KAYORI VIERT HET EERSTE LUSTRUM ALS AANBIEDER VAN DUURZAAM BED TEXTIEL EN VERZORGINGSPRODUCTEN

“Bij alles wat we doen denken we: kunnen we zo duurzaam mogelijk produceren en verkopen aantrekkelijk en bereikbaar maken voor een brede groep consumenten?”

Kleine geluksmomenten bereikbaar maken voor iedereen

Jorn Pashouwers is een gepassioneerde ondernemer die aanstekelijk enthousiast vertelt over zijn bedrijf Kayori. Het bedrijf uit Zutphen bestaat inmiddels 5 jaar en heeft vanaf het begin aantoonbare duurzaamheid als basisvoorwaarde voor het bed textiel en de verzorgingsproducten die het op de makt brengt. Jorn: “Toen wij destijds in de bed textielbranche over echte duurzaamheid van materialen begonnen werden we gezien als de rare betweter in de klas. Inmiddels hebben we laten zien dat echte duurzaamheid en commercieel succes heel goed samen kunnen gaan.” Kayori betrekt in april 2024 een geheel nieuw eigen pand van 10.000 vierkante meter met magazijn en showroom.

 

Kayori (de naam is een samenvoeging van drie Japanse meisjes- namen die als geheel staat voor vriendschap, liefde en respect) levert zowel aan detaillisten als aan hotels, spa’s en wellness centers. Jorn: “Binnen het bedrijf is er een aparte tak voor hospitality en wellness. We streven ernaar om consumenten op zoveel mogelijk momenten in aanraking te laten komen met onze producten, of het nu het bed textiel of onze verzor- gingsproducten zijn. Dus ook in hun vrije tijd wanneer ze een hotel, spa of wellness center bezoeken: ze ervaren onze producten en gaan daarnaar op zoek naar deze producten bij de retailers met wie we samenwerken.”

In het voorjaar stond Kayori als deelnemer op de hotelbeurs in de Amsterdamse RAI en dit heeft veel contacten in de hospitality opgeleverd, zoals het bekende wellness center Fort Beemster in Noord-Holland. “Hotels en spa’s zijn op zoek naar duurzaamheid en dat is de backbone van ons bedrijf. Bij alles wat we doen denken we: kunnen we zo duurzaam mogelijk produceren en verkopen aantrekkelijk en bereikbaar maken voor een brede groep consumenten? En daarbij: hoe kunnen we onze carbon footprint zoveel mogelijk minimaliseren? Dus gebruiken we biologische grondstoffen als biologisch katoen, Tencel en hennep voor ons bed textiel. Ook voor de verzorgingsproducten kijken we altijd naar een ecologisch verantwoorde samenstelling. Zo blijven we altijd dicht bij onze kernwaarden, we doen geen concessies.”

 

NIEUWE THUISBASIS

In Zutphen wordt de nieuwe huisvesting van Kayori gebouwd die gepland staat om op 1 april 2024 te worden geopend. Een eigen magazijn, een experience center van 100 vierkante meter, de kantoren en trainingsruimte maken deel uit van deze thuisbasis die in totaal 10.000 vierkante meter groot is. “Het magazijn gaat zoveel mogelijk geautomatiseerd functioneren om zo de service naar de klanten nog verder te verbeteren. In de showroom gaan we huisshows organiseren voor onze contacten en ik benadruk het belang van het hebben van een eigen trainingsruimte: vanuit de parfumsector waarin we actief zijn met onze geuren weten we hoe belangrijk het is om de medewerkers van onze klanten goed te instrueren op de samenstelling van de producten.

Consumenten zijn kritisch en stellen vragen, zeker wanneer een bedrijf zich profileert als duurzaam. Dan moet je de juiste antwoorden kunnen geven. Hetzelfde principe geldt inmiddels ook voor het toelichten van duurzaam bed textiel.” Kayori begon eerder met het geven van onlinetrainingen en combineert dit straks met de fysieke instructies in Zutphen. “We geloven sterk in het overdragen van kennis aan iedereen, of het nu een kleinere partner is of een premium speler als De Bijenkorf. Ook na april gaan we door met de digitale trainingen want ze zijn zeer succesvol: aan de laatste sessie deden 80 winkels tegelijk mee.”

