Geen beurs lijkt eraan te ontkomen: zichzelf opnieuw positioneren in een wereld waarin veel (met name jonge) mensen de noodzaak van bij elkaar komen op beurzen niet direct meer inzien. Dus heeft de organisatie van Maison & Objet besloten de formule van de Parijse beurs aan te passen.

“Interieur kan niet zonder designobjecten en omgekeerd. Met 30 jaar ervaring en een netwerk van 2 miljoen interieur professionals nemen we een nieuwe stap voorwaarts ten behoeve van merken, retailers, beslissers, architecten en horeca inkopers. We blijven trends in kaart brengen, de nieuwste producten presenteren en inspiratie bieden in januari en september en we blijven Parijs promoten als de designhoofdstad van de wereld, maar vanaf dit jaar ligt in september de focus nog meer op design voorwerpen in samenloop met de Paris design Week.” Meer conceptueel en breder van opzet met als onderdelen Signature & Projects, Decor & Design, Craft, Fragrance & Wellness, Fashion & Accessories en Gift & Play.

 

Januari blijft, in de woorden van de organisatie, de “furniture fashion show.” Met als zes sectoren opnieuw Signature & Projects, Decor & Design, Craft, Fragrance & Wellness, Fashion & Accessories en Gift & Play. Het vermoeden rijst dat men in Parijs het aantal aanmeldingen voor september zag afnemen en dacht: dan maar een splitsing en niet twee keer precies dezelfde focus (ondanks dezelfde sectoren). De nadruk in januari ligt op de ruimte die wordt ingericht, in september ligt de nadruk op de objecten zelf. 

De organisatie ziet hierin de mogelijkheden voor groei van de beurs. In september wordt ook Cook & Share belicht (niet meer in januari), is er een nieuw Design District, een Future on Stage programma en Rising Talents Awards. Dit laatste zien we vanaf september ook alleen nog maar in het najaar.

Meer info: maison-objet.com