De Duitse meubelindustrie heeft haar omzet in het eerste kwartaal van dit jaar met 16,1 procent zien stijgen tot ongeveer 4,8 miljard euro. Dat is volgens de Duitse meubelindustrie vereniging (Verband der Deutschen Moebelinudstrie / VDM) te danken aan twee effecten.

In Duitsland realiseerde de industrie een stijging van 15,6 procent. Internationaal verkochten de Duitse meubelfabrikanten 17,1 procent meer dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar. De exportratio klom van 31,6 procent naar 32,2 procent.
“Wanneer we kijken naar de zakelijke ontwikkeling in de eerste drie maanden, moeten we twee effecten opmerken”, aldus Jan Kurth, directeur van de meubelverenigingen (VDM/VHK), over de officiële cijfers. “Enerzijds moet bij de vergelijking met vorig jaar rekening worden gehouden met de sluiting van die periode.” De corona-gerelateerde handelssluitingen hebben in het eerste kwartaal van 2021 geleid tot een omzetdaling van bijna 8 procent in de Duitse meubelindustrie. “Bovendien weerspiegelen de omzetcijfers voor het openingskwartaal van 2022 de hoge orderportefeuille en de gestegen productiekosten van onze fabrikanten als gevolg van de hogere materiaalprijzen.”

Ontwikkeling materiaalprijzen vormt een grote last

Wat de beschikbaarheid van grondstoffen betreft, zijn er momenteel tekenen van een lichte ontspanning van de krapte, aldus Kurth. De stijging van de materiaalprijzen blijft echter zeer dynamisch en de bevoorradingsketens blijven uiterst kwetsbaar, voegde hij eraan toe. “De beschikbaarheid van materialen heeft momenteel een hoog prijskaartje, en voor de Duitse meubelindustrie betekent deze kostenontwikkeling een grote last,” aldus Kurth.
Bijna alle divisies noteerden een dubbelcijferige omzetgroei van januari tot maart van dit jaar. Producenten van keukenmeubilair (+16,8 procent), gestoffeerd meubilair (+20,8 procent) en kantoor- en winkelmeubilair (+12,2 procent) boekten sterke stijgingen. Andere meubelen, waaronder woonkamer-, eetkamer- en slaapkamermeubelen, behaalden een omzetstijging van 19,3 procent. Alleen de matrassenindustrie noteerde een lichte daling (min 1,9 procent).

Voor de maand maart 2022 werd in de officiële statistieken voor de Duitse meubelindustrie een omzet van 1,8 miljard euro vastgesteld, een stijging van 17,3 procent in vergelijking met het voorgaande jaar.
Kurth merkt op dat ook de inkomende orders momenteel nog boven het niveau van het voorgaande jaar liggen, maar in de loop van het jaar zijn afgezwakt. Hij beschrijft de algemene omstandigheden voor de tweede helft van het jaar als uitdagend. “Naast het effect van de pandemie en de oorlog in Oekraïne op de toeleveringsketens, materiaal- en energieprijzen en logistiek, zorgen de angst voor inflatie en het verzwakte consumentenklimaat voor onzekerheid.”