De eethoek als middelpunt van het huis

Hoe omschrijf je een bedrijf dat zelf geen meubelen produceert, deze betrekt van ongeveer 60 verschillende fabrikanten en aanbiedt aan dealers, compleet met presentaties en marketing ondersteuning? Een leverancier? Een converter (een term uit de textiel- en tapijtwereld)? Het Duitse Musterring is een dergelijk bedrijf en het vaart wel bij deze opzet. Net als bij andere bedrijven uit de meubelbranche waren de afgelopen anderhalf jaar zeer succesvol, maar men kijkt alweer vooruit. Een gesprek met Gudrun Borgers en Peter van der Schilden van Musterring: “Thuiswerken is een blijver en Musterring past de collectie hier op aan.”

Peter bezoekt klanten in Duitsland namens Musterring en is sinds kort weer actief onderweg: “Gelukkig maar. Het op afstand contact houden met klanten heb ik noodgedwongen moeten leren, het heeft ook voordelen in efficiëntie en bespaart tijd, maar het is geen vervanging voor face to face contact.” Gudrun, verantwoordelijk voor de 41 dealers in de Benelux, bezoekt de winkels ook weer en is blij dat de pandemie Musterring lijkt te hebben overgeslagen: “We hebben 120 medewerkers en niemand is ziek geworden. Uiteraard hebben we ons aan de regels gehouden, die in Duitsland eerder en strenger van kracht waren dan in Nederland. Veel thuiswerken en ook afwisselend met een collega op kantoor, waarbij we er nooit tegelijk waren.” Peter zegt veel geleerd te hebben van de aanpassingen tijdens de pandemie: “Hoe houd je toch contact met klanten? Naast digitaal contact hebben we bij Musterring het maken van interieurplannen voor consumenten opgepakt als service. Dan heb je toch weer even een contactmoment. Het wordt zeer gewaardeerd dat we dit nu doen.”

Gudrun Borgers

Open of dicht

De afgelopen 18 maanden waren goed voor de omzet van Musterring, maar het duo houdt een slag om de arm voor dit jaar: “Vorig jaar was zonder meer goed, de eerste maanden van dit jaar ook, maar hoe gaat het lopen in de herfst en daarna? Wanneer we aan het eind van dit jaar 2020 en 2021 kunnen optellen en delen en het gemiddelde resultaat ligt nog steeds boven verwachting dan hebben we niets te klagen”, aldus Peter. Gudrun wijst op de samenhang van de omzet met het open of dicht zijn van de winkels: “In Nederland en België gebeurde het sluiten en weer opengaan op verschillende momenten per land, maar het was wel allemaal tegelijk. In Duitsland wisselde het per deelstaat, waardoor je de situatie had dat een winkel in het ene dorp nog dicht was en eentje een paar kilometer verderop weer open mocht gaan. Heel verwarrend.” De huisshow van Musterring in het voorjaar van 2020 ging niet door, in juli en september werden er onder strenge maatregelen nog enkele mensen ontvangen in de grote showroom in Rietberg als deelnemer van de Möbelmeile en in de omgeving van het gebied  MOW Möbel order messe. De hoop is nu gevestigd op september wanneer, ijs en weder dienende, de enorme showroom weer volledig geopend mag worden voor een groot, internationaal publiek van (potentiële nieuwe) dealers. Peter: “Het voordeel van minder bezoekers vorig jaar en dit voorjaar was wel dat je meer tijd had voor een klant. Maar het was veel minder gezellig. Normaal is de huisshow een feestje.” Gudrun: “Dat wordt het nu weer in september. Elkaar fysiek weer kunnen ontmoeten is hoe dan ook een blij moment.”

 

“Het enige voordeel van minder bezoekers was wel dat je meer tijd had voor een klant.”

