De kracht van originaliteit en hoge kwaliteit: Saunaco presenteert exclusieve nieuwe collectie exclusief tijdens Destination: Design 2026

Van 18 tot en met 20 januari 2026 vindt een nieuwe editie plaats van Destination: Design in Eindhoven. Een van de deelnemers is Saunaco uit Bocholt (B). Het familiebedrijf is fabrikant van designmeubilair met modulaire kastsystemen als specialiteit. Directeur Peter van Winkel: “Deze beurs past perfect bij ons: compact, aanbod van een hoog niveau en de nadruk op origineel design.” Saunaco gaat tijdens deze editie in januari een geheel nieuwe collectie presenteren. “We laten nu nog in het midden hoe het eruit zal zien en moedigen alle belangstellenden aan om het zelf te komen bekijken in het Klokgebouw in Eindhoven van 18 tot en met 20 januari 2026.”

 

Saunaco deed ook mee met de beurs in 2024 en dat is zeer goed bevallen: “Onze producten zijn in de afgelopen jaren naar een hoger niveau gestegen, waar een bepaald publiek bij past. Dit publiek komt langs in Eindhoven, zo hebben we gemerkt. De formule met identiek vormgegeven stands van een vrijwel identiek formaat past goed bij ons als klein familiebedrijf. Andere beurzen zijn in verhouding zeer duur, mede door de eigen standbouw die nodig is. Maar het is vooral het bereik dat ons aanspreekt: 95 procent van onze retailers is langsgekomen de afgelopen keer.” Dit waren met name de Nederlandse dealers, voor de editie van 2026 hoopt hij dat meer Belgische contacten de weg weten te vinden naar Eindhoven. “Het feit dat we onze nieuwe collectie daar exclusief gaan presenteren zou daarbij moeten helpen: het is in zijn geheel alleen daar te zien en daarna alleen maar bij ons in de fabriek. Eindhoven is ook niet ver vanuit België.”

“ER IS NOG PLAATS VOOR EEN AANTAL DEALERS IN NEDERLAND, MAAR WE WILLEN DE MARKT OOK NIET OVERVOEREN.”

 

ARCHITECTURAAL EN MODULAIR

De fabrikant staat bekend om kastsystemen met een architecturale vormgeving, op modulaire basis, zelf op te bouwen en samen te stellen. Het nieuwe systeem dat in januari in Eindhoven te zien zal zijn, borduurt hierop voort. “Maar toch is het geheel anders dan wat we tot nu toe hebben gemaakt. De basis is hetzelfde: kasten die zelf samen te stellen en in te delen zijn. Maar de verschijning is geheel anders. Het zijn andere modules, het is anders geconfigureerd. Er zijn ook andere materialen die we hebben gebruikt en we zijn benieuwd naar de feedback vanaf de beurs.” Verdere details wil hij nu nog niet geven, want schaamteloze imitatie ligt op de loer: “We werken veel samen met de ontwerpers van Studio Segers en merken dat we scherp worden gevolgd en snel worden nagemaakt.

Dus houden we het nieuwe ontwerp voor nu nog even onder de pet.” Saunaco heeft op dit moment iets meer dan 50 dealers in Nederland en rond de 40 dealers in België: “Er is nog plaats voor een aantal dealers in Nederland, maar we willen de markt ook niet overvoeren.” Op de beurs zal naast het nieuwe programma ook een deel van de collectie RON (ook succesvol als audiomeubel) te zien zijn. Deze lijn is bij de vorige editie in 2024 en ook tijdens de Meubelbeurs Brussel van 2024 geïntroduceerd: “Een schot in de roos.” We laten een deel ervan zien in Eindhoven voor bezoekers die ons nog niet kennen. Maar de nadruk ligt echt op de nieuwste collectie, die we ALT gedoopt hebben.”

CREATIEVE OPLOSSINGEN

“We maken meubelen waarmee mensen zelf aan de slag kunnen. Het zijn modules die altijd perfect op elkaar passen; ik vergelijk het met LEGO. Het bouwen laten we aan de klanten over, we staan soms verbaasd over wat ze ervan maken: zeer creatief. Dit betekent dat onze dealers hen daarbij moeten kunnen begeleiden en dit vergt veel en vaak training geven. Maar dat hoort bij dit product: het blijven voorzien van kennis aan de detaillisten. Met deze service trachten we ons te onderscheiden van de andere kastenbouwers.” Hij geeft aan dat de systemen van Saunaco zoveel uitvoeringen kennen dat er naar zijn weten nog nooit twee keer dezelfde kast is gemaakt in Bocholt. “Er komt wel eens de vraag naar standaardmodellen vanuit sommige winkels of door minder ervaren verkoopmedewerkers, maar zouden wij die leveren, dan doen we onszelf en de producten tekort. Dan halen we de kracht uit het ontwerp. Dan zijn de modellen op den duur ook niet meer onderscheidend.” De systemen van Saunaco zijn al jaren geïntegreerd in Furnplan en dat maakt de configuratie en het bestellen een stuk eenvoudiger. “Juist die veelzijdigheid van onze modellen maakt het sterk.

We werken veel samen met onafhankelijke, zelfstandige winkeliers: zij begrijpen wat er mogelijk is met de systemen en scoren ermee. In het ideale geval is een Saunaco kast een blikvanger in een interieur, een ‘conversation piece’ dat zorgt dat mensen die er een hebben gezien op zoek gaan naar winkels die het model verkopen.” Hij denkt even na en zegt: “Het is destijds een goede keuze geweest om de koers van ons bedrijf te verleggen van eiken woonprogramma’s naar deze originele designmeubelen.” Over het aanbieden van maatwerk oplossingen als onderscheidend kenmerk van Saunaco zegt hij: “ Voor vele retailers is maatwerk een bedreiging de laatste jaren, maar door de gigantische veelzijdigheid van onze collecties, in combinatie met de hoogwaardige afwerking en kwalitatieve details kunnen we een product aanbieden waarmee de retailer de maatwerker verlegen maakt.”

 

“WE WERKEN VEEL SAMEN MET ONAFHANKELIJKE, ZELFSTANDIGE WINKELIERS: ZIJ BEGRIJPEN WAT ER MOGELIJK IS MET DE SYSTEMEN EN SCOREN ERMEE.”

 

COMPACT, OVERZICHTELIJK EN HOOGWAARDIG

Tot slot ziet Peter een overeenkomst tussen het programma van Saunaco en de opzet van Destination: Design. “We zijn allebei compact van omvang en hebben een overzichtelijk aanbod van hoogwaardige kwaliteit. Wat ik verder zeer waardeer aan de beurs zijn de goede catering, de prima bereikbaarheid en ruime parkeergelegenheid plus de korte lijnen met de organisatie. De beurs weerspiegelt hoe wij zijn als bedrijf: niet te veel poespas, transparant en met de nadruk op aantrekkelijk, veelzijdig en onderscheidend design. We heten dan ook alle designliefhebbers, zowel professioneel als particulier, van harte welkom volgend jaar januari in het Klokgebouw.”

 

 

 

Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding