De statement pieces van ITEM Amsterdam

De initiatiefnemers van ITEM Amsterdam (v.l.n.r.): Diewert van der Horst, Jacko Mensink, Huib Joosten en Niels van der Ent Braat.

Vorig jaar maakten we op de Masterly-expositie in Milaan kennis met het nieuwe Nederlandse designlabel ITEM Amsterdam. Met opvallende ontwerpen zoals het Belly kastje van Roderick Vos en de ‘florale’ loungechair uit één plaat voorgebogen multiplex van Arno Hoogland. Andere ITEM-ontwerpers zijn Mae Engelgeer, Klaas Kuiken, Hein Stolle en Maarten Diederix. ‘Een mooie mix van ervaren ontwerpers en innovatieve nieuwkomers met gedurfde ontwerpen, die het potentieel hebben om iconen van de toekomst te worden’, aldus een van de oprichters Niels van der Ent Braat. Met hem een gesprek over trends en iconen, vakmanschap en innovatie, creatieve vrijheid en succes.

Door Monique van Empel

 

Stel jezelf even voor. ‘Mijn naam is Niels van der Ent Braat en ik ben in 1974 geboren in Haarlem. Ik ben directeur/eigenaar van Houtwerk BV in Beverwijk. Samen met twee partners en een team van vijfentwintig plus, maken we exclusieve interieurs in binnen- en (af en toe) buitenland. In 2023 hebben we met trots ons 25-jarig jubileum gevierd.’

Vanwaar deze stap naar een eigen label? ‘Met een diepgewortelde passie voor vormgeving zagen wij de kans, om met onze jarenlange ervaring in de interieur- en meubelindustrie een eigen collectie meubelen te ontwikkelen. Ontwerpen die niet gebonden zijn aan trends, maar die juist tijdloos, gedurfd en betekenisvol zijn. Een label dat ontwerpers de mogelijkheid biedt om in creatieve vrijheid ontwerpen tot leven te wekken.’

Wie zijn ‘wij’? ‘ITEM is opgericht door vier vrienden: Diewert van der Horst, Huib Joosten, Jacko Mensink en ondergetekende. Bij Houtwerk staan Diewert en ik aan het roer, terwijl Huib en Jacko Atelier 01 leiden, een team van zeven vakmensen. Samen vormen we de basis van ITEM Amsterdam. Ieder van ons brengt zijn eigen expertise mee: van het bewerken van hout en massieve oppervlakken bij Houtwerk, tot het werken met metaal, textiel en stoffering bij Atelier 01. Door onze krachten te bundelen, realiseren we items die volledig tot hun recht komen.’

De nieuwe Rail Table van Sho Ota werd geïntroduceerd tijdens de afgelopen Milan Design Week. Zijn modulaire ontwerp is geïnspireerd op de fantasieën die hij als kind had over tafelranden en -poten. In zijn ogen vormden de rechte en ronde elementen dynamische snelwegen en spoorwegen met eindeloze mogelijkheden. CNC ‘gebeeldhouwd’ van hergebruikt hout.

Kun je de naam ITEM-Amsterdam toelichten? ‘De naam ITEM weerspiegelt de essentie van ons label: een verzameling van onafhankelijke, iconische designs die elk op zichzelf staan. We streven niet naar samenhang in de collectie. Wij produceren items die het vermogen hebben om relevant te blijven, ongeacht de tijd waarin ze zijn gemaakt. Elk item is uniek en vertelt een eigen verhaal, met de focus op vakmanschap en innovatie.’ We bouwen geen collecties van meubels en accessoires die op elkaar afgestemd zijn.

Wordt alles in NL gemaakt? ‘Alles wordt in Nederland gemaakt, vaak zelfs binnen onze eigen productiebedrijven. We werken met een netwerk van vakmensen die onze kwaliteitsnormen begrijpen en kunnen waarmaken. Zo kunnen we de controle behouden over zowel het productieproces als de visie van de ontwerper, van prototype tot het uiteindelijke product.’

De organische lijnen van de loungechair R400 van Arno Hoogland zijn gefreesd uit één plaat voorgebogen multiplex. Even compact als comfortabel. Het (pro- ject)fauteuiltje is dé runner van ITEM.

 

Wat verstaan jullie onder een iconisch statement-piece? ‘Een statement-piece is meer dan slechts een meubelstuk. Het is een object dat niet alleen de ruimte transformeert, maar ook een verhaal vertelt. De kracht van een statement-piece ligt in zijn vermogen om een emotionele connectie te creëren en een statement te maken zonder concessies te doen aan functionaliteit of vakmanschap. Elk ontwerp is bedoeld om tijdloos te zijn, net als de iconen die de designgeschiedenis hebben vormgegeven.

