Echte glamour bestaat niet meer. De afstand tot de rijken en schitterenden der aarde is steeds kleiner geworden dankzij social media, de omloopsnelheid van zogenaamde sterren is enorm hoog, roem en faam zijn kortstondiger dan ooit.

De grote badplaatsen van vroeger worden platgewalst door massatoerisme, de democratisering van wat vroeger slechts bereikbaar was voor de happy few woekert voort. Eigenlijk zouden wij als medewerkers van BCM overal moeten verschijnen in (witte) smoking met ons logo als manchetknopen of in galajurk met BCM broche (niet te groot) ingelegd met edelstenen om te laten zien dat stijlvol en elegant tijdloos zijn en niet gebonden zijn aan snel geld, botox en platte verveling. Vanwaar deze filosofische bespiegeling op een zonnige vrijdagmiddag?

Omdat Living Divani de meubelen verzorgd heeft van het Cinematografo Terras door Atlas Concorde van het befaamde Hotel Excelsior tijdens het filmfestival van Venetië. Dat filmfestival ademt nog wel compromisloze glamour uit (iets dat Cannes inmiddels mist), een gelegenheid die uitnodigt tot het bespreken van de ingezonden films met een goed glas op dit terras in (witte) smoking en galajurk. Het festival was tot vorige week, het was de 80e editie, en de zinkende lagunestad gaat eindelijk het aantal massatoeristen beperken door 5 euro entree te heffen en grote groepen een time slot te geven, net als in een museum. Cruiseschepen zijn ook niet meer welkom bij het Lido of het San Marcoplein. Of het de horden selfie nemende passief achter elkaar schuifelende cultuurbarbaren weg gaat houden is nog maar de vraag.

Oh ja, de meubelen van Living Divani: de Filo Outdoor fauteuils en de Bubble Rock sofas ontworpen door Piero Lissoni. Onder andere, want er stonden nog meer meubelen van de Italiaanse fabrikant. Maar het gaat om de plaatjes en even wegdromen naar een tijd, een plaats zonder grote schreeuwschermen met reclames, zonder in formatie dansende barkeepers, zonder liefdeloos in elkaar geflanst fingerfood met vage smeersels, zonder afschuwelijke neo-cocktails in neonkleuren en zonder Gucci badslippers van 400 euro.