 

Adviesfunctie

Omdat Musterring niet zelf produceert staat het adviseren van dealers over welk programma het meest aantrekkelijk is om op te nemen in de winkel bovenaan. Peter: “Zeker nu er volop problemen zijn wat betreft levertijden met fabrikanten uit het Verre Oosten gaan klanten dichterbij kijken naar collecties. Lokale merken komen meer in beeld. En gelukkig hebben we deze in ons portfolio.” Hij wijst op de vele prijsverhogingen die gaande zijn, Musterring houdt intensief contact met alle leveranciers. “Als het echt nodig is om de prijzen te verhogen, dan moet het maar. Maar verhoog de prijs dan in één keer goed zodat je eventueel latere verhogingen er mee opvangt en rust creëert in plaats van om de zoveel weken weer een beetje er bovenop te doen en onrust te veroorzaken.” Grote Duitse leveranciers hebben volgens Peter vanwege hun volumes op tijd zeer veel voorraad ingekocht en komen hierdoor minder snel in de problemen dan kleinere partijen die zich dit niet konden veroorloven en nu achteraan moeten sluiten voor materialen of items voor steeds meer geld. “Dit biedt dus ook mogelijkheden voor Nederlandse dealers die gewend waren om te werken met producten van ver weg waar ze nu lang op moeten wachten.” Gudrun vult aan: “Kijk dichterbij, net over de grens. De Duitse leveranciers die via ons verkopen hebben voorlopig nog geen last van oplopende levertijden. Vergelijk het met de keukenbranche, die hebben ook op tijd grote voorraden aangelegd en kunnen blijven verkopen. Wij bieden een brede meubelcollectie waarbij de dealer precies kan uitzoeken wat bij zijn winkel en klanten past. Ik weet dat veel winkeliers op dit moment zoekende zijn naar een alternatief voor het Verre Oosten, kijk eens naar Musterring! We bieden ook kant en klare presentaties met aantrekkelijk beeldmateriaal. Het bespaart gewoon veel tijd en geld.”

Nieuwe stoffencollectie

Dit najaar ligt de focus bij Musterring op de eigen meubelstoffencollectie die door het bekende merk JAB in opdracht is gemaakt. Peter: “In eerste instantie is deze collectie bedoeld voor zitmeubelen, maar hij is ook geschikt voor het stofferen van bedden en eetkamerstoelen. Er zijn in totaal 200 stoffen ontwikkeld waarmee we 80 procent van de collectie kunnen stofferen. Dit betekent dat een consument dezelfde stof, maar bijvoorbeeld in een andere kleur of een iets ander patroon door het hele huis heen kan toepassen. Veel mensen houden van eenheid in de uitstraling van hun interieur en dit sluit daar perfect op aan.” De nieuwe stoffencollectie is ook straks in september te zien en Gudrun ziet het als een publiekstrekker voor Nederlandse en Belgische detaillisten: “We zien hen graag langskomen in Rietberg. Er is volop nieuws te zien en we overtuigen hen graag van het voordeel van ons zeer uitgebreide aanbod aan meubelen, veelal in Europa geproduceerd.”

Werkplek in woonomgeving

Gevraagd naar wat zij als trends zien op dit moment zegt Peter zeer beslist: “De thuiswerkplek. Het home office in de eigen woonomgeving. Dit is een structureel onderdeel van het interieur aan het worden, ook wanneer straks de pandemie onder controle is.” Gudrun vult aan: “Plus de eethoek als centraal punt in huis: hier wordt gewerkt, op afstand geleerd. Het is ook steeds gebruikelijker om mensen thuis uit te nodigen voor een maaltijd in plaats van alleen maar een kop koffie. De eethoek als contactpunt is weer helemaal terug.” In het kader van thuiswerken wijst Peter op de ergonomische eisen die aan stoelen en tafels thuis moeten worden gesteld: “Daarom hebben we nu de Helmond, een eetkamerstoel die geschikt is voor thuiswerken omdat deze meebeweegt en zo het lichaam in beweging houdt. Niets is slechter voor het lichaam dan uren achter elkaar onbeweeglijk op een doorsnee keukenstoel te moeten zitten en te typen of te vergaderen. Met de Helmond vullen we een gat in de markt, denk ik.” Ook de Helmond is te zien tijdens de huisshow in september.

