“We worden veel benaderd door ondernemers uit de meubelbranche en dat begrijp ik heel goed.”, vertelt Jorgos Thravalos van Logic4 business software in Enschede. “Je ziet dat het online aandeel in de meubelverkoop een enorme groei doormaakt. De online verkopen zaten al in de lift, maar door de impact van corona lijkt dit nog verder te zijn versneld. Ik las dat de online bestedingen binnen Home & Living maar liefst met 83% zijn gestegen afgelopen jaar. Niet verrassend dus dat ondernemers nog meer op zoek gaan naar oplossingen voor hun online uitdagingen. Meestal blijft het hier niet bij en blijken ook zaken als optimalisering- en digitalisering van orderproces en voorraadbeheer een punt van aandacht. En vaak komen ze dan bij ons uit.”

Kun je wat vertellen over Logic4?
De basis voor Logic4 werd in 1998 gelegd. Onze oprichter was één van de eerste ondernemers met een webshop. De shop draaide zo goed dat hij een aantal backoffice processen automatiseerde om de boel beheersbaar te houden. Hierin was hij succesvol en dat bleef bij collega webshops niet onopgemerkt. Ook zij maakten er gretig gebruik van. De software werd doorontwikkeld en in 2003 zag Logic4 officieel het levenslicht. Vandaag de dag is de combinatie van webshop en ERP software nog steeds uniek in Nederland. En met het steeds belangrijker van E-commerce omvat ons pakket tegenwoordig alles rondom webshop, artikelinformatie, kassa, orderverwerking, voorraadbeheer en boekhouding. De combinatie van online-offline, frontoffice-backoffice en B2B-B2C maakt van Logic4 een enorm krachtig systeem voor de groothandel en detailhandel.”

Wat maakt jou tot een softwarespecialist in de meubelbranche?
“Ik help al 9 jaar handelsbedrijven bij het kiezen en implementeren van bedrijfssoftware. In zowel de rol van consultant als business developer heb ik veel kennis opgedaan in ICT, bedrijfsprocessen en ERP. In die jaren heb ik veel bedrijven verder kunnen helpen, waaronder ook veel in de meubelbranche. Handig daarbij is dat ik zelf software implementaties heb gedaan. Ik weet dus precies wat wel en niet mogelijk is met onze software. En wanneer iets niet past, zeg ik het ook. Het feit dat ik met zowel ondernemers binnen- als buiten de meubelbranche spreek, ervaar ik als een groot voordeel. Soms heb je bepaalde functies die binnen de meubelbranche minder gebruikelijk zijn, maar zeker wat kunnen toevoegen. Daar doet de ondernemer dan z’n voordeel mee. En andersom natuurlijk ook.”

Welke (software) uitdagingen kom jij vaak tegen binnen de meubelbranche?
“Producten met meerdere varianten, opties of samenstellingen. Bijvoorbeeld een andere kleur, ander materiaal, extra leuning, dat soort dingen. Het is vaak al een uitdaging om dit goed in het systeem te krijgen. En dan moet het ook nog goed samenwerken met andere pakketten. Waar ik tegenaan loop is dat er voor elk onderdeel een apart systeem is, dat dan goed gekoppeld moet zijn. Want wordt er aan de ene kant iets aangepast, dan moet het aan de andere kant natuurlijk ook doorgevoerd zijn.”

Moe van veel systemen?

Ontdek alles-in-één

Artikelconfiguratie

“Binnen ons PIM systeem, oftewel product informatie management systeem, zijn standaard uitgebreide artikelconfiguratie functies beschikbaar. Hierdoor kan de ondernemer samengestelde artikelen en keuzepakketten aanbieden, maar kan de klant ook zelf zijn assemblage artikel samenstellen. Verder kun je met onze PIM functionaliteit gedetailleerde artikelinformatie beheren, staffelprijzen invoeren, voorraadinformatie bekijken, prijsafspraken met leveranciers bijhouden en nog veel meer. Je beheert alle productinformatie in één en hetzelfde centrale systeem.”

Wirwar aan softwaresystemen

“En wat ik in het algemeen veel tegenkom en daarin is de meubelbranche geen uitzondering, is de wirwar aan softwaresystemen die sommige bedrijven gebruiken. Dan hebben ze een webshop, een pakket voor orderadministratie, een CRM tool en ook nog iets voor de boekhouding. Vaak niet of slecht gekoppeld. Hierdoor ontstaat onnodig veel handwerk. Maar het zorgt ook voor fouten door ontbrekende of dubbele data.”

Hoe gaat de software van Logic4 met deze uitdagingen om?
“Wij bieden een alles-in-één bedrijfssoftware en webshop oplossing. Ons systeem combineert alle belangrijke functionaliteiten voor een optimale bedrijfsvoering. Van klantbeheer tot orderverwerking en van webshop tot financiën. Dat betekent dat je nooit meer gegevens dubbel in hoeft te voeren en na een wijziging nooit meer hoeft te wachten tot alle systemen zijn bijgewerkt. Je hebt op iedere plek, op ieder moment, dezelfde informatie. En omdat we een alles-in-één systeem zijn is de integratie met leveranciers goed. Dit zorgt voor vergaande digitalisering en professionalisering.”

