Exposanten, bezoekers en de organisatie zijn het met elkaar eens: de nieuwe opzet van de Salone del Mobile die dit weekend de poorten sloot is een succesvolle ingreep gebleken. Met 307.418 bezoekers uit 181 verschillende landen die langskwamen bij meer dan 2.000 exposanten uit 37 verschillende landen heeft de beurs de reputatie van internationaal platform voor de meubelhandel (want daar draaide het deze keer meer dan ooit om) volledig waargemaakt. Met deze keer (weer) veel bezoekers uit China, India en de Verenigde Staten.

De meer dan 307.000 bezoekers (15 procent meer dan de editie van juni vorig jaar) hadden deze keer een relatief compact aanbod omdat de bovenverdieping van het beurscomplex in Rho gesloten was. Het kwam het overzicht ten goede. Bovendien was er deze keer Euroluce in de verduisterde hallen 9, 11, 13 en 15 waar prachtige, lelijke, praktische, onpraktische, originele en gekopieerde armaturen van over de hele wereld te bewonderen waren.Verlichting mag zichzelf (al dan niet terecht) als sluitpost zien van het interieur, het neemt niet weg dat er heel veel verscheidenheid en ambacht te bewonderen viel. Van klassieke kroonluchters tot wolken van losse lichtjes, van vergrootte bureaulampen tot smalle kokers vanaf het plafond of aan de wand. Meer over dit onderdeel van de beurs en uiteraard ook over de meubelen die te zien waren in de overige hallen van deze Salone leest en ziet u in de volgende uitgave van Interior Business Magazine.

De slotconclusie van de beursorganisatie, bij monde van directeur Maria Porro: “Deze 61e editie oversteeg onze verwachtingen. Het grote aantal bezoekers is het resultaat van hard werk door ons team om de beurs bekender te maken bij nieuwe markten (even terzijde: er waren echt heel veel Chinezen, Indiërs en Amerikanen op de beurs naast de gebruikelijke Italianen, Fransen, Duitsers, Nederlanders en Belgen. Niet-Italianden vormen inmiddels 65 procent van de bezoekers). We hebben veel geleerd van deze editie en weten nu dat een enorm evenement als dit goed te sturen is richting de toekomst. Dat duurzaamheid te bereiken is wanneer iedereen meedoet en dat we van elkaar kunnen leren om samen te groeien.” Even een kanttekening: duurzaamheid, vorige keer nog een centraal thema, was vrijwel afwezig bij de uitingen van de beurs en van de exposanten. Het draaide om verkopen en de collecties waren ook zo ontworpen dat de grote massa van consumenten in het midden en middenhoge segment er vast wel iets tussen zal vinden. Ronde vormen, laag zitten, modulaire banken, bouclé en soms voorzichtig ribfluweel, lichte tinten met meer en meer terracotta als tegenwicht. Veilig, herkenbaar, warm, terugtrekken in de eigen cocon. Voorbeelden hiervan ziet u hieronder (modulair, grijs en groot) en verder naar beneden: de jongeman zit op een bijna ronde stoel in boucléstof met lage, dikke poten. Voortborduren op thema’s die al twee jaar of langer te zien zijn? Zeker, maar het verkoopt nog steeds goed.

Weer terug naar de directeur van de beurs: “We zijn tevreden over hoe de bezoekers hun weg hebben weten te vinden tijdens de beurs. Waar we voorheen veel meer een gidsende functie hadden hebben we dit losgelaten en iedereen kon het toch goed vinden. Exposanten waren nog beter in staat om contact te maken met bestaande en nieuwe contacten.” Ook hier een kleine kanttekening: met minder exposanten dan in voorgaande edities en met een beursorganisatie die de exposanten laat verkopen in plaats van zich aan te moeten passen aan door de beurs bedachte thema’s die de gemiddelde bezoeker koud laten is het geen wonder dat zij de sfeer zo perfect weet te omschrijven, al lijkt er enige weemoed door te klinken. Voor bezoekers die op zoek waren naar krenten in de pap was het misschien minder opwindend, maar voor de tevredenheid van de exposanten was dit loslaten door de organisatie iets dat zeker de toon zet voor de toekomstige edities van de Salone.

Maria Porro: “We hebben investeringen gedaan in het mee helpen vertellen van de verhalen van onze deelnemers, ook via het programma van lezingen, paneldiscussies en presentaties. Plus ook via deze editie van Euroluce. Wij zijn de motor die de stad heeft opgestookt deze week.” Een verkapt verwijt naar het programma van evenementen en presentaties in de stad dat al jaren meelift op de drommen bezoekers die voor de Salone naar Milaan komen. Op donderdag kwamen de bonte paradijsvogels uit de stad even een kijkje nemen op de beurs in hun extravagante outfits om daarna hoofdschuddend en met de neus in de lucht weer te vertrekken naar hun voormalige slachthallen, flagship stores en voor veel geld gehuurde conferentiekastelen. Milaan blijft zien en gezien worden, zeker voor deze groep van vluchtige bezoekers.

Porro vervolgt: “De Italiaanse exportorganisatie ICE heeft gezorgd voor extra bezoekers uit India en de Verenigde Staten en daar zijn wij blij mee. Ons digitale platform heeft ervoor gezorgd dat mensen die niet naar de beurs konden komen toch in contact konden blijven met de Salone. Ik wil iedereen bedanken voor zijn of haar bijdrage aan het succes van deze editie. De deelnemers voorop, de bezoekers, het team van medewerkers. Ik denk dat iedereen het enthousiasme voor deze editie kon merken en dat we vol goede moed kunnen vooruit kijken naar de toekomst van de Salone en van de generatie van jonge ontwerpers die te zien waren bij de Salone Satellite.”

De volgende editie van de Salone del Mobile is van 16 tot en met 21 april 2024 in Milaan.