Ontzorgen

Wat betreft het online aanbieden van meubelen, dit laat Musterring over aan de detaillisten. Zelf zal het bedrijf dit niet doen, maar dat online bestellen niet meer weg te denken is weet men ook in Duitsland. “Online verkoop vind ik meer iets voor een ander segment met andere prijzen dan wat wij op de markt brengen. Maar een goede detaillist heeft een combinatie van clicks en bricks, dat is zeker”, aldus Peter, “Maar vergeet niet dat Nederland hiermee nog altijd voorloopt op Duitsland. De meeste Duitse detaillisten hebben geen webshop en willen er ook nog niet aan. Alles draait om de verkoop in de fysieke winkel.” Hij vindt dat een bedrijf als Musterring in feite de rol overneemt die inkoopgroepen voorheen hadden, inclusief de adviesfunctie. Laten detaillisten zich graag adviseren? Gudrun: “In het algemeen zeker, ze zien onze service in meedenken over de collectiekeuze, het inrichten van de winkel, het verzorgen van plattegronden en moodboards als ontzorgen.” Peter: “Ik denk echt dat we in het gat van de verdwenen Nederlandse inkooporganisaties zijn gesprongen.”

 

“De Duitse leveranciers die via ons verkopen hebben nog geen last van oplopende levertijden.”

 

Wegwerpmaatschappij

Als het gaat over duurzaamheid zoekt het bedrijf het eerder in evenementen voor retailers en consumenten dan in het aansporen van de 60 leveranciers om duurzamer te produceren. Gudrun: “Als Musterring zetten we in op langdurig gebruik van onze producten. De wegwerpmaatschappij is voorbij, Duitsland loopt hierin juist weer iets voor op Nederland. Maar ook in ons land is een groen bewustzijn zich aan het verbreden, dat merken wij ook.” Peter: “In Duitsland organiseren we meerdere evenementen voor dealers waarbij zij consumenten uitnodigen om meubelen te laten repareren. We laten hen dan ook zien hoe je een meubel onderhoudt zodat het langer meegaat. Onze volumes als Musterring zijn zo groot dat we soms een duurzamer gebruik van materialen kunnen dicteren, maar met zoveel leveranciers is het nu nog onmogelijk om dit van iedereen te verlangen. Het gaat wel steeds meer spelen en fabrikanten komen vaker ook zelf met duurzame oplossingen.”

Flexibiliteit

Hij herhaalt de verschuiving die hij ziet naar steeds meer lokale productie: “Al is het maar assemblage van onderdelen uit Azië; de pandemie heeft geleerd dat dichtbij kopen voordelen heeft en daarom zie ik de productie nog meer naar Europa terugkeren.” Gudrun: “Europese productie heeft voordelen in flexibiliteit, in snel aanpassen. Bij Musterring werkt het net zo: we zijn een familiebedrijf met weinig lagen, een platte organisatie. Snel schakelen en uitdagingen meteen oplossen hoort bij ons karakter als onderneming.” Peter: “In Duitsland zijn we een groot merk met 300 dealers. Een belangrijk merk zijn is prachtig, maar het blijven is moeilijk. Dat is onze uitdaging, iedere dag opnieuw.” Musterring en de merken die er onder vallen, zoals WK Wohnen, Sudbrock,  Abrito, Artigian, Cierre , Gealux, enzovoort, zijn nog steeds op zoek naar meer Nederlandse dealers. “De huisshow in september zal hopelijk leiden tot meer contacten in Nederland. We komen ook met een collectie tuinmeubilair die zowel binnen als buiten prima tot zijn recht komt. De bijpassende parasols en karpetten leveren we ook”, aldus Gudrun.

Wie de nieuwste trends in een brede, aantrekkelijke collectie wil bekijken: op naar de huisshow van Musterring in Rietberg in september!

HEEFT U VRAGEN?WE HELPEN U GRAAG: export@musterring.de +49 (5242)-59201 info@wk-wohnen.de +49 (5242)-59205HOMESHOW: 19. – 23.09.2021

 

Dit artikel is verschenen in Interior Business Magazine, editie 25 augustus.