Het Deense stoffenmerk Kvadrat heeft meegewerkt aan de tentoonstelling Caravaggio-Bernini. Baroque in Rome die afgelopen vrijdag geopend is in het Rijksmuseum in Amsterdam. Deze tentoonstelling over de stijlverschuiving naar de barok in het Rome van de 17e eeuw loopt tot en met 7 juni.

De geweldige schilder Caravaggio en de even zo geweldige beeldhouwer Bernini maakten deel uit van een beweging die afrekende met verfijnde, afstandelijke elegantie en ruimte gaf aan spontane emotie. Veel drama, dynamiek en bravoure kenmerken de Italiaanse barok, die niet alleen in de schone kunsten uit deze periode terug te vinden is maar ook in de architectuur, ook ver buiten de Italiaanse grenzen. Behalve in het streng gereformeerde Nederland, waar het verschijnsel grotendeels werd genegeerd, ook in de eeuwen daarna. Het woord barok komt overigens van het Portugese woord barocco, dat de onregelmatige vorm van een natuurlijke parel beschrijft.

De tentoonstelling bestaat uit meer dan 70 meesterwerken van het duo en hun tijdgenoten en zijn in bruikleen van musea en collecties van over de hele wereld. De werken dateren uit de periode 1600-1640. Verbazing, levendigheid, beweging, humor en horror kenmerken de Italiaanse barok, net als de broederschap tussen de groep kunstenaars. Voor het eerst voelden deze makers een onderlinge verbondenheid, dat zij deel uitmaakten van een stroming die de kunstgeschiedenis blijvend zou veranderen. Andere namen uit de groep zijn vader en dochter Gentilesschi, Borgianni, Bartolomeo Manfredi, Guercino, Baglione en Mattia Preti. Maar ook Nederlanders als Ter Brugghen, Honthorst en Van Baburen voelden zich verwant, ondanks de afstand in tijd, kilometers en religie.

De tentoonstelling is ontworpen door het Italiaanse duo Formafantasma (Simone Farresin en Andrea Trimarchi) dat gevestigd is in Amsterdam. Zij kozen voor de subtiele, warme kleuren en materialen van Kvadrat voor de inrichting van de tentoonstelling. Een moderne achtergrond voor deze klassieke kunstenaars. De foto’s van de tentoonstelling zijn van Eddo Hartmann.