Iedere editie zet de Maison & Object in Paris (de internationale vakbeurs voor woondecoratie) de schijnwerpers op een kenmerkende en actuele designer of decoratiemerk. Voor de aankomende editie, van 7 tot en met 11 september, is dat de interieurarchitect Ramy Fischler. Zijn meest kenmerkende eigenschap is om nooit in herhaling te vallen. 

Zijn smaak om te experimenteren dateert uit de periode bij de Parijse designopleiding ENSCI, waar hij in 2004 afstudeerde om zich vervolgens verder te ontwikkelen tijdens zijn werk bij Patrick Jouin. Deze jaren waarin hij alle designvormen heeft ontdekt, hebben geleid tot de oprichting van zijn eigen studio in 2011. Vanaf dat moment richt Ramy Fischler al zijn aandacht op functionele waarde: anticiperen op toekomstige behoeften en het doel en nut van elk project bepalen, een effectieve omgeving creëeren;  voor Ramy Fischler dient design logisch en zinvol te zijn. Deze Belgische designer, die in de fameuze Villa Medici in Rome heeft gewoond en sinds 1998 woonachtig is in Parijs, is bekend met zowel pragmatische als conceptuele projecten. 

Veel van zijn werk wordt beinvloed door bioscoopfilms, een medium dat hem altijd heeft gefascineerd. Zijn aanpak heeft veel overeenkomsten met dat van een filmregisseur, gebaseerd op fictie en samenwerking. De meubels die hij ontwerpt voor zijn interieurprojecten voor particulieren of restaurants, produceert en exposeert hij eveneens zelf.  

Een van de meest recente projecten van Ramy Fischler is ‘Le Refettorio Paris’, een daklozenrestaurant geïnitieerd door de Italiaanse chefkok Massimo Bottura (zie foto hieronder). In de foyer van de Madeleine, en in samenwerking met Nicola Delon  (oprichter van de studio Encore Heureux), recycleert de ontwerper bouwmaterialen en produceert een op maat gemaakt decor. En op steenworp afstand daarvandaan, gelegen aan de Champ-Élysees, is hij net twee nieuwe projecten gestart: een paleis en een nieuw bioscoop concept.

TIJDENS DE AANKOMENDE MAISON&OBJET…

In het kader van de aankomende september editie van de Maison&Objet kiest Ramy Fischler ervoor om de dagelijkse diversiteit van zijn studio en zijn projecten te presenteren zodat het publiek zijn visionaire en holistische benadering kan ontdekken.

Sinds 1995 is de Maison&Objet Paris hét internationale trefpunt voor professionals werkzaam in de woondecoratiebranche, met ongeveer 3.000 exposanten en 90.000 vakbezoekers, waarvan 50% internationaal. Met het oog op zakelijke ontmoetingen en het belichten van talenten, presenteert de vakbeurs tweemaal per jaar nieuwe inspiratiebronnen, actuele en toekomstige trends en geeft een impuls aan de ontwikkeling en groei van merken.

Het digitale platform MOM (Maison&Objet and More) is gestart in september 2016 en verzamelt de laatste noviteiten en merken van merken, fabrikanten, ambachtelijke professionals en ontwerpers.  Als permanente inspiratiebron kunnen bezoekers er terecht om rechtstreeks en gedurende het hele jaar in contact te treden met duizenden merken.