We combineren gedurfde esthetiek met innovatieve productietechnieken, waardoor elk stuk niet alleen visueel opvalt, maar ook van ongekende kwaliteit is. Wat onze statement-pieces uniek maakt, is dat ze niet volgen, maar leiden ze breken met de norm en trekken je aandacht door gedetailleerd vakmanschap, het gebruik van kleur en de kracht van het ontwerp.’

Detail van de bollingen van het Belly (dranken)kastje van Studio Roderick Vos; met draaibaar plateau. Gemaakt van Solid Surface, een onzichtbaar te verlijmen materiaal en door de ther- mische vervormbaarheid in bijna elke vorm te modeleren. Nu ook in wit.

Waarin onderscheiden jullie ontwerpen zich nou écht van die van con-cullega makers? ‘Onze ontwerpen onderscheiden zich doordat ze niet simpelweg trends volgen, maar juist iconen willen worden. We geven ontwerpers de vrijheid om hun visie te realiseren zonder concessies aan de originaliteit of de authenticiteit van het ontwerp. Elk item heeft zijn eigen identiteit en draagt de essentie van gedurfd, tijdloos en betekenisvol design in zich. Wij werken samen met designers die het vakmanschap en de precisie van de traditionele technieken combineren met de innovatieve mogelijkheden van de moderne productieprocessen. Waar veel andere labels trends volgen, creëren wij items die standhouden en niet verdwijnen zodra de mode verschuift.’

 

Ook de Bollard Bench van Studio Roderick Vos beleefde zijn première in Milaan. De bank is gemaakt van massief eikenhout, afgewerkt met een felgekleurde olie. De minimalistische en toch functionele zitsculptuur wordt gekenmerkt door een harmonieuze balans tussen strakke lijnen en organische rondingen en oogt van alle zijden anders.

Wat heeft ITEM ontwerpers te bieden, dat andere fabrikanten/ labels niet of minder bieden? ‘ITEM is geen merk, maar een label. In plaats van ontwerpers te briefen over hoe wij willen dat onze collectie eruitziet, bieden we hen een platform om een item precies zo te ontwerpen als zij het voor zich zien; een platform waar zij hun visie volledig kunnen realiseren. We geven ze de vrijheid om een ontwerp te creëren dat zowel functioneel als visueel krachtig is, zonder concessies te doen aan kwaliteit of originaliteit. We bieden de mogelijkheid om het gehele productieproces te begeleiden, van prototype tot het uiteindelijke product, en zorgen ervoor dat het eindresultaat de visie van de ontwerper perfect weerspiegelt. Daarnaast nemen we de marketing, bestellingen, productie en verzending uit handen, zodat de ontwerper zich volledig kan focussen op het creatieve proces. Ook staan onze ontwerpers centraal in de communicatie van ITEM en de collectie.’

Van Klaas Kuiken heeft ITEM zowel de Tan 1 stoel als de bijpassende eettafel in de collectie. Een luchtig ontwerp met veel verrassende hoekige vormen. Opzettelijk zichtbare stalen verbindingen vormen een brug tussen de houten poten en de zitting cq. de tafelpoten en het -blad. Robuust en industrieel.

‘ONTWERPERS ONTWERPEN, MAKERS MAKEN IEDEREEN IN ZIJN KRACHT!’

 

Wat maakt dat ontwerpers (ook) voor jullie label ontwerpen? ‘Ontwerpers kiezen voor ITEM omdat we hen de ruimte geven om hún visie zonder beperkingen te realiseren. We bieden niet alleen technische ondersteuning bij de ontwikkeling, maar we dagen de ontwerper ook uit om de grenzen op te zoeken binnen hun design. Dit laat zien dat ITEM niet alleen investeert in langdurige relaties, maar ook een speeltuin biedt voor creatieve professionals om te dromen, experimenteren en hun creativiteit volledig te laten bloeien.

Bij ITEM kunnen ontwerpers werken in een omgeving die innovatie en gedurfde esthetiek waardeert, waardoor hun ontwerpen zichzelf overstijgen. Dus zelfs als de ontwerpers niet over de middelen of technische kennis beschikken, bieden wij ze de mogelijkheid om hun creatieve ideeën te realiseren. Precies zoals zij die voor zich zien. Hun ontwerp, hun stijl, hun signatuur.’

Kiezen jullie de ontwerpers en/of de ontwerpers jullie? ‘Voor nu kiezen wij de ontwerpers, maar dat betekent niet dat we niet openstaan voor nieuwe talenten die onze visie delen. Het is altijd een wederzijdse keuze, waarbij we ontwerpen zoeken die passen bij de kracht en intentie van ITEM. Overigens staan we open voor allerlei samenwerkingen, van kunstenaars tot architecten en ontwerpers.’