Waar liggen volgens jou softwarekansen voor de meubelbranche?
“Die zijn er genoeg. Maar om wat specifieker te zijn; ik zie vooral bij groothandels nog veel online mogelijkheden.” “Allereerst waar het gaat om een klant- of dealerportaal. Denk hierbij aan klanten die bestellingen willen plaatsen of bestelhistorie willen bekijken. Traditioneel werkt B2B nog veel met communicatiekanalen als e-mail en telefoon, maar dit verschuift richting online. Ook in B2B wil de klant steeds beter ontzorgd worden. In het webshop platform van Logic4 zitten diverse mogelijkheden voor een klantportaal, waarbij een B2B shop om andere functionaliteiten vraagt dan een B2C shop. Zo zijn prijzen voor dealers of zakelijke klanten vaak lager dan de prijzen voor eindklanten. Met een dealer inlog kun je deze prijzen buiten het zicht van ander bezoekers houden. Verder zijn er opties voor staffelkortingen, het kopen op rekening en is er de mogelijkheid om prijzen in- en exclusief BTW te vertonen.”
“Ten tweede kom ik groothandels tegen die de stap naar D2C e-commerce maken of hebben gemaakt. D2C staat voor ‘Direct To Consumer’, direct aan de consument dus. Eén van de voordelen is dat daarmee de eigen merknaam versterkt wordt. Je ziet ook veel voorbeelden van bedrijven waar een goede D2C strategie weer heeft geleid tot een hogere omzet in de traditionele kanalen. Het Logic4 pakket bevat uitgebreide functionaliteiten voor D2C e-commerce.”
“Ten slotte zie ik kansen voor multishop. Dit gaat om het beheer van meerdere webwinkels voor verschillende assortimenten, verschillende doelgroepen of verschillende landen. Bij voorkeur vanuit één centrale administratie. Logic4 heeft een multishop functie waarmee dit eenvoudig kan. En voor het geval dat voor een doelgroep of land afwijkende bezorgopties of betaalmethoden gelden, hebben we integraties met diverse bezorgdiensten en payment service providers. Verder kun je met jouw webshops actief zijn op marketplaces als bol.com, Amazon en eBay.”

Je hebt me ontzettend enthousiast gemaakt.
Hoe gaat een overstap naar Logic4?

Verkennend gesprek en demo

“Stel je hebt interesse in een samenwerking, dan voeren we altijd eerst een verkennend telefoongesprek om een beeld te krijgen bij de huidige situatie en de wensen. Zien we hier voldoende raakvlakken met onze software dan stel ik een demo voor. Dit kan online, maar ook bij de klant. Inzicht in de wensen van de klant is belangrijk, maar je wilt natuurlijk ook een gevoel krijgen bij ons pakket en al z’n functionaliteiten.”

Onboarding

“De onboarding vindt plaats op ons kantoor in Enschede en is de aftrap van het project. Je maakt kennis met de consultant die je gedurende het hele project zal bijstaan. Samen nemen we alle processen nog eens door en de designer schuift aan voor een webshop ontwerp. Vervolgens maken we een implementatieplan en plannen we de inrichting, datamigratie en consultancy- en trainingsdagen.”

Inrichting systeem

“De software en webshop worden aangemaakt, opgestart en geconfigureerd. Je krijgt inloggegevens voor een tijdelijke, interne URL naar de webshop(s). Kort daarna wordt gestart met de import van de gegevens. Ook zal de consultant je begeleiden tijdens de inrichting van de software. Op basis van je huisstijl, wensen en beeldmateriaal werkt de designer een voorstel voor de webshop uit. Ben je helemaal tevreden met het design, dan wordt het omgebouwd tot een volledig werkende webshop. In een testomgeving kun je direct artikelen aanmaken en testorders plaatsen.”

Consultancy en training

“Tijdens de consultancy- en trainingsdagen krijgen medewerkers uitleg over het systeem en richt je het samen met de consultant in. We geven ‘training on the job’ en laten medewerkers zelf dingen uitproberen. Hierdoor leren ze het snelst.”

Livegang

“Stekker uit de oude gekoppelde pakketten en stekker in het nieuwe alles-in-één pakket van Logic4. Was het maar zo makkelijk. Tijdens de implementatie moeten nog weleens wat keuzes gemaakt worden. Soms vinden medewerkers het lastig om de oude manier van werken los te laten en in het nieuwe proces te denken. Hebben we dit overwonnen, dan gaat de klant genieten en ook echt tijd besparen.”

Nazorg en optimalisatie

“Vaak plannen we een paar weken na livegang een dag voor de laatste finetuning. Ook heeft de klant regelmatig contact met de vaste contactpersoon om te zien hoe het gaat en of ondersteuning nodig is. Verder berichten we de klant bij updates en hij of zij ontvangt onze maandelijkse nieuwsbrief boordevol waardevolle informatie.”

Alles-in-één zelf ervaren? Vraag een vrijblijvende demo aan!

www.logic4.nl
053-4361408