Uit de Bedtextiel Marktmonitor 2023 blijkt dat Silvana over de afgelopen vier jaar het meest gezochte merk hoofdkussen is dat de Nederlandse consument zoekt. Op de tweede plaats staat Tempur, op de voet gevolgd door Ikea met bijna 11 procent marktaandeel.

Corona pandemie tijdelijke stimulans van de markt
Uit de analyse van de meest voorkomende gerelateerde zoekopdrachten op het gebied van kussens blijkt dat er vaak gezocht wordt naar een specifiek merk of winkelformule. Naar welke merken, winkelformules en handelsplatformen wordt er het meest gezocht? Het zoekvolume van de meest voorkomende merken en (online) winkelformules is gemeten over de afgelopen vier jaar. Er is gemeten hoe vaak er naar een specifiek merk of winkelformule wordt gezocht in relatie tot kussens. Onderstaand figuur toont de ontwikkeling van het gemiddeld maandelijks zoekvolume naar de verschillende aanbieders (merken, winkelformules, verkoopplatformen en vergelijkingssites) in relatie tot kussens per jaar.

 

Uit bovenstaand figuur blijkt dat het zoekvolume van merken en winkelformules op het gebied van kussens ongeveer een zelfde ontwikkeling doormaakt als het zoekvolume van alle gerelateerde zoekopdrachten gerelateerd aan kussens. In het jaar 2020 was het zoekvolume van aanbieders op het gebied van kussens ten opzichte van het voorgaande jaar met 57 procent toegenomen. In het jaar 2021 nam het zoekvolume van aanbieders met 7 procent toe. In het jaar 2022 nam het zoekvolume af met 3 procent, dat vier procent boven de procentuele mutatie van het totale zoekvolume van kussens ligt. De sterke groei in het jaar 2020 wordt veroorzaakt door de corona pandemie. In die periode besteedde men tijdelijk extra veel aandacht aan het eigen huis, de inrichting en de directe woonomgeving.

Silvana marktleider
Het onderzoeksrapport toont gedetailleerde informatie over ruim veertig verschillende aanbieders (merken, winkelformules, verkoopplatformen) en de jaarlijkse mutaties. De marktaandelen van de meest gezochte merken, winkelformules en verkoopplatformen op het gebied van kussens in het zoekvolume over de afgelopen vier jaar ziet er als volgt uit.

 

19,4 Procent van het zoekvolume naar merken en winkelformules op het gebied van kussens komt voor rekening van Silvana. Op de tweede plaats staat Tempur met 11,5 procent van het zoekvolume, gevolgd door Ikea met 10,9 procent. In het onderzoeksrapport worden tevens de marktaandelen en verschuivingen per jaar getoond.

Emma sterkste groeier
Over de afgelopen paar jaar blijkt dat Emma de sterkste procentuele groei noteerde van het online zoekvolume van hoofdkussens. Ook Beter Bed zag haar positie flink verbeteren.

Bron: Bedtextiel Marktmonitor 2023