M.O.W. 2025 vond vorige week plaats in Bad Salzuflen en is afgesloten met een positief resultaat, aldus de organisatie van deze beurs. Vijf intensieve beursdagen onder het motto “The trade fair is here!” , wat ook het gevoel bij veel exposanten omschreef.
Nieuwe impulsen, nieuwe energie, nieuwe handel. Concrete en veelbelovende orders, want daar draait deze beurs om. De verwachtingen die de organisatie vooraf aan deze editie had zijn overtroffen, zo laat men weten. Veel orders dus en veel afspraken voor na de beurs, die van 21 tot en met 25 september liep in het Messezentrum Bad Salzuflen. De economie is nog steeds instabiel maar deze editie van de beurs ademde optimisme en vertrouwen uit. De boodschap dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten was voelbaar in de hallen, net als de boodschap No effort, no sales!
Dit was wederom een internationale editie met 558 exposanten uit 39 landen en 60 procent bezoekers van buiten Duitsland. Na het thuisland kwamen de meeste exposanten uit landen als Polen, Denemarken, Nederland, Frankrijk en Turkije. Chinese leveranciers en Italiaanse deelnemers waren ook volop aanwezig. De buitenlandse bezoekers waren met name onder de indruk van deze editie. Er waren bezoekers uit 61 verschillende landen, waaronder veel Nederlanders, Belgen, Oostenrijkers, Fransen, Italianen, Zwitsers en Scandinavische bezoekers. Naast de vele inkopers van formules, ketens en groepen waren er ook opvallend veel onafhankelijke retailers aanwezig in Ostwestfalen.
Dus bevestigde de beurs zijn positie als centraal ontmoetingspunt voor de meubelbranche in september. Alles was weer aanwezig: van DIY producten tot online volume handel, van prijspakkers tot het middensegment, van zitmeubelen tot bedden en accessoires. De 17 hallen (850.000 vierkante meter in totaal, voor de liefhebbers van dit soort getallen die er waarschijnlijk buiten beursorganisaties niet zijn) toonden de nieuwste kleuren en materialen, bijvoorbeeld kasjmier wit en warme aardtinten (van zandkleurig tot macchiato), accenten in terra cotta, blauw, groen en geel, poten van kasten en sofa’s die hetzelfde zijn, meer maatwerk oplossingen, meer bedieningsgemak.
Daarnaast organische vormen en rondingen, eigenlijk zoals wij het al jaren kennen maar de rest van de wereld kent het nu ook. Spiegelende chroom oppervlakken en rookglas, corduroy stoffen en bouclé, bij ons overbekend maar daarom niet minder populair want de meeste mensen houden nu eenmaal niet van plotseling veranderen, ook niet in hun voorkeur voor het interieur. FSC- en PEFC gecertificeerd hout was opvallend prominent aanwezig op de stands. Gerecyclede materialen, bestanddelen die niet vervuilen, lokaal geproduceerd, het digitaliseren van het verkoopproces, of de klantreis. De QR-code die informatie geeft. Vormen en patronen met een retro knipoog. Voor velen van ons gesneden koek, nog niet voor veel bezoekers van deze beurs, maar nu dus wel.
Outdoor Living Event (oftewel olé) was volgens de organisatie een hoogtepunt. Voor het eerst op de beurs en nu al een succes. Meer dan 20 exposanten, dat gaan er geheid meer worden in 2026. Outdoor en indoor groeien steeds meer naar elkaar toe, uw redacteur roept dit al een tijdje, het is fijn dat steeds meer mensen uit de branche dit ook zo zien. De M.O.W. wordt altijd gecombineerd door bezoekers met het langsgaan bij de huisshows van de fabrikanten in de directe omgeving en dit jaar was dit opnieuw aan de orde. Het bevestigt de grote rol van de deelstaat Oost-Westfalen voor de Duitse meubelindustrie. “Wij zijn de enige meubelbeurs met een helde concept en een goede kosten/opbrengsten ratio”, zo klinkt het opnieuw vanuit Bad Salzuflen, met name richting Keulen, zo lijkt het.
De combinatie van betrouwbaar terugkerende exposanten, aantrekkelijke nieuwe deelnemers en sterke merken maakt deze beurs belangrijk voor de industrie in alle geledingen, zo klinkt het bijna 0n-Duits onbescheiden. “We zijn uniek binnen Europa in diepte en breedte. Van instapniveau tot bovenkant middensegment, voor alle verkoopkanalen, voor grote merken en niche spelers, allemaal onder hetzelfde dak (17 daken om precies te zijn).” Men gaat verder: “Stabiel aanbod voor de komende wintermaanden en volgend jaar. Politici moeten gaan doen wat ze beloven en de meubelindustrie helpen en vertrouwen geven. Het voorlopig uitstellen van de EUDR (aangekondigde anti-ontbossing wetgeving van de EU met, eerlijk toegegeven, veel administratieve verplichtingen) zorgt voor verdere opluchting op korte termijn.”
Wonen wordt steeds individueler, multifunctioneler, duurzamer en steeds meer digitaal en deze beurs is er trots op dat iedereen dit jaar (en hopelijk ook volgend jaar) een staalkaart van deze ontwikkelingen aanschouwt in het Duitse kuuroord niet ver van de grens met Nederland. De volgende editie van de M.O.W. is van 20 tot en met 24 september in Bad Salzuflen.