 

DUURZAAMHEID TOT OP DETAILNIVEAU

Jorn erkent dat voor veel detaillisten het thema duurzaamheid een verwarrende kwestie kan zijn: ”Er heerst veel onduidelijkheid bij de consument omtrent het thema duurzaamheid. Wij geven graag handvaten zodat de winkelier de juiste argumentatie kan gebruiken richting de consument. We hebben gezien dat dit de verkoop enorm stimuleert. Vandaar dat we onze producten tot op detailniveau helder en duidelijk willen toelichten zodat er geen verwarring kan ontstaan bij detaillisten en consumenten. Het zijn echt handvatten voor de detaillist voor zowel de verzorgingsproducten als het bed textiel.” Toen Kayori 5 jaar geleden begon was de oriëntatie van het bedrijf nog sterk gericht op de Aziatische wellness cultuur van rust en reinheid.

Inmiddels heeft Kayori een eigen identiteit en hoeft het niet meer te leunen op Japanse wijsheden en gebruiken als Shinrin Ryoku (het verminderen van stress door boswandelingen). “Onveranderd is ons streven naar het bieden van kleine geluksmomenten in het stressvolle dagelijkse leven, zoals dat in Aziatische culturen gebruikelijk is. Gekoppeld aan het gevoel dat je als consument ook nog eens bijdraagt aan een schonere, duurzamere wereld wanneer je onder onze hoeslakens kruipt of onze shampoo, gezicht crème of geurkaarsen gebruikt.” Het bedrijf zelf draagt bij aan een schonere omgeving door op het dak van de nieuwe huisvesting zonnecollectoren te plaat- sen die energie leveren aan een eigen batterij waarop het gehele bedrijf van energie wordt voorzien.

 “Met andere woorden: we gaan van het stroomnet af en genereren voor 100 procent onze eigen stroom. Dat is denk ik uniek in onze branche. We gaan draaien op de aarde. Op de parkeerplaatsen komen laadpalen waar iedereen gebruik van kan maken, ook gevoed vanuit onze eigen stroomvoorraad.” De kavel wordt ingericht door een ecoloog, met volop ruimte voor het groeien van de vrije natuur en er worden onder andere bijenkasten en insectenhotels geplaatst. Daarnaast is het bedrijf vrij van plastic materialen: de geuren en verzorgingsproducten worden in glazen verpakkingen verzonden en verpakkingen van leveranciers worden ter plekke verwerkt tot opvulmateriaal van de Kayori verzendingen: “Geen gedoe meer met die plastic kussentjes vol lucht. We zijn ook in het verzenden functioneel duurzaam.”

 

“We geloven sterk in het overdragen van kennis aan iedereen, of het nu een kleinere partner is of een premium speler.”

 

NAAR ELKAAR TOEGROEIEN

Jorn vertelt hoe Kayori begon met bed textiel en op aanvraag van een grote klant op zoek ging naar parfum en verzorgingsproducten. “Vanuit dezelfde duurzame gedachte als bij het beddengoed. Het is een succesformule gebleken en we zien dat beide productgroepen naar elkaar toegroeien: geurbeleving in een slaapspeciaalzaak door het plaatsen van een geurenbar met tappunten, een parfumerie die handdoeken en badjassen van ons merk aanbiedt. De geurenbar wordt steeds vaker uitgebreid met ons assortiment aan geurkaarsen en handcrèmes. Er staan inmiddels 250 van deze eilanden bij klanten, waaronder ook veel textielzaken en slaapspecialisten. De kruisbestuiving werkt.” Hij wijst op de meerwaarde van het meegeven van een flesje met een geur of een crème bij het verkopen van bed textiel:

“Het blijft hangen bij consumenten, die komen terug voor Kayori ongeacht het product. Het eiland is een compact meubel waarvoor de meeste winkels wel ruimte hebben. Ik zie het meer als een service voor de verkopers van bed textiel dan als iets waar we veel aan willen verdienen.” Het bedrijf won vorig jaar een FD Gazellen award voor de ongekende groei in duurzaamheid in de bedrijfsvoering en in de Bed textiel Monitor van Marktdata.nl staat Kayori op eenzame hoogte in de groei in het aantal naam gerelateerde online zoekopdrachten met een toename van 645 procent. Een groot succes maar, zo benadrukt hij: “Zonder team van inmiddels 40 medewerkers zouden we nergens zijn. De toewijding van mijn collega’s is enorm. Laatst kwam er een tapeiland met vertraging bij een klant binnen en hebben twee dames van ons team tot half 1 in de nacht bij de klant doorgewerkt zodat het meubel de volgende dag kon functioneren. Ik ben dan ook zeer trots en dankbaar voor een team met zoveel hart voor het bedrijf.”

“Wij geven graag handvatten over duurzaamheid zodat de winkelier de juiste argumentatie kan gebruiken richting de consument.”

 

 

 

 

 

Copyright
© 2023/2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Bedding business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Bedding Business Magazine, editie oktober 2023. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding