Met gepaste trots presenteren wij, een week nadat de vorige editie verscheen (!) alweer de nieuwste editie van het vakblad voor de meubelbranche. Interior Business Magazine opent de 110 (!) pagina dikke editie, verrijkt met een luxe uitklapcover van PMP Furniture, met een redactioneel van de uitgever, die in zijn ‘Aftrap’ fel pleit voor voorspelbaar beleid rond verduurzaming en digitalisering en waarschuwt voor de regeldruk die ondernemers verstikt.

Het openingsartikel gaat over retailer Haco. De aan de weg timmerende groep heeft een nieuw bestuur dat zich in deze editie presenteert aan de meubelbranche. Drie jaar geleden besloot Haco tot een radicale koerswijziging. Daar waar het van oorsprong Haagse familiebedrijf met een herkenbaar logo in de stadskleuren groen en geel altijd iedere bezoeker van de winkels wilde bereiken werd er nu gekozen voor een nieuw logo in andere kleuren, een nieuwe presentatie in de winkels voor een nieuwe, concrete doelgroep. Ook een grote verandering was het voor het eerst aantrekken van een externe commercieel directeur: Arno van Aken. De nieuwe richting voor het bedrijf is zeer succesvol gebleken, ook op dit moment. Arno: “Terwijl de branche het de afgelopen tijd lastig heeft plussen wij nog steeds.”

Bestuur Haco Groep. Foto: Danny Cornelissen, Interior Business Magazine

Verder publiceren we een Reportage over Outdoors Furniture: Outdoors in opkomst? Part 1: Van buiten naar binnen of juist niet? We peilden dit onder diverse spelers.

In een beschouwing vertellen Bert-Jan van der Stelt en Hendrik Voortman (VME) hoe de klassieke inkooporganisatie zich ontwikkelt tot een Retail Service Organisatie. Voortman benadrukt dat er een gidsende rol is weggelegd: “Je moet als organisatie vooruitkijken en innoveren, in plaats van alleen uitvoeren. We zijn steeds meer een gids, onder andere bij het inzetten van AI of het werken met digitale productpaspoorten.” Van der Stelt vult aan: “Je kunt als ondernemer heel veel willen, maar niet iedereen is een Johan Cruijff. Voor de meeste ondernemers is het gewoon slimmer om binnen een goed collectief samen te werken.”

Het familiebedrijf Interieur Paauwe krijgt een prominente plaats in de reportage waarin Johan Paauwe terugblikt op de lange weg van Jabo-vloerbedekking naar een complete woon- en slaapcomfortspecialist. “Terugkijken is makkelijk,” zegt hij, “vooruitkijken is moeilijker. Maar ik geloof in eigen kracht. Als je investeert in kwaliteit en mensen, dan komt het goed.” Hij roemt de rol van zijn opvolgers Jeanine en Alinda die “hun eigen ideeën hebben, maar vasthouden aan de kern: kwaliteit, service en vertrouwen.”

Een andere retailer, TMC Wonen, bestaat 50 jaar. Na een halve eeuw pionieren is TMC Wonen nog altijd in beweging, zo valt te lezen in deze editie. Het familiebedrijf uit Zeeland transformeert zijn winkels tot inspirerende totaalconcepten en introduceert een gloednieuwe design hub waar samenwerking, advies en vakmanschap samenkomen. Johan Witte jr., mede-eigenaar en derde generatie binnen het bedrijf, vertelt over het DNA van TMC, het belang van beleving én de kracht van mensen.

De columns van subject matter experts Peter Zeylmaker, Henny van Straaten en Ruby Nefkens zorgen zoals altijd voor reflectie, discussie en een glimlach.

Een groot deel van het blad staat in het teken van de vakbeurzen. Natuurlijk brengen we de, digitaal reeds vorige week gepubliceerde, Beusichem Special: JC Living, met Wiebe Bouma en Mark van Betten als aanspreekpunten, zet betaalbare zitmeubelen van Europese makelij neer met de nadruk op breed typeplan, persoonlijke service en korte levertijden. Het Meubelhart Beusichem zelf groeit stevig door: Wiemann, specialist in slaapkamers, opent een nieuwe showroom van 2.000 m², Lenselink Furniture en Zitform hebben hun opstellingen vernieuwd en European Furniture is teruggekeerd op een nieuwe locatie. Samien Blaauwendraad van Sit Design zegt daarover: “Voor commerciële hardlopers moet je in Beusichem zijn. De deelnemers vullen elkaar perfect aan met collecties in de beste prijs-kwaliteitverhouding.” De beurs ademt vertrouwdheid, met de beroemde nasi in de catering en de nadruk op relaties voor de lange termijn: “Het gaat hier niet om snelle handel,” benadrukken exposanten, “trends en modellen hebben tijd nodig om door te dringen.”

Daarnaast biedt de editie een uitgebreide preview van de Najaarsvakdagen van De Woonindustrie in Nieuwegein, die plaatsvinden op 7, 8, 9, 15 en 16 september. PMP Furniture (ook bekend als NIX Design) uit Zwijndrecht toont er een volledig vernieuwde collectie stoelen, tafels, fauteuils en banken. Morée van PMP zegt daarover: “Dit seizoen introduceren we met trots ons stoffenboek SOHO: een zorgvuldig samengestelde collectie met frisse texturen, elegante kleuren en inspirerende materialen, speciaal ontworpen om interieurs naar een hoger niveau te tillen.” Ook BXB Agenturen grijpt de vakdagen aan om nog eenmaal uit te pakken in Nieuwegein met de Passion-bank van Designwerk. Marco Barbuio noemt het “een flexibel meesterwerk voor wie houdt van ontspanning en loungen”, en ziet de Passion als hét voorbeeld van de internationale trend van de ‘slouchy couch’.

Last out zeker not least: Fabraa (Textaafoam) wil de interieurbranche voorbereiden op nieuwe EU-wetgeving. ”Goede voorbereiding op ESPR en DPP is essentieel.”

Onze abonnees ontvingen in 8 dagen tijd ruim 210 pagina’s interieur nieuws. Nog geen abonnement op Interior Business Magazine, het vakblad van de meubelbranche? Abonneer je snel en mail linda@businesscontentmedia.nl voor de beursaanbieding.

 

 

Gerelateerde berichtgeving

Nieuwe editie Interior Business Magazine: Samenwerking Meubelfabriek De Toekomst en DN Design