De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, kampten voor het eerst sinds juli 2016 met een omzetverlies. Ook de omzet van de winkels in schoenen en lederwaren en van de winkels in consumentenelektronica en witgoed was lager dan een jaar eerder.
Omzet non-foodsector bijna 1 procent hoger
De omzet van de winkels in non-food groeide in februari met bijna 1 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ruim1 procent hoger dan een jaar eerder.
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 2,4 procent meer omgezet dan in februari 2017. Het verkoopvolume steeg met bijna 1 procent. De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken kromp. Ook het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.
Online omzet 17,5 procent hoger
De online omzet lag in februari 17,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 16 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 21 procent