Sommige beurzen zijn heel enthousiast in het aanleveren van nieuws; interzum in Keulen (21-24 mei) is daar een mooi voorbeeld van. Maar deze grootste beurs voor materialen en productieprocessen voor de meubelindustrie en interieurbouw heeft dan ook altijd iets leuks te melden. Deze keer gaat het over een van de voornaamste redenen om een beurs te bezoeken: nieuwe producten. In dit geval: nieuwe materialen voor de meubelindustrie en de interieurbouw.

De industrie kan nieuwe materialen verwachten die lichter, dunner, compacter, flexibeler en slijtbestendiger zijn dan de huidige materialen. Het Berlijnse trendforecast bureau HAUTE INNOVATION heeft als slogan voor de speciale expositie van materialen tijdens de beurs bedacht: “Disruptive Materials – Changing the Future”. Waarbij disruptive dus impliceert dat er iets verbroken wordt met de huidige materialen en dat klinkt fascinerend.

Dr Sascha Peters, oprichter van het bureau en materialenexpert, heeft de show samengesteld en bevestigt dat de materialen die gepresenteerd worden radicaal breken met bestaande opvattingen. “In tegenstelling tot vernieuwing, dat voortborduurt op iets bestaands, zijn deze materialen revolutionair: er is tot nu toe niets geweest dat er op leek. Disruptieve materialen zorgen ook voor een nieuwe markt die de oude vervangt, vernieuwende materialen zijn gebaseerd op bestaande markten.” Tsja, een kwestie van woordkeuze, zult u wellicht denken. Een mooi marketingverhaaltje. Maar wat hij bedoelt is dat consumenten in het geval van disruptieve materialen pas over een paar jaar merken dat ze er behoefte aan hebben. Het materiaal snelt de vraag dus vooruit. En dat is zeer interessant. Waaraan zouden we behoefte hebben als het om meubelen of het interieur gaat over een paar jaar? Fascinerende vraag.

De expositie is ingedeeld in vier thema’s: Biological Transformation, Resource Efficiency & Sustainability, Digital Materials & Smart Systems en Production-Related Material Innovations. Met meer dan 100 materialen op ongeveer 400 vierkante meter in hal 4.2 is Disruptive Materials Piazza geheid een publiekstrekker tijdens deze interzum.

Bij Digital Materials & Smart Systems moeten we denken aan te verhitten textieloppervlakken, magnetisch hout en sofas die tegelijkertijd carbon loudspeakers zijn. Bij Biological Transformation heeft Peters, onder andere, leder uit plantenvezels en onderzoeken van universiteiten naar het kweken van planten om groeiende structuren mee te bouwen gevonden. Denk aan een kantoor dat na een jaar vanzelf twee keer zo groot is!

Het derde thema draait om lichtgewicht constructies en volledig gebruik van grondstoffen. Voorbeelden zijn Andrea Mocellin  met zijn opvouwbare voertuigen en het Duitse Lightweighy Solutions met een bouwmateriaal dat de bedrijfsnaam eer aandoet. Het vierde thema houdt zich bezig met 3D printen van woningen en e-bikes gemaakt van multiplex. Genoeg redenen om eind mei tijdens de beurs even langs te komen in hal 4.2 van het beurscomplex in Keulen. Op de foto een voorbeeld van magnetisch hout: het speelgoed van Tegu. In Keulen waarschijnlijk op een veel groter formaat te zien.