Ook Messe Frankfurt waagt zich via de informatiesite Conzoom van de beursorganisatie aan een voorspelling van het winkelen tijdens het Nieuwe Normaal: hoe compenseer je de sfeerloze stetting van veiligheid en risico in de winkel?

Hoe wordt winkelen weer gezellig met mondkapjes, handgel, strenge routes en afstand tot elkaar? Uit onderzoek van EY-Parthenon blijkt dat 63 procent van 9.000 ondervraagde consumenten uit 14 landen winkelen niet meer leuk vindt. Duurt de crisis langer dan 12 maanden dan gaat 14 procent van de Duitsers uit het onderzoek zijn koopgedrag blijvend veranderen van fysiek naar online. Dus is het zaak om te weten waar ze naar op zoek zijn en hoe je online ook sfeer en gezelligheid kunt bieden.

Er is een spagaat gaande: thuisblijven en de winkes mijden, maar daardoor wel van alles in huis wilen veranderen. Hoe ga je daar als detaillist mee om? Door betaalbare, kleine luxe aan te bieden als beloning tussendoor. Mensen willen zichzelf belonen voor het ‘afzien’: thuisblijven en contact vermijden. Dus presenteer producten online alsof het kleine beloningen zijn: je hebt het verdiend! Dat kan ook een luxe fles handgel zijn die je aanbiedt of meegeeft: een nuttig cadeautje voor jezelf.

Digitaal (jezelf) presenteren en verkopen is in een stroomversnelling gekomen dankzij het virus. Klantenbinding via persoonlijke mededelingen op social media (kijk me zitten in mijn sloep met mijn roze polo) is bij ons vrij normaal, in een land waarin mensen van nature iets terughoudender zijn in het tonen van zichzelf is het een nieuw verschijnsel. Om je te onderscheiden van Amazon (groot in Duitsland) of Otto kan een lokale detaillist zich juist onderscheiden door zijn nabijheid en authenticiteit, juist via instagram en facebook. Wat online verkopen betreft, een webshop module die bij je past wat betreft keuzemogelijkheden en gemak in onderhoud is niet moeilijk te vinden. Ga te rade bij vrienden, collega ondernemers of de branchevereniging. Ook het laten zien van instructies via videos is leuk en schept een band met klanten.

Ook zaken als inkopen, betalen en openingstijden veranderen door de crisis. Beweeg mee is het advies van Conzoom. Deins niet terug maar omarm verandering. Figuurlijk, want anderhalve meter afstand blijft geboden.

Lees meer (in het Duits) op www.conzoom.solutions/corona-langzeiteffekte/