het aantal aanmeldingen voor deelname aan de komende editie. Rond 70 procent van de beschikbare ruimte is nu opgevuld met deelnemers.  Daaronder veel bedrijven van buiten Duitsland, hetgeen bevestigt dat imm cologne echt een internationale beurs is. “Zeventig procent is mooi, maar het is nog geen reden tot vreugde”, zo zegt Matthias Pollmann, CEO van van Koelnmesse echter broodnuchter. “Ik zou liever zien, voor ons en de totale branche, dat er nog meer bedrijven zouden deelnemen. Dat zou een optimistisch signaal afgeven over de lucratieve markt die Europa nog steeds is. De nieuwe corona regels , het hoge aantal vaccinaties in Duitsland, Europa en de wereld en de nog strengere veiligheid hier op de beurs geven hoop op nog meer deelnemers. We merken een sterke behoefte aan fysiek ontmoeten. Dat geeft ons moed voor deze beurs en de beurzen daarna”, aldus Pollmann. Met andere woorden: doe toch mee, allemaal!

Deze bedrijven doen in ieder geval mee aan de komende editie in Keulen en geven daarmee een positief signaal af, aldus de organisatie: COR, Schramm, Bielefelder Werkstätten, Kettnaker, Flexform, Minotti, Edra, Prostoria, Brühl, Leolux, Classicon, Lema, Girsberger, TEAM 7, Janua, FreiFrau, Papadatos, Artisan, Tribu, Thonet, Antonio Lupi, MDF, LaPalma, Schönbuch, Fermob, EMU, Jan Kath, Gloster, Eva Solo, JAB ANSTOETZ, Montis,  Zieta, Calligaris, Decker, Voglauer, Paidi, Schöner Wohnen, Kare Design, Rudolf & Sohn, Anrei, Polipol, Koinor, Ponsel, Hartmann, Hjort Knudsen, Ekornes/Stressless, Gwinner, Venjakob, Theca, Mobliberica, Aresenale, Albrecht Jung, Geberit, Hera, Project Floors, Dallmer, Biffar, Basalte, Kesseböhmer, Auping, Dormiente, Emma, Metzeler Schaum, Schlaraffia, Actona, Gautier, Hasena, Maja Werke, Wiemann Möbel, Aquinos, Furninova, en vele anderen (stand tot en met 23 augustus 2021).

Alles leuk en aardig dat fysiek samenkomen maar imm cologne ziet ook in dat de pandemie bij velen binnen en buiten Duitsland tot het inzicht heeft geleid dat een fysieke beurs misschien minder noodzakelijk is dan dat de beurs dit zelf wenst. Vandaar het digitale platform voor 24/7, 365/365 informatie van deelnemers voor bezoekers. De beurs ziet in deze drang naar wat echt waardevol is (het hebben van tijd) en het verlangen om te veranderen en afscheid te nemen van oude gebruiken (zoals dagenlang een beurs bezoeken in het buitenland) een uitdaging en een nieuwe kans op in het blikveld blijven van met name jongere generaties bezoekers. Het beste van twee werelden: fysiek en digitaal, dat is het recept voor de geslaagde beurs van de toekomst, zo denkt men in Keulen. Vertrouwd en toch vernieuwend. “Een beurs moet met de markt meebewegen. met imm cologne 365 hebben we een concept ontwikkeld dat ons internationaal gezien op een nog hoger niveau brengt. Inspireren, informeren en netwerken via een digitaal platform van een beurs versterkt het merk imm cologne en houdt ons het hele jaar door in beeld”, aldus Pollmann. Dus de fysieke beurs plus het platform (dat overigens ambista heet) plus een online magazine met reportages en noviteiten is hoe de beurs voortaan vanuit drie richtingen de bezoeker (en de deelnemer) zal benaderen.

imm cologne 365: It´s “Time for Exchange”. www.imm-cologne.de