Consumenten konden vandaag voor het eerst sinds half december weer een positieve winkelervaring beleven nu ‘kopen op afspraak’ de volgende stap is op weg naar heropening van winkels. “Het gaf consumenten een positief gevoel te kunnen kopen, maar systeem kan echt nog slimmer,” vindt Jan Meerman, algemeen directeur van INretail. “Door de beperking van twee personen per verdieping hebben we vandaag maar een beperkte groep blij kunnen maken. Als we overstappen op het systeem van een maximum aantal klanten gerelateerd aan het oppervlak van de winkel dan wordt veel meer mogelijk en op een veilige manier. Het helpt bovendien ondernemers om een realistischer omzet te halen en die hebben ze nodig om gezond te kunnen ondernemen.”

Maximaal twaalf knelt
”De regels die vanaf vandaag gelden voor kopen op afspraak werken redelijk voor kleine winkels die persoonlijke klantadvisering centraal stellen. Het aantal klanten dat zich tegelijkertijd in de winkel bevindt, is in deze winkels altijd al beperkt. Voor grote winkels knelt de maximering van twaalf klanten per uur. De kosten van openen zijn daardoor groter dan de opbrengsten. Lang niet alle winkels gingen dan ook open vandaag en foto’s circuleren van winkels met heel veel ruimte en heel weinig bezoekers.”

Veilig heropenen
De retail non-food pleit voor winkels veilig heropenen want ondernemers zijn te weinig geholpen met de huidige methode van kopen op afspraak. De omzet die nu gerealiseerd kan worden, is voor het grootste deel van de ondernemers een druppel op de gloeiende plaat. “Geef de winkels echt de ruimte die nodig is om te overleven. Heropenen van winkels kan veilig en het is de enige mogelijkheid om te voorkomen dat ze massaal omvallen. Met 56.000 gesloten winkeldeuren is de toekomst van de winkelstraat serieus in gevaar evenals 50.000 à 60.000 banen,” besluit Meerman.