En wat zijn daarbij de eisen vanuit ITEM? ‘We zien onze ontwerpers niet alleen als makers van meubelstukken, maar als ambassadeurs van het ITEM-label. We verwachten dat zij zich inzetten voor het label, niet alleen via hun ontwerpen, maar ook door het merk te ondersteunen in communicatie of dat nu via sociale media is, of door het toepassen van onze items in hun eigen projecten. We willen dat ontwerpers actief betrokken zijn bij het proces, van het creëren tot het promoten van hun werk, zodat de impact van het label wordt versterkt en de tijdloosheid van onze ontwerpen wordt benadrukt.’

De bamboe S88-1 loungechair van Hein Stolle is al een designklassieker. Ontworpen in 1988 is het een symbool geworden van het Nederlandse moder- nisme van de twintigste eeuw.

Dit jaar stond ITEM voor de tweede keer in Milaan. Hoe kijken jullie hierop terug? ‘Na de lancering van ons label en onze collectie op Masterly vorig jaar, namen we dit jaar deel aan de groepsexpositie ‘GoodSelection’, onder curatorschap van Lucas Zito; een expositie vóór en dóór ontwerpers, met als doel hen samen te brengen met architecten, interieurontwerpers en projectmanagers. Bezoekers konden kennismaken met nieuwe ontwerpen en nieuwe ontwerpers. Twee hoogtepunten waren de Rail Table van Sho Ota en de Bollard Bench van Roderick Vos. Beide stukken vertegenwoordigen niet alleen een krachtige esthetiek, maar ook een nieuwe benadering van functionaliteit en ontwerp. Deze ontwerpen sluiten aan bij de iconische, gedurfde ontwerpen die ITEM kenmerken, en we hopen dat ze in de toekomst als designklassiekers zullen worden gezien.’

 

Aan welke andere beurzen/ shows neemt ITEM Amsterdam deel dit jaar? ‘ITEM zal dit jaar ook deelnemen aan Glue Amsterdam en de Dutch Design Week in Eindhoven. We willen onze zichtbaarheid vergroten en de wereld laten zien wat ITEM te bieden heeft. Deze evenementen bieden ons de kans om onze nieuwste ontwerpen te presenteren en de impact van het label te versterken.’

Hoe gaan jullie je zichtbaarheid verder nog vergroten? ‘Naast onze deelname aan beurzen en shows, zullen wij onze zichtbaarheid met name ook online vergroten. We bouwen aan een sterkte marketing- en communicatiestrategie, waarbij PR een grote rol speelt voor ITEM. Het is belangrijk dat we onze verhalen vertellen, onze ontwerpen in de schijnwerpers zetten en actief communiceren over de waarde van onze stukken; zowel online als offline.’

De Tripod lamp van Maarten Diederix is gemaakt van Solid Surface en staal, in verschillende kleuren. Als bloemblaadjes beschermen de drie kappen de lichtbron binnenin. Dankzij de vorm van de bladen kan de lamp zowel staan als hangen. Ook als vloerlamp (109 cm hoog).

 

Hebben jullie een eigen showroom? ‘Ja, ITEM heeft een showroom op onze productielocatie bij Houtwerk in Beverwijk. Hier kunnen bezoekers onze collecties in hun fysieke vorm ervaren, direct bij de bron van de productie. Het is een plek waar we de visuele impact en de kwaliteit van onze ontwerpen in het echt kunnen tonen, zodat mensen de kracht van ITEM kunnen voelen en zien.’

Bij welke winkels staan items van ITEM? ‘Momenteel hebben we items te koop bij Plaisier AvantGarde in Rotterdam en zijn we in onderhandeling met anderen. Winkels kunnen de stukken per item opnemen, zonder de verplichting om de volledige collectie in één keer op te nemen. Wij richten ons op designwinkels die zich niet focussen op volume, maar op zorgvuldig geselecteerde, hoogwaardige meubelstukken.’

Wat is je droom voor ITEM Amsterdam? ‘Onze droom is eenvoudig: succes in de breedste zin van het woord. We willen dat ITEM een platform blijft waar ontwerpers hun gedurfde visies kunnen realiseren, en dat onze meubels steeds meer de wereld veroveren. We willen dat ITEM wordt erkend als een label dat tijdloze, gedurfde ontwerpen levert die in de designgeschiedenis een blijvende impact zullen maken, en dat onze stukken wereldwijd worden gewaardeerd om hun vakmanschap en innovatie. Zowel in residentiële als commerciële ruimtes.’

De Various Bench van Mae Engelgeer heeft een basis van stalen buis, met functionele toevoegingen van stof en leer. Optioneel met extra zitkussen. Bij dit ontwerp draait alles om hard en zacht, contrasterende materialen, texturen en kleuren (Foto: Floor Knapen).

 

Copyright

© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business Magazine.

Dit artikel is verschenen in een eerdere editie van Vakblad Interior Business Magazine. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding