MAATWERK OPLOSSINGEN MET OOG VOOR VERFIJNING

Eind 2013 kwam agent Marco Barbuio (BXB Agenturen) in contact met Sudbrock, een Duitse meubelfabrikant die bijna alles zelf in handen heeft bij de productie: van de selectie van de boomstammen tot het spuiten van de milieuvriendelijke lakken. De fabrikant maakt kasten (van nachtkastje tot wandmeubel of kledingkast), tafels, bedden en garderobesystemen. Marco: “Het maakt niet uit welke ruimte in huis, Sudbrock heeft er een meubel voor. Van slaapkamer tot de woonkamer, van home office tot  eetkamer. Maatwerk oplossingen voor fijnproevers.” Ook de verkoopondersteuning getuigt van grondigheid en kwaliteit, aldus de agent.

Hoe hebben Sudbrock en jij elkaar gevonden?
Marco Barbuio: “Eind 2013 kwamen we in contact via een gemeenschappelijke zakelijke relatie. De fabrikant was op zoek naar een agent en ik naar een mooi product. Sudbrock had het al eens eerder geprobeerd in ons land, maar dat was een goede tijd geleden. Ik heb het dus van de grond af weer moeten opbouwen in Nederland en België, waar ik het merk ook vertegenwoordig.”

Waarin onderscheidt Sudbrock zich van andere fabrikanten volgens jou?
“Om te beginnen de enorme veelzijdigheid van het programma: van rechttoe rechtaan kast tot zeer specifieke oplossingen voor bijzondere situaties in leefruimten. Sudbrock is een maatwerkfabrikant die een grote keuze biedt in lakkleuren, houtsoorten, afmetingen, afwerking van het hout. Voor iedere ruimte in huis of kantoor en daarmee kun je dus kiezen voor terugkerende thema’s inde gehele inrichting. Overal hetzelfde fineer uit dezelfde boomstam in een identieke tint in de kastdeuren zodat het beeld van het interieur een mooie rode draad krijgt, bijvoorbeeld. Zodra je met het merk gaat werken ervaar je wat er allemaal mogelijk is en dat is ongekend, vind ik. De collecties zijn daarom ook zo goed met elkaar te combineren. De fabrikant biedt een keuze uit bijna 25 standaard lakkleuren en 15 fineersoorten. Daarnaast is iedere RAL, Sikkens of NCS kleur ook mogelijk.”

Een echte maatwerkfabrikant, dus?
“Zeker. Iedere order wordt op commissie gemaakt, er is geen voorraad. Sudbrock besteedt veel aandacht aan
de materialen en de afwerking, deze moeten van een onberispelijke kwaliteit zijn. Er zijn niet veel fabrikanten die hun eigen hout uitkiezen, ook het fineer. Een voorbeeld: vaak worden kasten in dit marktsegment stomp gebouwd, dus met een kopse kant die zichtbaar is en dan wordt afgedekt met een dekblad. Bij Sudbrock worden de meeste kasten in verstek gebouwd, dus zonder zichtbare constructiepunten. Net even iets mooier en verfijnder. Ik vind ook dat het merk een internationale
flair heeft, het oogt niet lomp of ruw, maar zwierig, bijna Italiaans elegant. En toch is het stevig en duurzaam gebouwd, een echt Made In Germany merk.”

Wat voor fabriek is het?
“De fabriek staat in Rietberg, heeft 110 medewerkers en wordt geleid door de derde generatie Sudbrock. Het is een typisch familiebedrijf: integer, hard werken, wars van overbodigheden en zeer betrokken bij de medewerkers en de omgeving. Het is geen supergrote fabriek dus is er een hoge mate van flexibiliteit. Meedenken en aanpassen aan de wensen van de klanten is vanzelfsprekend.”

Hoe waren de afgelopen maanden voor het merk in jouw rayon, Nederland en België?
“Normaliter komt de helft van mijn Sudbrock omzet uit Nederland en de helft uit België. Door de strengere lockdown bij de Belgen was er sprake van een heftige daling van orders terwijl de orders vanuit ons land gestaag doorliepen.“

Wat is de positionering van Sudbrock?
“De bovenkant van het middensegment. De prijs is vaak een positieve verrassing, zowel voor de detaillist als
voor de consument. Wat ook kenmerkend is: Sudbrock werkt met langlopende collecties. Dat betekent dat er nauwelijks sprake is van uitlopende series. Dit geeft rust voor zowel de dealers als de firma. Sudbrock streeft naar verdere perfectionering van de bestaande series en omdat het maatwerk is, hoef je ook niet ieder jaar met iets nieuws te komen om de aandacht vast te houden. De vernieuwing zit vaak in de verfijning van het beeld, verdieping van de collectie, de compositie, het kleurgebruik en de sfeer die daarmee gemaakt wordt. Dat zie je ook op de stand in Keulen ieder jaar: een andere sfeer met nagenoeg hetzelfde programma.”

Wat maakt het verkopen van kastsystemen tot een uitdaging?
“De muren in een showroom zijn vaak al vergeven. Waarom zou men overstappen wanneer de kastenleverancier voldoet? Dat maakt het spannend, om toch de winkelier er van te overtuigen dat Sudbrock niet zomaar een paar kasten maakt. Het is een proces van de lange adem, maar het werpt zijn vruchten af. We hebben sinds het begin zowel nieuwe, startende zaken als overstappers in het klantenbestand. Ik merk dat partijen bewust voor het merk kiezen met als doel een langdurige relatie. Dat past ook bij het karakter van Sudbrock en bij dat van ons als agentuur. Doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Een fabrikant moet het kunnen waarmaken wat ze beloven en deze fabrikant kan dit.”

Hoe is de verdere ondersteuning vanuit de fabrikant?
“Sudbrock werkt met Furnplan. We geven verkooptrainingen en producttrainingen. Klanten die niet kunnen
tekenen met de software? Geen probleem, wij verzorgen de tekening en sturen de rendering met de offerte naar de klant die er mee naar de consument kan gaan.”

Hoe duurzaam is Sudbrock?
“Duurzaamheid is voor Sudbrock geen marketingpraatje maar dagelijkse realiteit. Het hout is allemaal PEFC gecertificeerd: het eiken, esdoorn, noten, beuken, kersen… ook voor het fineer dat er van gemaakt wordt is er een PEFC certificaat. Verder gebruikt de fabrikant hydro UV verf op waterbasis die droogt aan warme lucht, dus geen oplosmiddelen. Er wordt in vijf lagen gelakt met tussenschuren, dit zorgt voor de mooie verdieping. Het restafval van het hout wordt gebruikt voor het verwarmen van de fabriek en de kantoren. Er zijn ook niet veel extra transportkilometers van en naar toeleveranciers omdat Sudbrock alles zelf maakt. Alleen de profielen en het beslag worden uitbesteed, want die zijn niet van hout. Overigens wordt er ook melamine geleverd in plaats van fineer, voor projecten. Ijzersterk materiaal en hufter proof.”

Is de collectie in zijn geheel ergens te zien?
“De fabriek in Rietberg heeft een eigen showroom van bijna 1.500 vierkante meter. Daar zijn allerlei toepassingen te zien van TV kasten, dressoirs, et cetera. Er is ook een uitgebreid slaapkamerprogramma met make up tafels met spiegels, inloop kasten en dergelijke. Ook hier kan de inrichting vanuit de woonkamer doorlopen in de slaapkamer: ronde hoeken, de soort en kleur fineer, etcetera. Dat zie je niet vaak bij andere aanbieders. En dan is er de huisshow van Sudbrock tijdens Die Möbelmeile van 20 tot en met 24 september. De showroom wordt voor de jaarlijkse huisshow compleet omgebouwd. Iedereen is welkom om geïnspireerd te worden en kennis te maken met de collectie.”

Wat zal daar voor nieuws te zien zijn?
“Nieuwe, goed doordachte bedden, nieuwe eettafelvormen, ideeën met inbouwhaard voor de woonkamer,
vestiaires met de huidige lamellenpanelen, een creatief gebruik van oppervlaktestructuur en een materiaalmix van verf, hout en keramiek. En daarnaast meer technische verbeteringen, het verfijnen houdt nooit op.”

Tot slot, wat voor klanten zoek je voor Sudbrock?
“Het doel is en blijft om met een selecte groep dealers de markt te bedienen. Ik hang daar geen absoluut getal aan. Het zijn bedrijven die bereid zijn de diepte in te gaan. Partijen die de veelzijdigheid en de meerwaarde van dit merk zien. Eigenlijk kun je stellen dat we niet bezig om een merk te verkopen, maar een oplossing. Dat is de insteek. Wanneer consumenten merken dat het een kwaliteitsmerk is en dat het advies en de service van de winkelier op niveau zijn, dan worden het trouwe klanten. Dat is mijn ervaring met Sudbrock tot nu toe.”

Lees nog veel meer interessante interviews in de nieuwste editie van Interior Business Magazine.

Nog geen abonnee, mail ons!