De nieuwste editie van Interieur Business Magazine is onderweg naar onze lezers. Wij geven u alvast een voorproefje: lees hier gratis het boeiende interview met Corné van Waay dat wordt gepubliceerd in aanstaande editie. 

Van Waay Interieurs uit Benthuizen bestaat dit jaar 120 jaar en zit deze maand 20 jaar op hun huidige locatie. De eerste generatie van dit familiebedrijf ging nog met band en garen in een kar langs de deuren, de huidige eigenaar Corné van Waay geeft leiding aan 14 medewerkers vanuit een groot pand van 6000 m2 met twee verdiepingen. Zelf begon Corné in 2003 in de winkel van zijn vader. Wat heeft hij in die jaren zien veranderen en welke veranderingen heeft hij zelf in gang gezet? Een interview met een bevlogen ondernemer voor wie het blij maken van klanten het mooiste is aan dit vak: “Ze zien de opstelling in de winkel en zeggen enthousiast: zo wil ik het ook. Dat is prachtig om telkens opnieuw te mogen meemaken.”

Was het vanzelfsprekend dat je in het familiebedrijf zou stappen in 2003?

Corné van Waay: “Ja en nee. Ja omdat ik als enig kind van jongs af aan al in het magazijn rondscharrelde en hier ben opgegroeid. Ik wist niet anders dan dat deze winkel er was. Maar mijn vader heeft nooit gezegd: je moet me opvolgen. Hij zei: doe het alleen wanneer je het echt leuk vindt. Ik ben na de MAVO naar het Hout en Meubileringscollege in Rotterdam gegaan. Het idee om in de winkel te werken werd steeds aantrekkelijker. Mijn vader was de stille kracht op de achtergrond, hij hield zich bezig met de logistiek. Mijn oom was de man van de voorkant, van het verkopen. Hij overleed in 1987 en toen stond mijn vader er ineens alleen voor. Dat moet heel moeilijk voor hem zijn geweest, op de voorgrond treden en het volledige bedrijf leiden. Dat was eigenlijk niets voor hem. Dus de noodzaak om hem te helpen voelde ik ook. Ik heb nooit spijt gehad van de beslissing.”

Wat trof je aan in 2003?

“Een traditionele meubelwinkel. Met een verouderd traditioneel aanbod dat niet meer bij de markt paste. Met een organisatie die moest veranderen. Ik werd eigenlijk niet begeleid, werd min of meer in het diepe gegooid. Ga maar aan de slag. Ik heb een nieuwe taakverdeling gemaakt voor mensen die er al jaren op een bepaalde manier werkten. Ik zat met een aanbod dat niet meer paste bij de smaak van de klanten. Dat moest in overleg afgebouwd worden, dat kost tijd. Het was een lastige periode. Ik wilde graag moderniseren, zowel het pand aan de binnenzijde als het aanbod, en dat kost dus veel tijd en geld. Het is uiteindelijk toch gelukt.”

Hoe verliep de verbouwing?

“Het grootste gedeelte van onze begane grond hebben we in 2014 verbouwd, de bovenverdieping hebben we in 2018 pas helemaal kunnen verbouwen. De ruimte gestript, tapijt er uit, moderne vloerbedekking en nieuwe ledverlichting er in. Nu zijn we boven en beneden helemaal klaar voor de toekomst.”

En het moderniseren van het programma?

“Daarmee zijn we in 2012 gestart. Je moet je bedenken, we waren echt een traditionele meubelwinkel en de markt was veranderd. Toch was ik even bang dat onze klanten misschien moeite zouden hebben met deze omslag. Maar nee: het was vanaf het begin goed. De reactie was: wow! Toen wist ik dat het de juiste weg was. Ook een andere manier van benaderen: actiever meedenken, inspireren, op gedachten brengen. Een andere manier van presenteren: heel veel laten zien in totale settings van meubelen, verlichting, accessoires, wanddecoratie, kleden. Dat was en is de sleutel tot succes. De tijd van losse stoelen en tafels neerzetten en het verkoopt vanzelf wel ligt ver achter ons.”

 

Waarbij het een voordeel is dat dit een groot pand is…

“Zeker, maar die ruimte hebben we ook echt nodig om zoveel mogelijk te kunnen laten zien. Het moet iedere keer als je binnenkomt dat wow gevoel weer geven, dus veranderen we de inrichting ook regelmatig. Een ander voordeel is dat we letterlijk en figuurlijk op onszelf staan en niet op een woonboulevard met heel veel anderen.”

Wat maakt nog meer het verschil tussen Van Waay Interieurs en andere woonwinkels?

“Aandacht. Echt de tijd nemen om te luisteren en te adviseren. Het begint buiten al: ruime parkeergelegenheid, mooie en uitnodigende entree. Goede presentaties binnen, enthousiaste medewerkers die weten waar ze het over hebben en die actief meedenken over oplossingen.”

Klanten waarderen dit als het goed is. Zijn klanten in 2020 nog steeds loyaal aan de winkel?

