Oplossingen die tijd, geld en ruimte opleveren

Initeam, het voormalige Soft Naert, uit het Belgische Izegem is een IT-bedrijf dat sinds 1980 actief is in de markt van bedrijfssoftware en digitalisatie. Ondertussen bogen ze ook op een jarenlange ervaring binnen de meubel-, slaapcomfort-, en interieursector: meer dan 200 winkels bolwerken hun dagelijkse werking met de oplossingen van Initeam. Met de programma’s eMeubel, Furnqube en de eCat confi gurator biedt de organisatie standaardoplossingen voor de branche. Daarnaast ontwikkelt het bedrijf volledige maatwerk ERP systemen en ontzorgen ze klanten op vlak van infrastructuur, cloud en cyber security. Na een recente overname in Nederland zijn ze in Izegem klaar voor het opschalen in de Nederlandse markt. Directeur Igor Faccioli: “We leveren systemen die meegroeien met onze klanten en na lange tijd nog steeds betrouwbaar, up to date en relevant zijn.”

Patricia Vandelanotte en Igor Faccioli

Patricia Vandelanotte en Igor Faccioli

Software die de operationele, commerciële en financiële processen van een bedrijf centraliseert en met elkaar laat spreken. Zo laat de activiteit van Initeam zich kernachtig omschrijven. Patricia Vandelanotte, zaakvoerster bij Initeam: “Destijds was de Belgische fabrikant LS Bedding onze eerste klant in de sector. Via hen zijn we bij retail klanten terechtgekomen met onze oplossingen, als eerste bij de Sleepy keten van slaapspeciaalzaken die nu Sleeplife heet. Top Interieur, een lokale grote speler, kwam op hetzelfde moment bij ons aankloppen. Deze drie partijen zijn vandaag nog steeds klanten bij ons.” Het pakket eMeubel kwam 18 jaar geleden op de markt en is in de loop der jaren aangepast aan de veranderde eisen en technologie. Igor: “Dit is een systeem specifiek voor retailers en ondertussen ook groothandels. Onze klanten hebben een hands on rol in de ontwikkeling van het programma, hun feedback is onmisbaar. We hebben een goede wisselwerking tussen inspelen op de vragen vanuit de markt en het zelf ontwikkelen en bedenken van nieuwe functionaliteiten.”

VINGER AAN DE POLS
Hij benadrukt dat Initeam 1 op 1 met de klanten communiceert en hen ondersteunt: “We willen echt relevante producten leveren en investeren in een samenwerking op de lange termijn. We houden dagelijks een vinger aan de pols van de meubelmarkt om op nieuwe ontwikkelingen in te spelen.” Hij noemt als voorbeeld de situatie tijdens de corona pandemie: “De levertijden bij diverse leveranciers liepen op en onze winkels werden overstelpt met telefoontjes en mailtjes van de consument. Toen hebben we een klantenportaal ontwikkeld waarop eindklanten de status van hun order raadpleegden.” Wat een pakket als eMeubel nu specifiek voor de meubelbranche maakt, is volgens Igor de inrichting volgens het made to order principe (produceren op commissie met geringe voorraden) en de volledige en diepe integratie van een productcatalogus in het systeem: “Meubelfabrikanten en winkels werken met een zeer grote matrix aan opties in stoffen, poten, armleuningen, zithoogte, comfortniveau, noem maar op. Vandaar het belang van een uitgebreid en betrouwbaar artikelbeheer in een systeem als het onze. Alle opties en prijzen moeten kloppen. Anders heeft de winkel een groot probleem.” Jonas Vanassche, business developer bij Initeam, knikt: “We moeten verkeerde bestellingen zien te voorkomen met onze systemen. De order moet rechtstreeks kunnen worden ingelezen bij de fabrikant zonder fouten. LS Bedding is een bijzonder vooruitstrevende partner van ons en gebruikt het voor de gemeenschappelijke klanten die hun slaapsystemen verkopen en zo profiteert de gehele keten van ons systeem. Niet iedere leverancier biedt deze mogelijkheid. Daarom kunnen winkels ook aan de slag met onze software: ze kunnen zelf een op een efficiënte manier een configurator opbouwen voor bepaalde gamma’s.”

“WE LEVEREN SYSTEMEN DIE MEEGROEIEN MET ONZE KLANTEN EN NA LANGE TIJD NOG STEEDS BETROUWBAAR, UP TO DATE EN RELEVANT ZIJN”

