De organisatie van Maison & Objet geeft aan dat het tijdens deze beurs in Parijs bitter koud was maar dat de deelnemers, beziekers en dus ook de organisatie een warm gevoel over hebben gehouden van deze editie. De foto’s zijn van Anne-Emanuelle Thion.
Veel leven in de gangpaden, een “explosie van kleuren en nieuwe producten” en enthousiaste bezoekers van over de gehele wereld. Dit zorgde voor een sfeer die volgens de organisatie meer was dan een vakbeurs: het was een evenement met betrokken fans. Origineel, uitgesproken, vol verlangens en innovatief: zo was het aanbod in de hallen van Villepinte; een kruising van commercie en creativiteit voor decoratie, design en lifestyle. Daarnaast bood de beurs trends en een overzicht van de allernieuwste producten in een opstellingen onder de noemer What’s New?
Ontwerper Julien Sebban van Studio Uchronia ontwierp een hotel lobby voor deze beurs met de naam Hotel Uchronia voor What’s new in hospitality waarin een custom tafel voor deze beurs was opgesteld. De stijl zat tussen retrofuturisme en hedendaags barok: volgens trend watchers de stijl om te volgen in hospitality de komende tijd.
Voor What’s new in decor ontwierp Elisabeth Leriche surrealistische ogende ruimten met een betoverd bos, een bed in de wolken en een kamer op zijn kop. Francois Delclaux maakte voor What’s new in retail een opstelling voor winkeliers die uitnodigt om de uitgestalde producten extra goed te bekijken (en hopelijk ook te kopen). Womanifesto! was de bijdrage van de Britse Designer of the Year Faye Toogood (geweldige naam); een opstelling met een spel van schaduw en licht en een flink aantal posters aan de buitenzijde. Wat er nu direct zo vrouwelijk aan was bleef creatief in het midden.
Curatio, samengesteld door Thomas Haarmann, toonde objecten voor verzamelaars van modern design die niet misstaan in moderne hotels en restaurants. Dance festival Tomorrowland had ook een stand op de beurs onder de naam MORPHO en dit gaat terugkeren in 2026. De link tussen design en elektronische dansmuziek gaat al decennia terug, zeker in Parijs. Flow of Fashion liet het huidige modebeeld in kleding en accessoires zien en was ook bedoeld om winkeliers te inspireren voor hun winkelinrichting. Waar een beurs is en waar Fransen zijn wordt gepraat vanaf een podium met iedereen een microfoon en het liefst heel snel door elkaar heen (alleen Italianen en Japanners doen dit nog chaotischer) en dat was ook bij deze editie het geval. Ook was er retail coaching (hoe zorgen we ervoor dat met name jonge mensen naar winkels blijven komen) met de focus op de toepassing van AI in een winkelomgeving. Women & Design was ook een onderdeel van deze beurs, want wie kopen en verkopen het grootste deel van het aanbod in Parijs? Precies. Om de monotonie van de hallen te doorbreken was er ook een tour langs 100 winkels in de stad onder de titel Maison & Objet In The City.
Dan nu de harde cijfers: 69.086 unieke bezoekers in totaal, waarvan 56 procent Frans en de rest uit 148 andere landen. Er waren 2.377 merken aanwezig waaronder 594 nieuwkomers. De deelnemers komen uit 59 landen. Van de exposanten kwamen er deze keer 964 uit Frankrijk en 1.413 uit het buitenland. Wat de bezoekers betreft: 38.763 hadden de Franse nationaliteit. Nummer twee wat betreft bezoekers waren 4.029 Italianen, nogal een verschil. Onder de bezoekers waren er 2.441 uit Nederland en er waren 3.395 Belgische bezoekers. Er waren 120 Nederlandse deelnemers en 139 Belgische exposanten. Het aantal volgers op instagram van de beurs is 1.1 miljoen. 717.000 volgers op facebook, 72.000 via linkedin en 30.000 volgers via Tiktok. Vergelijk dit eens met het aantal fysieke bezoekers aan de beurs en een duidelijke trend is merkbaar: volgen is belangrijker dan er daadwerkelijk bij te zijn, zo lijkt het. Deze observatie werd ook gehoord tijdens de afgelopen Heimtextil in Frankfurt.
Van 4 tot en met 8 september is de herfsteditie van Maison & Objet die weer samenvalt met de Paris Design Week van 5 tot en met 14 september. Via het online platform MOM gaat de handel ondertussen 24/7 door, hiervan maken inmiddels 342.000 inkopers gebruik en het platform heeft 3 miljoen bezoeken per jaar voor 6.000 merken.