“Enerzijds wel: je bent goed voor ons bezig en je hebt precies wat we zoeken, horen we dan. Betrouwbaar in afspraken en bezorgen. Anderzijds valt de invloed van online niet te ontkennen: mensen zien de hele dag door producten en aanbiedingen langskomen op telefoon of tablet, zeker op dit moment waarop veel mensen langere tijd thuis zitten. Dan is men voor de kleinere artikelen die men toch online durft aan te schaffen minder loyaal.”

Hebben jullie een webshop?

“Uitdrukkelijk niet. De meerwaarde van onze producten en van onze medewerkers past niet bij online verkoop, dat wil ik graag benadrukken. Onze site is een zeer uitgebreid uithangbord met, meen ik, bijna 5.000 pagina’s. Bedoeld om te laten zien wat we allemaal in huis hebben en om uit te nodigen om hier langs te komen en het uit te proberen. Een bureaulampje of een accessoire kopen via internet, dat kan ik me wel voorstellen, maar andere meubelen moet je toch eerst in het echt hebben gezien en gevoeld? Ook in combinatie met andere producten?”

Op wie richt Van Waay Interieurs zich?

“Op de bovenkant van het midden, net onder de top van het Italiaanse design. Dat hebben we ook een aantal jaren geprobeerd te verkopen, maar dat is voorbehouden aan een handvol specialisten. Ik heb gezegd: we doen een stapje terug en dan is er hier in de regio een prima markt voor ons. Particulieren, daarop ligt de focus. We doen wel eens projecten, maar dat is via-via. We zitten er niet actief achteraan. Maar er komen hier wel steeds meer stylisten en interieurarchitecten langs, dat wel. Ze vinden hier wat ze in andere winkels niet kunnen vinden. Ik zie ook duidelijk een meerwaarde in het samenwerken met zulke partijen. Zij bereiken mensen die wij niet snel in het vizier krijgen. Daarnaast weten expats ons te vinden. Dat is al jarenlang zo en dat is een voordeel van werken in de Haagse regio.”

Hoe zijn consumenten veranderd sinds jij hier begon?

“Consumenten zijn in de afgelopen jaren zich steeds meer bezig gaan houden met het interieur. De aandacht is groter dan ooit, het aanbod is ruimer dan ooit. Het speelt veel meer dan toen ik begon, toen was het nog iets voor een kleine groep aan de bovenkant van de markt. Design is een begrip geworden voor de meeste mensen en wij spelen daar op in. Nu wonen we ook in een land waar veel design wordt ontworpen en geproduceerd. Waar ook steeds meer een brede waardering voor is. Vandaar dat 70 procent van ons aanbod merken van eigen bodem is, de rest komt uit Duitsland, Zwitserland en Zweden Scandinavië. Nederlandse merken staan er terecht goed op bij klanten wanneer het gaat om kwaliteit, betrouwbaarheid en keuze en we werken dus graag samen met Nederlandse merken.”

We hadden het er al eerder over: wat vind je het mooiste aan dit vak?

“Het blij maken van mensen met een mooi interieur dat precies bij hen past. En dat mogen doen met een team van medewerkers dat zeer enthousiast, betrokken en gedreven is. Het klinkt misschien afgezaagd, maar ik word echt blij wanneer mensen tevreden met hun bestelling de winkel uitlopen. We proberen met A-merken een beleving neer te zetten die verrast en inspireert, iedere keer weer. Door meubelen lekker ruimtelijk te tonen. Wanneer mensen daar enthousiast op reageren, dat is mooi en dan ben ik dankbaar dat we dit werk mogen doen.”

Tot slot: je bent zelf de vierde generatie Van Waay. Komt de vijfde er aan?

“Hahaha, wie weet. We hebben 6 kinderen thuis; drie jongens en drie meisjes, en de oudste is onze zoon van 15. Hij zei laatst dat hij in de winkel zou willen werken. Ik vroeg waarom. Zijn antwoord: ik vind het leuk om mensen blij te maken. Hoe mooi is dat. Of hij het nou ooit gaat doen of niet.”

————**————

 

Naast binnen ook buiten

Sinds voorjaar 2015 is er een outdoor winkel in het pand van Van Waay Interieurs gevestigd; Sissinghurst outdoor. Sissinghurst zat hiervoor 20 jaar lang in het centrum van Den Haag en zij zijn dus 5 jaar geleden naar Benthuizen gekomen. De merken die zij voeren zijn top merken; Kettel Tribu, Dedon, Extremis en Royal Botania. De showroom van Sissinghurst ligt aan de buitenzijde van het pand van van Waay interieurs en is 1000 m2 groot.

Dit artikel is een voorproefje op aankomende editie van Interior Business Magazine, hét vakblad voor de meubelbranche.

Wilt u aankomende editie ontvangen? Laat het ons weten en neem een abonnement. Mail linda@businesscontentmedia.nl voor de speciale zomeractie!