ONDERSCHEID
Waarin ziet Initeam zelf het onderscheid met andere aanbieders van ERP software voor de meubelbranche?
Igor: “Onze standaardoplossingen bieden heel wat mogelijkheden en beantwoorden grotendeels aan de noden van potentiële klanten. Deze standaardoplossingen kunnen we aanpassen aan de specifieke werking van de winkel en eventueel voorzien we nog extra maatwerk. We ontwikkelen alles zelf en hebben zo alles in de hand. Die flexibiliteit hebben andere aanbieders niet. Het aanbieden van maatwerk is een uitdaging, maar wij doen dit op een doordachte manier en houden rekening met de kosten en baten voor de klant. We werken samen met onze klanten op basis van vertrouwen, open communicatie en duidelijke afspraken.” Jonas vult aan: “Onze samenwerking met klanten is altijd gericht op de lange termijn. Niemand heeft er iets aan om snel van systeem en partner te wisselen. Dus blijven we bouwen aan een systeem om dit nog verder te optimaliseren en te personaliseren voor klanten. Het is een investering die moet en zal blijven opleveren voor onze klanten. Wij verkopen niet alleen oplossingen, maar ook een hogere omzet aan betere marges.” Igor: “Daarnaast is een persoonlijke en professionele service naar onze klanten heel belangrijk. Klanten hebben een rechtstreekse lijn met onze consultants en programmeurs, die op dagdagelijkse basis bezig zijn met verschillende processen in de meubelsector. De expertise van onze mensen is zowel voor Initeam, alsook voor onze klanten, van onschatbare waarde.” Igor vervolgt: “Verder investeren we onze resources in meerdere oplossingen. We geloven niet dat een winkel met een toonzaaloppervlakte van 1000 m² en 5 medewerkers dezelfde behoeftes heeft als een winkel van 20.000 m² en 100 medewerkers. Furnqube is een online systeem gericht op die eerste doelgroep, terwijl eMeubel bestemd is voor de grotere organisaties.”

OVERZICHT IN PLAATS VAN CHAOS
Momenteel telt de Initeam groep 45 medewerkers, maar het bedrijf groeit hard en is op zoek naar zo’n 10 extra collega’s. Net als in andere sectoren zijn deze niet eenvoudig te vinden maar de zoektocht wordt zeer actief voortgezet. Igor: “Onze groei is een bewijs van een succesvolle aanpak. We zijn trots dat we kunnen samenwerken met partijen als Habufa, Meijs Wonen, Atlas Meubelen en De Beddenconcurrent in Nederland. In België hebben we naast LS Bedding, Perfecta en Confortluxe partijen als Top Interieur, Gero, Meubelfabriek Crack en als recente nieuwkomer Gaverzicht.” Jonas wijst op de situatie waarbij hun software niet zou bestaan.

eMeubel, Furnqube & eCat
Beide systemen zijn gericht op het zo breed mogelijk administratief ondersteunen van klanten in de meubelsector. eMeubel is het meest gebruikte systeem in België en richt zich vooral op grotere winkels en effici-entie. Furnqube is een online toepassing bestemd voor kleinere winkels die op zoek zijn naar een gebruiksvriendelijk en compleet systeem. De eCat configurator biedt een oplossing voor het complexe artikelbeheer in de sector en herleidt foutieve bestellingen en leveringen tot een minimum.

“In het ergste geval werken winkels met papieren en losse Excel sheets die iedereen bewerkt zonder het van elkaar te weten, het zou leiden tot chaos, tijdsverlies en een ontevreden eindklant. Algemene software waar winkels hun werking moeten zien in te wringen bieden meestal ook geen soelaas. Wij kennen onze klanten, de sector en de bijkomende uitdagingen. Onze oplossingen bieden overzicht en efficiëntie. Maar ook extra omzet door het besparen op tijd en personeelskosten.”

“DE EXPERTISE VAN ONZE MENSEN IS ZOWEL VOOR INITEAM, ALSOOK VOOR ONZE KLANTEN, VAN ONSCHATBARE WAARDE”

OPSCHALEN
De meeste klanten komen in contact met Initeam via mond tot mondreclame. Igor: “In België zijn we zeer bekend dankzij de klanten die ik eerder heb genoemd. De Nederlandse markt is twee keer
zo groot als de Belgische, dus daar ligt onze kans op verdere groei. We hebben onlangs de IT firma ‘All Automation Services’ in Aalsmeer overgenomen en mijn ambitie is om daar ter plekke zo snel mogelijk een specialist voor de Nederlandse meubelmarkt in huis te hebben.” Jonas wijst nog op een opmerkelijk feit als het om de klantenkring van het bedrijf gaat: “Iedere winkel die ooit met ons systeem eMeubel gestart is, toen we ermee in 2006 op de markt kwamen, gebruikt het nog steeds. Dat is in sommige gevallen dus al 17 jaar.” Wat zijn de verdere ambities van Initeam voor de nabije toekomst? Igor: “Op korte termijn willen we vooral verdere samenwerkingen met leveranciers opzetten. Daarnaast zien we een veelbelovende toekomst in Artificial Intelligence, het nu al toepassen van chatbots op sites maar straks wellicht ook in de fysieke winkel. Denk aan Chat GPT als service tool. Magazijnen worden steeds groter, hoger en meer geautomatiseerd. We spelen met onze software hier al op in, maar we willen hier nog meer op inzetten.” Jonas: “Met onze producten halen klanten een systeem in huis dat na 17 jaar gebruik nog steeds relevant is dankzij de continue ontwikkeling door onze programmeurs in samenspraak met de klanten.” Igor, tot slot: “Mijn droom is: totale transparantie bereiken voor de klant. Dat ieder proces in de bedrijfsvoering duidelijk is voor alle onderdelen van de keten. Waarbij wij totale ondersteuning bieden aan partijen die we meer zien als een partner in productontwikkeling dan als de klassieke definitie van een klant.”

Dit artikel heeft u kunnen lezen in Interior Business Magazine 3-2023. Gemist? Kijk hier voor een abonnement!

Copyright
© 2023 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.